Avmaska i samband med vaccinering på vetklinik?

Xoya

Trådstartare
Jag ska ringa och boka tid för min häst som ska till vetklinik för vaccinering och jag tänkte man kanske kan få hästen avmaskad samtidigt som man är där?
Är det någon som har gjort så förr här på buke med sina häst/hästar?
Kändes det bra eller dåligt att göra så?!
Sondade dom eller använde avmaskning i pastaform?
Tack på förhand Xoya. :)

Sv: Avmaska i samband med vaccinering på vetklinik?

Ja...annars hade jag inte startat en tråd där jag sökte svar på mina frågor. :)
Mvh Xoya

Visst skulle jag kunna göra det...men min häst har blivit lite kinkig dom senaste åren med avmaskning och gillar inget vidare att matte avamaskar honom. :rofl:
Tänkte man kanske kunde avmaska då man ändå så ska åka till vetklinik och vaccinera. ;)
Som sagt så söker jag svar på min fråga i mitt första inlägg och endast det.
Tack på förhand än en gång. Mvh Xoya. :)

Jag tror inte att det är så bra att avmaska samtidigt med vaccinering, båda påverkar ju hästen ganska mycket.
Tänker på att hästar kan få kolik av avmaskningsmedlet och att de kan få reaktion, dvs feber och dylikt av vaccinationen.

Kanske blir det för mycket för hästen?!

Endel anser att vaccinationen tar bättre om de är avmaskade innan så att de inte har parasiter att kämpa med också, men jag vet inte hur mycket sanning det är i det påståendet

Men hör med dem på kliniken, de borde ju kunna svara dej.

ärsch!
ta hjälp av en lång stark person som håller upp och fast huvudet, sedan för du in sprutan så långt du kan och trycker in, och sen masserar du svalget så att hästkraken sväljer oxå...

gör man inte det så sväljer de flesta inte utan spottar bara ut det :devil:

det går på några min!:banana:

Nja, det är många som startar trådar ang maskning och hävdar dom måste maska, fast något träckprov har dom inte gjort. Annars brukar väl dom rekomedera att djuret ska vara avmaskad (dvs om den nu har mask) innan den vaccineras.

Tack så mycket för ett välinformerat och trevligt svar.
Det hjälpte en hel del.
Mvh Xoya :)

Okej. Då förstår jag. :)
Visst jag söker bara ren infromation då jag inte har någon aning om man kan göra så som jag frågar om i mitt första inlägg.
Tycker det är bättre att ha lite information och hört om andras erfarenheter och ha i fickan innan man ringer och bokar tid. :)
Som sagt...mycket gröngöling på detta området.
Tack för ett trevligt svar.
Mvh Xoya

Såå skulle jag kunna göra men jag vill inte gärna ta i med hårdhandskarna om det verkligen inte behövs...och det behövs inte då han bara blir kinkig och lite surmulen efteråt mot matte. :laugh:
Det hade varit en annan om han hade haft en annan inställning till avmaskning då kanske man behövde ta i med hårdhandskarna.
Mvh Xoya.

De flesta hästar har en negativ inställning till avmaskningsmedel. Min store drufs tycker det är gott, men han är ju inte riktigt normal.:D
Du kan väl be någon annan maska av hästen hemma hos dig iställlet.
Jag och Jossan kommer gärna och hjälper dig om du vill. Bara att slå en signal.

Utan träckprov kan inte personalen på kliniken säga om du behöver avmaska och inte heller med vad, det är dumt att avmaska rent rutinmässigt. Resistensproblemen ökar!

När det gäller hur man avmaskar häst, så finns det pasta, gel och pulver (som blandas i fodret). Sondning förekommer inte längre, har nog inte gjort det de senaste 20 åren heller. Tack och lov, skulle jag vilja säga, för det var ju några hästar som fick det i lungan istället och för dem gick det väl inte så bra...

Huruvida det är bra eller inte att avmaska inför vacc, kan man väl säga att man inte ska vaccinera en häst som är sjuk, oavsett om det är en maskinfektion eller något annat. Men har hästen inga symptom på inälvsparasiter behöver du nog inte oroa dig för det.

Har du hästen i ett stall med andra hästar? Isåfall är det viktigt att alla i stallet gör likadant med avmaskingen för att den ska ha någon större effekt. Det är ju trots allt så att man avmaskar sitt bete i första hand, inte sin häst. Det är egentligen bara blodmask som kan ställa till så stora bekymmer för den vuxna hästen att det i värsta fall kan ta död på den.

Alltså; prata ihop er i stallet, gör träckprov och avmaska hästarna som enligt detta behöver avmaskas. Förebyggande åtgärd mot mask (minska parasitbördan) är att mocka hagarna regelbundet (minst varje vecka), ha separata vinter- och sommarhagar, slå av rator och låt dem torka innan hästarna släpps på i hagen igen, växelbeta med annat djurslag (kor/får) om det är möjligt; de äter upp varandras parasiter.

Lycka till!

Utan träckprov kan inte personalen på kliniken säga om du behöver avmaska och inte heller med vad, det är dumt att avmaska rent rutinmässigt. Resistensproblemen ökar!

Och var står det att xoya inte har gjort ett träckprov?:confused:

Det står ingenstans, men jag drog den slutsatsen av att hon i ett inlägg skrev att hon var helt gröngöling på det här området. Jag ber verkligen om ursäkt om jag drog fel slutsats, men det står inte heller någonstans om att hon faktiskt gjort träckprov.

Då förstår jag hur du tänkte. Men eftersom hon har fått frågan om hästen verkligen behöver maskas och svarat att den behöver det drog jag slutsatsen att hon har tagit ett prov. Men jag kan ha fel jag också.

Frågan är ju vad du får betala extra för det och om du tycker det är värt det.

efter som träck prov inte uppvisar bandmask och styngflugelarver så lever kolla masken hästarna rätt farligt

300-400 hundra extra är rätt mycket pengar att lägga faktiskt även för de som är välbemedlade..

Men styngflugelarver är inte livshotande för häst att ha, de övervintrar ju bara i hästen. Dessutom så är det inte ens på alla platser i landet som dessa finns och har man inte sett dem eller äggen på hästen, finns det ingen anledning att avmaska bort just dem.

När det gäller bandmask så gör SVA träckprov som visar bandmask, dock gör inte Vidilab (Kolla Masken) det.

Liknande trådar

Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
11
· Visningar
1 302
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 366
Senast: Bison
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 224
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur