Avvakta eller kolla upp hos vet direkt?

Alexandra_W

Trådstartare
Tiken (vem annars..) har lyckats med något skumt igen. Ingen aning vad som kan ha hänt, men igår såg hon ut som om hon försökte lägga sig i vattenskålen, satt och kollad epå henne en stund och blev inte klok på vad sjutton hon pysslade med. Tills jag efter en stunds betraktande insåg att hon försökte 'komma ner' till den. Är ju greyhound, och vattenskålen är inte upphöjd så de får 'böja' sig ner lite. Vilket hon helt uppenbarligen inte kunde, så hon försökte på alla möjliga sätt nå vattnet. Jag ställde upp vattenskålen och hon drack utan problem.

Klämt och känt igenom henne men hittar inget. En gång när jag försiktigt böjde halsen/huvudet åt sidan skrek hon till, men andra och tredje ggn gjorde hon det inte. Och hon är knepig, när saker gör ONT, då är hon tyst och står ut och säger inte till.

Hon har gnytt/skrikit till ett par gånger när hon lagt sig/rest sig också, men inte varje gång.

Jag har klämt och känt igen men hittar inget, men uppenbarligen gör något ont nånstans och jag gissar att det är typ hals/nacke/framdel nånstans.. Men ren amatörgissning.

Hon är pigg och glad, har absolut inga problem varken med att springa i full fart, att springa runt eller att hoppa och skutta och tvärvända.

Min hemmavet som jag alltid brukar rådfråga och låta honom bestämma i sådana här fall är på sportlov med barnen.. *sucka* Då återstår stora djurkliniken, och de säger alltid 'kom in så får vi titta på henne'.

Men skulle ni avvaktat eller åkt in?

Sv: Avvakta eller kolla upp hos vet direkt?

Finns det ingen annan som du kan ringa så att de kommer ut? Det skulle i vart fall jag försöka med! Hoppas det löser sig och att hon blir bra igen.

Har du kollat i halsen på henne?

Ingen kommer ut, men jag kan ju åka till distriktsvet, men de brukar inte vara så haj på sådana där luddiga problem utan bara remittera vidare.

Kollat i halsen såtillvida att jag öppnat munnen och kikat, ser normalt ut. Hon äter med god aptit och utan problem, inga problem med andningen (hon har ju sprungit en hel massa efter och blivit andfådd och andningen är normal och obehindrad)

Sen snodde eländet hanens Paraflex.comp nyss, så om jag ska in måste jag höra om det är vits trots att hon medicinerat sig själv.. (Det är ju smärtstillande och muskelavslappnande..)

när jag försiktigt böjde halsen/huvudet åt sidan skrek hon till

Ovanstående och nedanstående gör att jag helt klart tycker att du ska uppsöka veterinär med hunden.

vattenskålen är inte upphöjd så de får 'böja' sig ner lite. Vilket hon helt uppenbarligen inte kunde,

Ja, frågan är ju inte om jag ska strunta helt i det, eller åka till veterinär. Utan om jag ska åka NU, eller avvakta någon - några dagar och se om det blir bättre eller sämre. Just iom att hon inte har några andra problem alls, utan glatt springer, hoppar,skuttar, äter etc.

Ska förresten se om paraflexen gjorde någon skillnad, i så fall har jag ju inget annat val än att vänta tills den gått ur =/

Hmmm.. Hon har inte halkat/ sprungit in i någonting vad du har sett?

Det skadar ju inte att ringa och rådfråga veterinär på en gång i alla fall.

Gnist skrev:
Hmmm.. Hon har inte halkat/ sprungit in i någonting vad du har sett?

Det skadar ju inte att ringa och rådfråga veterinär på en gång i alla fall.

Inte vad jag sett, men hon kan mycket väl ha gjort det, som hon far omkring. Diskbråck eller liknande var det första jag tänkte på, men tycker inte hon borde kunna springa, tvärvända etc sådär då. Å andra sidan så vet vi ju hur adrenalin dämpar smärta.

Hanen har dubbla diskbråck, ett i halsen och ett i länden, men där märks det mycket mer 'genomgående' att han har besvär. Men där visade det sig först med att han skrek/gnydde när han la sig ch reste sig, och ont när man vände på huvudet/böjde halsen samt palperade länden. Men det märktes också på att han generellt blev stelare, inte sprang som förr osv.

Endera är ost så gott att man inte känner smärta, eller så verkar paraflexen, för hon har nyss tagit två ostskivor från golvet utan märkbara problem. Så jag får nog vänta tills paraflexen gått ur innan jag åker in/ringer. Hundfan.. *sucka*

Hanen har medicinerats i snart ett år, och hon har ALDRIG snattat hans medicin, utan brukar vänta snällt tills hon också får en godbit (han får ju tablettern med en korvbit, ostbit eller lite burkkattmat). Men idag stack där fram en låång näsa och snappade åt sig korvbiten med tillhörande tablett innan jag han öppna munnen.

Och visst, det är ju fint att hon medicinerade sig själv, men hon kunde kanske väntat tills vi hade en diagnos..kanske..

Liknande trådar

Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 710
O
Övr. Hund Min Kelly var en Grand Danois som precis fyllt 7 år. Hon hade haft problem med sina höfter länge och fick Rimadyl 2ggr/dag. Hon bodde...
Svar
9
· Visningar
1 363
Senast: Orkan
·
Övr. Hund Mest troligt har hon fått sig en smäll igår under promenaden med en bekant och hennes två schäfrar. Hon är otroligt smärttålig så då sa...
Svar
6
· Visningar
1 152
Senast: Aningsfull
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama