Avmaskningsfrågor!

L

Lord Owen

Lite frågor om avmaskning såhär precis före våren! :)

*Hur ofta avmaskar ni och vilka preparat använder ni?
*Byter ni prep. varje år eller flera gånger om året?
*Vilka prep. byter ni mellan och hur tycker ni att de fungerar?

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Avmaskningsfrågor!

Avmaskade med Equimax innan betet och Ivomec efter betet. Brukar inte avmaska mer. I år blir det nåt annan än Equimaxen innan betet. Brukar kolla med vet. vad de rekommenderar år för år.

Beror på vad träckprovet visar hur många ggr det behövs...byte av susbtans gör jag med 1 års mellanrum.

Lord Owen skrev:
Lite frågor om avmaskning såhär precis före våren! :)

*Hur ofta avmaskar ni och vilka preparat använder ni?
*Byter ni prep. varje år eller flera gånger om året?
*Vilka prep. byter ni mellan och hur tycker ni att de fungerar?

Tacksam för svar! :bow:

Jag avmaskar olika beroende på vilken häst jag har (träckprov), vilket stall jag står i och hur hagarna ser ut just där och vilka hästar min går med. I år är det mycket nya hästar, och trots stora hagar blir det avmaskning 3 dar före bete, sen med medlets intervall hela sommaren. Troligtvis ingen styngfluga i år, så sista avmaskningen blir när hon går in från betet. Vet ännu ej vilket medel det är som gäller eftersom jag är ny i stallet. Dock växlar de mellan billigaste ivermectinmedlet, Fyrantel och var 3e-4e år används Cydectin.

Samma preparat används ett helt år, sen byter vi nästa. Växlar mellan de jag nämnde ovan, och enligt träckprov funkar det bra. Växlingen av medel är ju för att hålla resistensen i schack, och det är ju inget som är på individnivå.

I år blir det cydectin faktiskt, beroende på omkringliggande omständigheter som hästbestånd och hagmark.

Nästa år kör vi träckprov först och hoppas att vi slipper avmaska, för det har varit 0 epg tidigare :)

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 596
Utrustning Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett...
Svar
7
· Visningar
748
Senast: Cavallo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 082
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka