Avmaskning!?

L

LolloFilipsson

Jag har tre katter, en mamma katt och hennes två kattungdomar som är ett halvår gammla. De två syskonen kan jag inte få i avmaskningsmedlet i, de vägrar att äta. Jag andvänder mig av avmaskningsmedel i flytande form och blandar ner det i burkmat.
Hur gör ni?

Sv: Avmaskning!?

Jag har aldrig avmaskat mina nuvarande katter, jag har tagit träckprov i omgångar men det fanns ingen anledning att avmaska, de är innekatter. Jag har dock avmaskat en bekants stallkatter men aldrig med flytande. Jag kan tänka mig att det kanske är lättare att få i dem det via en spruta i munnen?

Kanske, men den har jag inte hört talas om innan:crazy:

Det jag menar är att du kanske kan dra upp det flytande i en liten doseringsspruta och ge det på så vis.

Kladda det på deras framben, då slickar de i sig det för att bli rena. Funkar även på avmaskningsmedel i form av tabletter, man får mosa dem och blanda med smör och smeta på.

Vi har haft problem med att få i våra katter också men sedan hittade vi någon salva man satte på tassarna, katterna kan inte motstå att slicka sig, de hatar att bli kladdiga, finns på apoteket!1

lät smart att kunna kleta det på tassarna... Själva använder vi spruta dom gånger katterna behöver avmaskas. Tidigare smulade vi sönder tabletter och blandade med tonfisk eller burkmat men när katterna började komma upp i 5-6års ålder började dom rata denna blandning totalt och då övergick vi till flytande med sprutmatning. Visst blir katterna på lite dåligt humör en stund men efter kanske 5minuter så kan dom sitta uppe i knät och spinna igen så det är inte så farligt

Ok det lät bra, men jag är mest sugen på att testa det som man kletar på tassarna. Tack för svaren:bow:

Jag har kört med sån pasta (flytande gegga) men jag måste säga att piller faktiskt är lättare. Trots att det kan vara svårt att tro. Pastan är ok att spruta in, man får sätta sprutan ganska långt in och vara snabb, men det blir SÅ kletigt när det väl kommer ut - vilket det gör på vissa envisa damer. :D Pillrena har jag försökt mosa men det är ju LÖGN att ens försöka. De hittar smulorna, hur små de än är, och lämnar dem. Det kan gå om man gör pulver av det och geggar in i rikligt med skagenröra :D men det är inte alltid de äter upp ändå. Dessutom svårt att se till att alla får sitt. Så nu kör jag på det gamla hederliga viset. Kast med litet piller och sen brottning tills den glider ner. :rofl: Närå...

Jag ger mina missar p-piller så jag ju lite träning nu, men det var egentligen aldrig några problem, när jag väl gjorde det gick det jättebra. Jag öppnar munnen på dem, släpper ner pillret och sen håller jag ihop munnen ett tag på dem medan jag klappar och kliar i nacken och under hakan. På vissa får man trycka ner pillret en bit med fingret, men det är inga problem. :cool: Oftast sväljer dom direkt. Mina fina flickor. :bow:

Sen klappar och kliar jag på mina efteråt, och de är dessutom vana vid "hårda tag" (vid kel) så de blir inte rädda när jag håller fast dem vid sväljmomentet. Vi kelas ju bara. :D Går på några sekunder och när jag släpper dem följer de fortfarande med mig runt i huset. Inga onda tankar om matte alls. ;)

Våra katter har bara fått avmaskning i tablettform. Brukar krossa tabletten och blanda i lite leverpastej. Det sätter de gärna i sig. :D

När jag avmaskade Spurs och hennes dåvarande bäbisar i höstas så var det i sprutform, jättesmidigt och jag var inte så impopulär så länge, inte efter lite fjäsk med godis ;)

*kl*

varför hålla på att gegge in allt i saker.. man tar tabletten.. tabletterna i vårat fall.. stor kisse... sätter katen i knöät öppnarmunnen å lägger pillret långt bak stänger munnen å kliar katten lite under hakan så att den sväljer.. jätte bra träning ifall ni nån gågn måste ge katten andra preparat..

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
661
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
841
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
553
Senast: Jeps
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 200
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama