Avmaskning igen...

megin

Trådstartare
har tänkt ta träckprov i år för första gången, men då är frågan när jag ska ta det? ska avmaska i början på maj eftersom hästen ska iväg en månad, men jag vet inte om jag ska ta provet innan eller vänta tills jag ska ta hem honom igen ifall han får nya maskar när han är borta? kommer att maska med banminth så det blir ju lagom att ge andra dosen innan jag tar hem honom.

Sv: Avmaskning igen...

Det är ju intressant att veta INNAN du börjar avmaska hur det står till. Är hästen maskfri behöver du ju inte avmaska innan den åker.

nu har jag fått provsvaret och det visade 30 EPG!!! :) trodde att det skulle vara mycket mer! men då behöver jag inte maska i år, eller har jag fattat helt fel?

megin skrev:
nu har jag fått provsvaret och det visade 30 EPG!!! :) trodde att det skulle vara mycket mer! men då behöver jag inte maska i år, eller har jag fattat helt fel?

Du har fattat helt rätt! Börjar man närma sig 200 EPG är det läge att avmaska, men 30 är nästan ingenting.

Liknande trådar

Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 397
Senast: lundsbo
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
584
Senast: Jeps
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
566
Senast: Celinehenn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Snabbmat?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens