Avlusning-tips

Blandrastik

Trådstartare
Mjaha, unghästen har konstaterat löss, Etotal är inköpt och första "pudringen" är gjord på samtliga hästar, grymt dammigt.

Jag behöver avlusningstips, hur gjorde du med resten av all utrustning, grimmor träns osv?

Räcker det med att borsta av grimmor och sadlar och tvätta all textil eller måste det till grövre gjejor?

Stallet i övrigt, boxväggar, tvättas de också eller räcker det med att behandla alla djur?

Har alltså blivit rekommenderad Etotal av vet. men det står ju inte hur mycket som man ska använda, räcker det med att "pudra" hästen eller är det viktigt att hästen verkligen täcks av pulvret, a la snögubbe?

Hur lång tid innan ni blev av med lössen, kom de tillbaka?

Fram med era bästa tips, de ska lusläsas!

Sv: Avlusning-tips

Min personliga åsikt är att Etotal inte fungerar.

Löss ska inte kunna leva i textilier och liknande men jag tycker det känns bättre att tvätta täcken o dyl ändå.

Hej har användt etotal ijanuari pudrade tre ggr under två veckorstid. Hästarna slutade klia sig direkt, och det har inte kommit tillbaka.:idea:

Vad ska man använda istället då?

Står ju på förpackningen att det är till Iller, visseligen är min häst liten men ändå...:D

Switch Pour On var vad min veterinär rekommenderade. Behandla 3 gånger med tio dagars mellanrum med samma mängd medel som står på förpackningen. (Medlet är ju egentligen mot knott på betesgående hästar)

Fick löss på mina två unghästar för ett par år sedan och fortsatte då att behandla hästarna med switch en gång i månaden till sommaren kom (lössen överlever inte i sommarvärme.)
Beträffande utrustningen så var det inget jag brydde mig om, lössen kan inte leva utan att suga blod och hästarna var ju behandlade..... Strödde Etotal i boxen (torvströbädd) för "säkerhets skull" bara.

Har man fler hästar i stallet kan det vara en ide att switcha dem med, åtminstone en gång...

Lycka till!

alfadis skrev:
Hej har användt etotal ijanuari pudrade tre ggr under två veckorstid. Hästarna slutade klia sig direkt, och det har inte kommit tillbaka.:idea:

Var det den gamla Etotalen, eller den nya, som rekommenderas för illrar? (vill bara kolla, om den funkar den också..)

fick för 3 år sedan en ny häst till stallet som visade sig ha löss... vi pudrade alla hästar ett par gånger under en 3 veckors period (med etotal, inklusive boxarna) tvättade borstar och textiler. det försvann utan problem.....löss kan visst bara leva 24 tim. utanför värddjuret, därimot lopper lever lääänge utanför(loppor lägger äggen i närmijön, medans löss gör det i pälsen)

glömde säga att etotal har alltid rekomenderats till illrar.

Det är den nya, det är ju vad jag förstår, en Illerprodukt, som även hillevie nämner.

Tog ett snack med företaget som tillverkar Etotal, där fick jag veta att man generellt använder samma substans i samtliga produkter för att just ha ihjäl ohyra, oavsett vilken sort det är. Det är alltså samma för lus/fästing/pälsätare osv, i både Etotal eller tex Switch.

Tacka alla för tipsen!

//Lustiken

Jag har alltid kört med Etotal metoden (dock många år sedan nu) o den har alltid fungerat.

När jag köpte min shettis så var han full med löss, provade då etotal ( den nya) å de fungerade inte alls. Så jag provade dermocan hundshampo och det fungerade superbra!Inte alls dyrt heller... finns att köpa på apoteket, men har även sett att det finns på maxi.. lycka till

Jag har inte lus på mina hästar så jag behöver inte behandla.
Vissst dermocan hundshampo fungerar oxå men bada hästarna mitt i vintern? nej tack

etotal fungerar om man använder den rätt, flera gånger.
men det måste man med dermocan oxå..
en behandling räcker inte, det dödar inte äggen i pälsen.
har heller inte märkt någon skillnad på ny eller gammal etotal.....

Blandrastik skrev:
Fram med era bästa tips, de ska lusläsas!

:rofl: Vitsigt! :rofl:
Jag har använt Etotal en gång på fjordingen som jag hyrde när jag var typ 14 år. Det funkade finfint. Utrustningen tvättades och lädret putsades, borstarna mkt viktigt att de rengjordes. Sen var hon good to go. Man fick helt enkelt stå ut med "Snögubbe-syndromet" en tid. :crazy: :p

Glömde skriva att jag tror jag strök på i man, svans samt över ryggen och det var nog de instruktioner jag fick av hästens ägare.

Liknande trådar

Hästvård Är nybliven omhändertagare av en 2-årig nykastrerad kille. Storlek D-ponny av kallblodstyp. När han kom för ca 1,5 vecka sedan var han...
Svar
4
· Visningar
1 234
G
Distans Om ni kommer ihåg sedan tidigare så hade jag problem med renfällarna som annars är bra att ha under sadeln när man rider distans. Min...
Svar
13
· Visningar
2 205
Senast: Rimfaxe
·
N
Hästvård Jag behöver tips och råd för min häst! Han började hosta för ca ett år sen. Veterinären konstaterade astma. Fick utskrivet Ventapulmin i...
Svar
8
· Visningar
2 251
Senast: Fantasi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern