Back on Track till ryggen?

MiniLi

Trådstartare
Har sökt men inte riktigt fått något bra svar så därför startar jag en ny tråd.

Hästen har vilat 5 veckor på grund av hälta+ryggont, nu är hältan borta men han är fortfarande lite öm i ryggen.
Jag vill självklart att han ska bli smärtfri så fort som möjligt och har därför funderat över om det är värt att köpa back on track till ryggen..?
Som det är nu så går han i hage samt motioneras i skritt (promenader eller tömkörning), jag masserar ryggen med arnika och försöker hålla koll på vädret så han inte ska bli kall om ryggen vid regn osv.
Jag är lite osäker på om man ska lägga pengar på BoT eller om jag ska vänta lite till och se om han blir bra "naturligt".

Vad tycker ni?

Har även funderingar kring vilken typ av BoT man ska satsa på, täcke (vilken sort?) eller ryggvärmaren? Vad är mest prisvärt?

När vi ändå pratar BoT så undrar jag om någon har erfarenhet av knäskydden till människor? Jag har jumping knee samt ojämnt brosk under knäskålen, har väldigt ont vissa perioder. Kan BoT vara nåt för mig?

Sv: Back on Track till ryggen?

Har sökt men inte riktigt fått något bra svar så därför startar jag en ny tråd.

Hästen har vilat 5 veckor på grund av hälta+ryggont, nu är hältan borta men han är fortfarande lite öm i ryggen.
Jag vill självklart att han ska bli smärtfri så fort som möjligt och har därför funderat över om det är värt att köpa back on track till ryggen..?
Som det är nu så går han i hage samt motioneras i skritt (promenader eller tömkörning), jag masserar ryggen med arnika och försöker hålla koll på vädret så han inte ska bli kall om ryggen vid regn osv.
Jag är lite osäker på om man ska lägga pengar på BoT eller om jag ska vänta lite till och se om han blir bra "naturligt".

Vad tycker ni?

Har även funderingar kring vilken typ av BoT man ska satsa på, täcke (vilken sort?) eller ryggvärmaren? Vad är mest prisvärt?

När vi ändå pratar BoT så undrar jag om någon har erfarenhet av knäskydden till människor? Jag har jumping knee samt ojämnt brosk under knäskålen, har väldigt ont vissa perioder. Kan BoT vara nåt för mig?

mkt pengar men hade jag varit dig köp då ett nättacke det kan du ha under aandra täcken , eller bara . lättast att kombinera smidigt och bra

Jag har ryggvärmaren sen ett par veckor och är väldigt nöjd! Har sytt i remsor i ett par täcken så jag kan byta beroende på vad som passar.

hej där! jag har bara gott att säga om back on track, min häst står med back on track täcke om nätterna, vilket bara har tagit fram det positiva hos henne. man märker faktiskt skillnad. jag har också problem med ett knä så jag har ett knäskydd, och jag kunde inte springa längre sträckor förut, men med det på så kan jag springa som aldrig förr!

Förlåt att jag snyltar lite av din tråd men jag funderar också på att köpa BoT :angel:
Är BoT bra att använda i förebyggande syfte? Ifall man har en häst som har haft en hel del kotledsinflammationer - är BoT ett bra alternativ för att förebygga återkomsten? Och vad gäller ryggvärmaren, kan man ha den i förebyggande syfte för att slippa ryggprobelm?

Sorry än en gång för "kapningen" :p

Jag använder nästn det mesta av BoT.
Min häst har just nu lite ont i ryggen.
Och jag smörjer henne med arnika och masserar varje dag.
Har även på BoT på rygg och har hennes bak ben lindade med BoT fleec lindor och jag tycker att det fungerar!

Hon får svullna kotor på morgonen, vilket är vanligt på gammla hopp hästar, men när jag har använt BoT så är kotorna inte svullna på morgonen när man kommer och släpper ut henne.

Och ryggen börar bli bättre den med hon är inte lika öm i ryggen som hon var innan jag började använda BoT täcke på henne.

Jag själv använder BoT till mina axlar då jag har ont och det brukar bli bättre efteråt.

Så jag skulle råda dig till att prova att använda BoT.
/R

KL
Tack för alla svar!
Hmm kan fortfarande inte bestämma mig för om det är värt att köpa täcke eller om ryggvärmaren duger lika bra..

Ser gärna att fler kommer med synpunkter!:)

Jag har ryggvärmaren sen ett par veckor och är väldigt nöjd! Har sytt i remsor i ett par täcken så jag kan byta beroende på vad som passar.

Remsor? :confused:
Menar du kardborre eller?

Har hört flera som sätter fast ryggvärmaren med bara gjord+brösta, känns smidigt!

ryggvärmare är kass. den glider snett och drar med sig hela täcket. fick köpa täcken också så det var helt bortkastade pengar.

Vi har sommartäcket med glansig utsida, det funkar såväl ensamt som att ha utetäcke utanpå.
Jag valde mellan det och nät täcket men tyckte att sommartäcket kändes hållbarare.

Jag tror helt klart att du kan bli hjälpt av bot på ditt knä också.

Jag tycker definitivt du ska satsa på BoT! Foderhästen som har inte ont i ryggen blir mycket mer avslappnad i den om han får stå med BoT-paddar på ryggen! Jag hade nog köpt ryggstycket så du kan använda det till olika täcken beroende på vad som passar bäst.

En tjej i stallet hade jättemycket problem med sina knän när hon red, och när hon ridit några gånger med BoT-knäskydd tyckte hon knappt de kändes alls. Hon var mycket nöjd i alla fall. Min mamma som har problem med fötterna brukar sova med BoT-sockar och hon tycker också de hjälper mycket.

Nu låter jag som värsta försäljaren :D, men alla hästar jag provat BoT på och alla människor som själva har provat det tycker det är toppen.

EDIT: En tjej i stallet har ryggstycket och hon är mycket nöjd. Hon har sytt kardborreremsor i sina vanliga täcken och sätter på det på olika täcken beroende på vilket hon vill använda.

Hej!
Jag har ryggvärmaren och är inte speciellt nöjd, mycket svårt att få den att ligga bra och stanna kvar där den ligger bra. Jag hade (så här med facit i hand) hellre lagt till lite pengar och köpt det tunna, glansiga sommartäcket. Min ET har också rekommenderat det eftersom det är lättare att hålla rent än fleece- eller nättäcken. Funktionen på tyget är däremot kanon, har både knäskydd och handledsskydd själv. Och vantar som funkar att ha under ridvantarna.

Någon undrade om man kan använda BoT förebyggande. Absolut. Är hästen varm om ryggen är det mindre risk att den får ont i ryggen och man behöver inte linimenta benen om man använder BoT-paddar.

jag har ryggvärmaren till min häst som lätt blir stel i ryggen och i ländmusklerna.
Tycker att den funkar jätte bra! jag har löst det så här: På ryggstycket finns det D-ringar. så jag köpte små hakar i en hobby/syaffär och sydde fast dom i täckena. så sen är det bara att hakar fast dom i D-ringarna. jätte smidigt och det ligger väldigt stilla och bra.

Jag är totalt frälst! Började med att köpa en långärmad tröja (på extrapris....) till mig själv för korsryggen. Det fungerade inget vidare för tröjan satt för högt upp men redan nästa morgon (jag hade den när jag sov) kunde jag börja röra min dåliga axel som jag har haft problem med i trettio år! :bow: Sedan dess har axeln blivit helt bra och jag kan banka vem som helst på käften nu:devil:

Har naturligtvis köpt hela kittet till hästarna och bägge står med fleecetäcken under sina vanliga täcken när det inte är för varmt. Tycker det fungerar toppen med fleecen.

Däremot fungerade inte hasskyddet jag köpte, det är gjort att någon form av "skumgummi" men det håller inte. Fick bytt ut det första men precis samma sak hände med nästa. Trist för det verkar verkligen funka!:banana:

Ja precis, kardborreremsor i "ryggraden" på några täcken.
Det sitter en kardborre på ryggvärmaren när man köper den, den sträva delen av kardborren sitter på ryggvärmaren och den mjuka syr man fast i täcken.
Jag köpte mer kardborre (typ 20 spänn) och sydde i den mjuka delen i fler täcken helt enkelt =).
Min glider inte alls, och då har hon ändå gått ute i hagen med den på. har ingen gjord eller nått på utan den sitter bara i kardborren. Är jättenöjd!

Senast ändrad:

delvis kl

Nu har jag beställt en ryggvärmare :)
Man fick 30% på hööks just nu :idea:

kl

hoppsan vilken effekt!!

jag köpte ländtäcket till Grodan, men han är nog lite för bitig för den, den ligger urilla, så den snodde matte, o har i soffan, jösses, jag är mycket bättre i ryggen, efter bara ett par dagar då jag haft deni soffan på kvällen.
så grodis fick et eget täcke o jag ser skillnad, så nu har han både paddarna o flecce täcket. o matte som tyckte det var slösigt me ländtäcket njuter fullt ut i soffan

kl

Hoppar in i tråden med en liten fråga. Har just köpt ryggvärmaren till min häst. Ska man vänja in dem med den? Hur länge ska den ligga på per gång ungefär och hur lång tid kan man ha den på som mest? Funderar på om han ska ha den på nätterna nu i höst :)

Ja de ska väl vänjas in, hur långsamt vet jag inte riktigt.. Sen när de har vant sig ska man väl ha dem på minst 8 timmar i sträck tror jag.. Blir nog jättebra att ha på natten!

Jag har haft turen att få låna ett nättäcke under ca en vecka, så jag håller på att vänja in lite smått medans jag väntar på att min ryggvärmare ska komma..
Det märks att det händer något iallafall när han har täcket på, han beter sig väldigt annorlunda.. Kan inte stå still i gången, bet mig igår (skulle klia tillbaka förmodligen :p).. När han står i boxen så syns det att han njuter men är väldigt fundersam ;)

Liknande trådar

Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 056
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag har återigen stukat fotleden, vilket gjort dem svullen. Brukar då använda linda på dagen för att få stabilitet när jag går och...
Svar
12
· Visningar
995
Senast: Scata
·
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
11 614
Senast: Fruentimber
·
Utrustning Hej, I julas köpte jag en back on track hjälm eq3 med samhetsfinish eftersom jag började rida unghäst I samma veva och då ville ha något...
Svar
4
· Visningar
1 476
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern