Avmaskning

F

favoritponny

Finns det någon anledning att Ivomec och Banminth inte finns som "kombinerad" avmaskning??
Så att alla mask sorter drabbas direkt. Känns märkligt att behöva ge två olika när det bara är EN som fattas i Ivomecen.

En liten fråga som jag funderat på. Letat på nätet men inte hittat något om.

Sv: Avmaskning

Du vill absolut inte blanda I och B!! De tillhör två olika grupper som tar blodmasken, och man vill separera dem så mycket som möjligt.

Equimax är ett medel som är kombinerat ivermectin (som Ivomec) och prazikvantel (som Droncit, tar specifikt bandmasken).

Vad jag menade var att jag ville ha en avmaskning som tog både band och blodmasken. Var in på apoteket i dag och då såg jag att det kommit en ny häsloråd för häst. Köpte den.
Där fanns Equimax med som du skrev om. Jag viste inte innan att den fanns. Nu har jag redan gett dem Noromecitin och har köpt Banminth för att ge det med. Måsta ha till alla.

Hur menade du med att jag inte ville blanda I och B? Förlåt min dumhet men jag förstod inte.

Om du redan avmaskat med Noromectin ska du INTE använda Banminth också. Nu har du ju börjat med Noromectin som innehåller ivermectin och då ska du hålla dig till det hela säsongen (eller möjligtvis ett annat medel med ivermectin i, tex Ivomec). Detta för att förhindra maskarna att bli resistenta mot maskmedlet.

Varför vill du tvunget avmaska mot bandmask? Har du konstaterad bandmask på dina hästar? Då hade du ju kunnat ge dom Banminth med en gång och struntat i Noromectinet eftersom Banminth ju tar både blodmasken och bandmasken.Annars är det i första hand blodmasken som du ska komma åt och den kommer du ju åt med Noromectinet som du redan gett.

Senast ändrad av en moderator:

Jag hade redan den jag gett hemma och var väl dum nog att trycka i dem det direkt.
Det är inte konstaterat med träck prov. En "kunnig" har konstaterat det. och jag måste bort med bandmask oxå.
Tog den första pga att den tar bort både stor och liten blodmask vilket B inte gör!

Ok, om du nu litar på den "kunniga" personen så hade jag nog valt att i så fall använda Equimax eftersom det även innehåller ivermectin precis som Noromectinet. Se vad Magdalena råder dig till, hon brukar veta bäst.

Angående Banminth så tar den både stora och lilla blodmasken så du hade lika gärna kunnat använda den från början. Men gjort är ju gjort och nu får du göra det bästa av situationen.

Banminth tar visst både stora och lilla. Stora blodmasken är det dock inte särskillt många hästar som har. Hur har den "kunniga" konstaterat bandmask?

Jag var dum att vara snabb och slänga i dem Den första av maskningen. Ville ju få det gjort och tänkte mej inte för riktigt.
Skall jag helt enkelt strunta i Bandmasken då eller??

Detta gäller en import ponny som man ju inte har en aning om vad han varit med om i sitt liv, heller inte om han någonsin blivit avmaskad förr. (troligen inte)
Den "Kunniga" tittade på hästen som hade lite olika åkommor:
Han är skäck, och har långa vita hår i sina svarta fält, (Kunde bero på mask) han knäpper i en kota, Har röda ögonvitor. Var otroligt tunn när han kom, ryggraden stod upp och revbenen syntes mkt tydligt. Lite stel i rörelsen bak.

Detta kunde enligt henne tyda på mask. Hon sa till mej att använda banminth. Men där var jag ju lite osmidig och lyssnade inte på det utan tänkte att jag kunde ta Ivomecen först.
Att Banminthen tog både stora och lilla stod inte i den förtsa boken jag tittade i. Så därav så trodde jag att jag behövde Ivomec med!
Jag har alltid bara använt det som vet sagt och inte behövt göra sånna här "utryckningar" pga mask. Så jag kan väl inte säga att jag är så duktig på det här!!

Det brukar vara blodmasken som är problemet på importer, inte bandmask, så skippa den för nu. Kom hästen nyligen från utlandet? Då skulle jag se till att göra träckprov så fort som möjligt (alltså tidigast 8v efter det du avmaskade) för att se om du behöver ta till andra åtgärder för symptomen.

*lånar knapp lite fräckt*

Undrar över det här med föl o avmaskning, har hört lite olika 'teorier' o känner mig ganska förvirrad.
1)Läste någonstans att man ska avmaska stoet ganska snart efter fölning för då får fölet i sig medel genom mjölken. 2)Sen läste jag på ett annat ställe att man ska avmaska när fölet är 8 veckor, men om man misstänker fölmask (symptom?) kan man maska stoet tidigare. 3)Och sen har jag läst att man enbart ska maska föl först vid 8 veckor (alltså stod inget om stoet).
Stallägaren tyckte att jag skulle maska stoet nu, så brukar iaf hon göra. Så nu har jag väl typ bestämt mig för att göra det snarast(fölis är 3 dagar gammal idag), då han även är en aning lös i magen. Dock brunstar stoet nu och det kan väl också vara en anledning till diarré hos föl vad jag har förstått?
Vilket medel ska jag isf använda? Senast (i höstas) avmaskades stoet med Noromectin, ska jag ta samma nu? Tar den fölmask?

Jättetacksam för svar!! :)

För att slippa fölmasken avmaskar man stoet inom 24 timmar efter fölning. Är fölet löst i magen redan nu är det dock knappast fölmasken, den mognar inte och ger besvär förrän runt 9 dagar. Brunstar stoet redan??

starkare än vadå ? Den tar presis samma maskar som andra medel...(förutom att Pyrantelmedlen inte tar Styngfluga)...så i vilket avseende skulle den ta *fler* maskar ??

Jag beställde genom vet i dag. Receptbelagt preparat. Lite större styrka per mängd.
Det va veterinären som sa det. Att den höll högre styrka per mängd. EfektivareEquimax receptbelagd
Han skrev ut till mig i dag .

Sammanfattning
Equimax vet. är godkänt för behandling av blandade cestod- och nematod- eller artropodangrepp orsakade av matura och immatura rundmaskar, lungmaskar, styngflugor och bandmaskar hos häst. Det är en kombinationsprodukt som innehåller ivermektin och praziquantel. Båda de ingående komponenterna finns sedan tidigare godkända som läkemedel i Sverige. Mängden ivermektin motsvarar den för produkter vilka innehåller bara ivermektin. Praziquantelmängden är något högre än för motsvarande monoprodukt men skillnaden har ingen klinisk betydelse eftersom praziquantel har ett mycket brett terapeutiskt fönster. Ivermektin är en makrocyklisk lakton som tas upp systemiskt och har effekt på rundmask och styngflugelarver medan praziquantel utövar lokal effekt mot bandmask i tarmen. De båda substanserna interagerar inte utan effekten på respektive parasitgrupp motsvarar den hos ivermektin och praziquantel var för sig. Equimax är därför avsett att ersätta behandling med ivermektin och praziquantel i situationer när samtidig behandling med dessa båda antiparasitära medel är indicerad.

Equimax har äppelsmak. Det har dock inte kunnat påvisas att smaktillsatsen skulle göra produkten mer tilltalande för hästarna. Såväl effekt som säkerhet är god på såväl vuxna hästar som ungdjur.

Godkännandedatum: 2003-07-30 (proceduren för ömsesidigt erkännande).

Läkemedelsverkets värdering
Equimax är en kombination av avmaskningsmedel som ger ett mycket brett antihelmintiskt spektrum. Produkten förenklar behandling av hästar som tidigare behövt behandling med två olika avmaskningsmedel vid samtidig infektion med rundmask, styngflugor och bandmask men har inget kliniskt mervärde jämfört med tidigare godkända alternativ vid vanlig rutinavmaskning av häst.

Dokumentinformation

Men du skrev Fler maskar...dom tar ändock samma maskar...fast i olika utvecklingsstadier. Men fler tar dom inte. Vet vad Equimax är eftersom jag själv använt det en gång.

Senast ändrad:

Rotterö skrev:
Använd Equimax Den är starkare och tar mer maskar.

"Styrkan" har ingen relevans. Det enda det tar MER av är att den tar ett stadie mer av bandmasken än pyrantelpreparat, men det gör ju även "ren" Droncit (prazikvantel).

Vill du avmaska mot bandmask också så kan du ju använda Droncit (som enbart tar bandmask) då blandar du ju inte in något av de andra preparaten igen (i och med att du redan avmaskat mot blodmask). Tror att det är receptbelagt (var det för något år sedan när vi sist använde det).

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 166
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
501
Senast: Sel
·
Skola & Jobb Jag funderar hit och dit om jag kan hitta en sysselsättning som jag skulle kunna roa mig med vid datorn i min ensamhet, istället för att...
2
Svar
25
· Visningar
1 608
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?