AvvÄnjning FÖl

token

Trådstartare
Har köpt ett sto ( 4 år) som har föl vid sidan. Sto och föl står sedan ett par månader tillbaks hos fölets köpare.

Nu ska jag ta hem stoet med lastbil om 1½ vecka. Hon står 60 mil från mig. Hon skulle börja vänja av nu men är inte det lite sent???

Är orolig för att stoet ska få kolik eller stockning i juvren. Hon ska ju stå på lastbil ca 8 timmar, lastas av i Stockholm, sova där i en box. Sen iväg igen ungefär 3 timmar där jag hämtar henne. Jag har 16 mil till mötesplatsen.... Inte så bra va???

Jag funderar på att hämta upp henne i Gävle dit jag har 26 mil, då åker hon lastbil dit som tar runt 4-5 timmar o sen vidare då. Det lär väl bli bättre för henne???

Hon ska väl inte stå still för länge?

Ni som hållt på med avel, vad tror ni?? Bör jag vara orolig för kolik?? Kruxet är att hästen varit oförsäkrad hos förra ägaren. Jag tecknade en förs för 5 dagar sen då jag fullbetalat hästen men det är ju karens ett tag till..

Sv: AvvÄnjning FÖl

Har köpt ett sto ( 4 år) som har föl vid sidan. Sto och föl står sedan ett par månader tillbaks hos fölets köpare.

Nu ska jag ta hem stoet med lastbil om 1½ vecka. Hon står 60 mil från mig. Hon skulle börja vänja av nu men är inte det lite sent???

Är orolig för att stoet ska få kolik eller stockning i juvren. Hon ska ju stå på lastbil ca 8 timmar, lastas av i Stockholm, sova där i en box. Sen iväg igen ungefär 3 timmar där jag hämtar henne. Jag har 16 mil till mötesplatsen.... Inte så bra va???

Jag funderar på att hämta upp henne i Gävle dit jag har 26 mil, då åker hon lastbil dit som tar runt 4-5 timmar o sen vidare då. Det lär väl bli bättre för henne???

Hon ska väl inte stå still för länge?

Ni som hållt på med avel, vad tror ni?? Bör jag vara orolig för kolik?? Kruxet är att hästen varit oförsäkrad hos förra ägaren. Jag tecknade en förs för 5 dagar sen då jag fullbetalat hästen men det är ju karens ett tag till..
Om dom inte kan köra dörr-dörr så hämta henne i Gävle. Det är väl kanske lite sent att börja vänja av nu. Det kommer att bli en mycket stressad period för ditt sto.

Jag tror det med tyvärr. Mycket dålig planering av uppfödaren. Man bör ha dom delade i 2 veckor på natten. Sedan ha dom delade minst 1 vecka innan man levererar.

Jag tror det med tyvärr. Mycket dålig planering av uppfödaren. Man bör ha dom delade i 2 veckor på natten. Sedan ha dom delade minst 1 vecka innan man levererar.

Uppfödaren har inte hästarna längre, dom står hos fölets köpare/nya ägare sedan en tid tillbaka.

Jo, jag trodde nog det också, att dom skulle vara i varsin box ett tag innan. Tror inte att hon alls tänkt att ha dom särade på natten innan stoet åker:(

Ska ringa o säga att jag vill att hon har dom isär nattetid åtminstone 5-6 nätter innan hon åker då....

Jo, jag hämtar nog i Gävle, känns säkrast så för stoets skull. Då kommer hon ju hem hit snabbare o kan få röra sig...

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
996
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Avel Jag har ju lånat ut mitt ena avelssto till en tjej som tagit föl på henne i år. Ursprungligen så skulle stoet stå hos mig och att hon...
Svar
14
· Visningar
2 415
Senast: caballus
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka