Avmaska bråkstake

M

Midnatt

Hej alla glada bukefalister!
Hur ska jag göra med en i övrigt underbar tvååring som bara HATAR att bli avmaskad??? Det är ju inte något man kan öva på varje dag tills han inte bråkade något mera....fast jä**ar vad parasitfri han skulle vara :D

Men hur ska jag göra? Jag har försökt att vara "snabb o effektiv" så att han inte ska hinna bråka... men det är dödsdömt...Helt plötsligt utnyttjar han sina 400 kilo och sin giraffhals och sen är det kört.
Har hört att det finns pulveravmaskning å köpa men HERREGUD det tillhör ju vanlig uppfostran!

Kan tillägga att det i övrigt är tillåtet att pilla i munnen, titta tänder och sätta i bett.

Sv: Avmaska bråkstake

Det finns ju avmaskningsmedel nu som det är äpplesmak på (som jag inte kommer ihåg vad det heter..), men nu kan iallafall min mor avmaska sin stora dam också, hon tycker det är gott!!

Ta en stor plastspruta och ge hästen äppelmos varje dag i en-två veckor. Ge sen avmaskningen, och ge äppelmos i en-två veckor efteråt för att hästen ska förlåta dig ;)

Å vilken bra metod!!!!!!!! Den ska jag pröva!!!!! :bow: :bow: :bow:

Tack så mycket!!!!!!

Hur gör du? Håller fast huvudet? Min plutt tyckte det var läskigt just när man kom med sprutan och förde den mot munnen, så på honom funkade det att man vande honom en stund innan och smekte området runt mungipan innan man tryckte in den i munnen.

F.ö så avmaskade jag alla hästar i vårt stall (16 st) och den ENDA jag hade problem med var min egen som jag fött upp själv... så kanske du skulle be någon annan göra åt dig :-)

Min gamling är och har alltid varit livrädd för avmaskningssprutan. Endast sprutan, INTE medlet. (Väldigt harig kuse :smirk: .)

Brukar alltid stå på hans vänstra sida, med framsidan av min kropp vänd mot hans bak. Håller i grimman med vänster hand och petar samtidigt in tummen (på samma hand) i munnen på honom. Låter honom stå och tugga lite i några sekunder sen smyger jag upp sprutan underifrån (så att han inte ser den) och in i munnen på honom. Väl inne är det inga problem att få i honom medlet, bara han inte ser sprutan eftersom det är den han är livrädd för :smirk: . Skulle han råka se sprutan så kan man räkna med att det kommer att ta lång tid innan man får i honom medlet.

Nu vet jag iofs inte om detta är ditt problem men jag ville ändå berätta hur jag lurar min lilla pålle. Man vet ju aldrig, det kanske funkar på din också.... Fast det där som någon annan skrev, om att ge äppelmos, lät faktiskt också som en bra idé.

Min stökar ibland, men jag har dels kört på Tassens metod, och dels använt mig av tekniken "håll ut tungan på hästen".

Hur jag gör? Ja du... om jag det visste.... har försökt på massa olika sätt... Men nu på sistonde har det blivit mera "dragkamp" om vem som är mest envis. Han gör inget...bara tar undan huvudet s jag inte kommer åt. Jag har bett stallägaren att avmaska hästen för att se om det är mig det är "fel" på...Jag har aldrig skrattat så mkt i hela mitt liv :rofl: :rofl:
Hon gav upp efter en timme...totalsvettig och arg som ett bi. Medans hästen var glad och stolt eftersom han "vann" :D

Idag blev han avmaskad iaf!!! :banana:

Jag o stallkompisen tog och ställde honom i ett hörn så han inte kunde rymma någonstans. Sen gick det bra...men det är ju inte alltid man kan vara två så jag ska börja med "äppelmos-kuren" inför nästa maskning!
:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka