Avmaskningsmedel

MidnightSoul

Trådstartare
Vad rekommenderar ni för avmaskningsmedel om katten är innekatt som inte umgås med några andra katter eller hundar?

Inget alls. Avmaska bara om du ser mask i rumpan/avföring/spya.
Då väljer du en som är anpassad för masken du hittade.

Mina katter går ute i vår inhägnade rastgård och äter det ena och det andra och har gjort så i två år snart utan att få mask. :)
Är du osäker så är det bättre att skicka in bajsprov med hjälp av "Kolla masken" så får man svar på så sätt istället för att avmaska i onödan.
Det är samma sak som med hästar, förr avmaskade man 4 gånger/år och maskarna kunde bli resistenta mot medlet. Bättre att ta prover och kunna avmaska exakt rätt istället för allt. :)

Mina katter går ute i vår inhägnade rastgård och äter det ena och det andra och har gjort så i två år snart utan att få mask. :)
Är du osäker så är det bättre att skicka in bajsprov med hjälp av "Kolla masken" så får man svar på så sätt istället för att avmaska i onödan.
Det är samma sak som med hästar, förr avmaskade man 4 gånger/år och maskarna kunde bli resistenta mot medlet. Bättre att ta prover och kunna avmaska exakt rätt istället för allt. :)

Mask prov på hästen har jag gjort tänkte inte på att det finns till katter oxå :)

Det är också Kolla masken, men för smådjur. Lite svårare att hitta men går ju att beställa hem! :)

Om du vet med säkerhet att katten har mask kan jag rekommendera
Flubenol® vet.
oral pasta :)

Vet man att katten har mask vet man sannolikt vad för mask katten har och då använder man ett så smalt medel som möjligt. Att dra på med ett av de bredaste preparaten är inget vidare ur resistenssynvinkel.

Liknande trådar

Katthälsa Nu när vi (äntligen) har flyttat till skogen har katten fått börja vara ute. Troligen kommer hon med tiden upptäcka det här med jakt...
Svar
6
· Visningar
616
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Min katt utreds just nu för felin hyperestesi. Eller ja, vi närmar oss diagnosen genom att först utesluta annat. Två veterinärer varav...
Svar
10
· Visningar
849
Katthälsa Katterna i familjen brukar få kaninöron, kanintassar, och andra kaninkroppdelar att mumsa på och leka med. Nu har mamma fått erbjudande...
Svar
12
· Visningar
725
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 754
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar