Avmaskning, men inte ännu en av dom 100 som redan finns..

Aliche

Trådstartare
Jag har nu köpt häst och känner att jag vill ha full koll på allt det där med avmaskning, och vaccinationer också såklart, men jag tänker inte be om massa råd här eftersom jag vet att det finns 1000 andra trådar (som jag suttit och läst) men jag känner inte att jag fått alla svar jag vill ha utan jag undrar om någon har bra tips på nån bok eller böcker som tar upp alla aspekter av avmaskning och vaccination. När, hur ofta man ska byta preparat, vilka preparat det finns, hur man gör ett träckprov, vart skickar man det?

Är medveten om att jag kanske låter korkad men hellre det än att göra fel :)

Tacksam för alla tips! :bow:

Sv: Avmaskning, men inte ännu en av dom 100 som redan finns..

Just vilka preparat som tar vad och när man ska avmaska STÅR det ju om i "alla" trådar.

Nån bok där du hittar ALLA svar lär du inte hitta dessvärre.

Det du behöver veta är:
Vilka substanser finns det
Vilka maskar brukar hästen ha
Vilka substanser tar vilka maskar och hur länge hålls äggen borta

Utöver det så hänger det så mycket på hur man sköter sina marker och hur många hästar man har, och hur stor mark de har att gå på. Om de växlar hagar, om du mockar hagen osv. Det skiljer alltså från stall till stall, och därför är det stört omöjligt att skriva en bok som gäller för alla.

Träckprovsinfo hittar du bl.a på www.vidilab.se och vill du göra det lätt för dig kan du köpa KollaMasken på Apoteket eller Granngården. Klurigast är att ta provet på våren och lägga upp avmaskningsschema efter det.

JO jag vet att det står en hel del men är man som jag helt nybörjare när det gäller avmaskning så hjälper det inte när folk rabblar upp preparat och olika maskar när jag inte ens vet vad det är :smirk: jag skulle vilja ha lite allmänt när man man avmaskar har fått för mig att det är innan betet, under och efter, ingenting under vinterhalvåret eller är det fel? Sen undrar jag mer om det finns nån lista nånstans med alla olika avmaskningspreparat som finns och vilka maskar som finns samt vad det är för slags maskar. Förstår att det inte går att skriva en bok med alla svar men tänkte mig en allmänbildande bok om avmaskning och maskar kanske?

Apoteket har ett hyfsat bra häfte om hästvård där det står ganska bra om avmaskning. Det är lite "allmänbildande" men en rätt bra liten sak att ha i sitt stallapotek tycker jag! /Kicki

Du hittar en bra artikel HÄR

Vad som jag på rak arm kan komma på inte står med där är Equimax, ett kombinationsmedel som innehåller moxidectin och prazikvantel (håller 12v mot blodmask och tar många stadier av bandmasken).

Läs där och se om du har fler frågor efter det.

Pratade med veterinär i förra veckan ang detta.

Finns något du kan köpa på apoteket och skicka ett träckprov, gå in och fråga.

Hon sa att man skulle använda ivermectin preparat vår och höst. Höst här var slutet av okt, början på nov, för att få med stygflugelarverna. Sedan använda banminth under januari/februari, gärna dubbel eller trippel dos (kommer inte ihåg dosen, står på förpackningen) varannat år mot bandmasken.

Hej, men skall man avmaska mot bandmask vintertid vartannat år utan att egentligen veta om hästen har det? Det borde väl endast vara növändigt om träckprov visar att den har det? Hur säkert är eg. träckprov? Om provet visar att hästen inte har parasiter i sig, kan man då vara säker på att den inte har det?

Testet veterinären pratar om heter Kolla masken och finns på Granngården och Apoteket, det kostar drygt 250:-

mul skrev:
Pratade med veterinär i förra veckan ang detta.

Finns något du kan köpa på apoteket och skicka ett träckprov, gå in och fråga.

Hon sa att man skulle använda ivermectin preparat vår och höst. Höst här var slutet av okt, början på nov, för att få med stygflugelarverna. Sedan använda banminth under januari/februari, gärna dubbel eller trippel dos (kommer inte ihåg dosen, står på förpackningen) varannat år mot bandmasken.

Din veterinär behöver uppdatera sig på parasitologin!

Samma medel under hela året (alltså verksam substans, ivermectin/moxidectin eller pyrantel). Har man problem med bandmask så är det lämpligare att välja ett medel som innehåller prazikvantel (Droncit är enbart prazikvantel, Equimax är ivermectin och prazikvantel) och använda vår och höst.

Vill man ta bandmasken "för säkerhetsskull" så är varannat år helt ok, men då på våren de år man ändå har ett pyrantel-år, och det är dubbel dos som ger effekt på eventuell bandmask.

I januari/februari avmaskar man BARA föl/åringar och då mot spolmask.

Apoteket har haft eller har en speciell upplysning om djur. Om den finns kvar. 020-618800. Kolla där jag tycker att jag fick bra info.:banana:

Fick ett schema fran min hasts forra agare hur hon brukade gora med avmaskningsmedel:
Jan: Ivermecktin
Mars: Pyrantal
Maj: Ivermecktin
Aug: Pyrantal
Nov: Moxydectin

har sjalv lite koll pa hur man ska avmaska :confused: , vad tycker ni som vet mer om avmaskning om hennes schema? Det verkar som de avmaskar aret runt har pa irland, beror det pa att det finns gront gras aret runt att ata i hagarna har??

Equimax inehåller ivermectin, du måste skrivit fel i inlägg 5.
PL

Det är alltid bäst att börja med ett träckprov för blodmask och ett blodprov för bandmask. Då vet man vad man har för problem och vilket preparat som ska användas. Jag ger min häst:

3 dagar innan betessläpp - prazikvantel/ivermektin (Equimax)
slutt. Juni/ börj. Juli - ivermektin (Ivomec)
slutt.Sept / börj. Okt - prazikvantel/ivermktin (Equimax)

Man ska inte behöva göra mer!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
988
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 899
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 679
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 269
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama