Sv: Back-tråd!
Hur lär ni era hästar att backa?
Hur lär ni in back-up?
Hur ofta backar ni eran häst?
Varför backar ni hästen?
Kan man backa en häst utan att själv backa? (dvs gå mot hästen som backar) Varför/varför inte?
Hur backar ni den från marken alt. när ni rider?
Jag gillar min NH-bok, och i den återkommer det ofta om vikten att kunna backa sin häst. Så det skulle vara intressant hur ni andra gör!
Från marken först genom att säga "backa", vänd mig mot hästen snett framför o lägga handen på bogen. Från ryggen använder jag som ryttare samma röstkommando, sitter mjukt på ryggen o tar/håller lite i tygeln (övat lite ren "tygelbackning" med röstkommando ngn gång innan från marken) och ser till att ha en medhjälpare med på marken som står i samma posittion om vid behov han lägga handen på bogen (med vara tyst).
Jag backar när det behövs, dvs i gången oftast
De står lösa. Inte ngt vid ridning annat än om man kommit fel i snårskogen eller om man tränar ren dressyrmässig ryggning eller behöver hjälp att få tillbaka hästen man tycker ryggning är lämpligt (iaf mammas häst sätter under sig bra när hon ryggar för hon gör det korrekt). Backar aldrig för att backa för jag har liksom inte sett ngn användning för det om de kan och gör det när man ber dem om det.
Varför står väl som ovan. Hästen sätter under sig om den gör en korrekt ryggning så man kan ta hjälp av det. Och ibland behöver man helst enkelt backa
Jag backar aldrig själv. Antingen tittar jag på hästen o går snett mot/mot hästen eller så står jag still o backar den.
Från marken backar han när jag säger backa alt bara säger ngt "förmanande" (han har gått utanför gummimattan där vi står o borstar) o tittar på honom. På olika avstånd beroende på hur spännande saken han vill titta på är. Han lyssnar dock alltid, står bara o öveväger lite för länge (jag är otålig jag vet) när han ska backa så jag tar ett steg till o han backar. Han vet var han ska stå eg. Från ryggen är han bara backad en gång så jag gör som jag beskrev att jag lär in. Jag vill veta att han "kan" backa på kommando om det skulle krisa sig i skogen men jag vill inte lära en så ung häst backa för mkt från ryggen. Först vill jag ha lugna halter på lös tygel ett bra tag. Vilket iofs fungerar men jag har inget större lust att brådska.
Back-up vet jag inte vad det är
Jag är ingen NH-människa och gör inte mkt ledövningar med min häst längre eftersom han följer mig bra o lyssnar på mig. För mig är det inget mål i sig att ha hästen slickad vid min sida o följer vartenda mönster jag ber den om. Ex så ser jag ingen större mening med att lära honom skänkelvikning o dyl till perfektion lös precis som jag inte heller känner ngt behov av att han ska backa bredvid mig när jag backar.
Fö kan jag ju tillägga att min häst är bara 3 o väldigt lite riden. Jag lägger stor vikt vid att lära dem rygga korrekt o form med bibhållen kontakt med tygeln så därför tar jag ett steg i taget. Först stå lugnt i halter på lång tygel. Senare (kanske framåt hösten eller våren som fyraåring) bibehålla kontakt med tygeln o lite form. Ryggning kommer när det är ettablerat o hästen gör bra halter o står hyfsat korrket o inte visar tendenser på att släppa bettet o då sker all ryggning med tränarhjälp. Behöver jag säga att jag tycker ryggning är svårt