Avloppslukt i badrum

cherie

Trådstartare
Vad kan det bero på?

Lukten kommer och går. Började ganska "plötsligt" efter att vi kommit hem från en veckad semester i juni (nej, vattenlåset var inte uttorkat och det blev inte bättre när vi spolat i kranar mm). Det verkar komma från golvbrunnen, även när lukten för tillfället är svag så känner man den om man sticker näsan i golvbrunnen. Det är en gammal brunn med "fast" vattenlås och renspluggen dit verkar inte vara problemet (har tätat den för att se om lukten sipprar ut därifrån).

I maj fixade man till ventilationen i vår fastighet, den stod helt still innan. Jag vet inte om detta kan ha bidragit till att avloppslukt dras upp från ev otätheter i avloppssystemet? Hur felsöker man?

Våra grannar under oss ska också ha känt avloppslukt till och från när jag pratade med dem i slutet på juni där, men de skulle rensa sin brunn och sen har jag inte hört att något mer från dem.

Har ni tvättmaskinen eller liknande i badrummet?

Min mor fick en diffus avloppslukt i ett av sina badrum, som eskalerade eftersom åren gick. Brunnar rensades, toaletter och vattenlås kontrollerades om och om igen. Lukten verkade komma från toaletten, som var i ett litet rum med dörr i själva tvättrummet.
När hon nu bytte tvättmaskin efter att ha haft luktproblemet ett par år så visade det sig att den gamla maskinen hade ett kraftigt lager med mögel på baksidan. :wtf:
Lukten försvann omedelbart den gamla maskinen bars ut.

Jag lämnar ett avtryck här, för vi hade samma problem.

Men det var nån typ av..luftningsventil (?) som hade korkat igen. Bytte filter(eller vad det kan ha hetat) och lukten försvann. Detta kan vara världens sämsta förklaring men..:cool::o

Ska höra med sambon vad det egentligen heter ! Återkommer!

Hur ser rören ut för övrigt?
I vår gamla bostad kom det avloppslukt till och från och vi hade en liten läcka. Vissa dagar kände man ingen lukt alls och vissa dagar massor.

kl

Jag har så ibland i mitt badrum, som är helt nybyggt. :confused: Det är väl framförallt när jag har varit bortrest över helgen och kommer hem som man kan känna den lukten. Försvinner iofs efter en stund men ändå. Kan inte riktigt lokalisera varifrån det kommer (tvättmaskin, dusch, toalett). Men kan det verkligen vara ett filter som är igentäppt redan efter så pass kort tid? Jag har bott där i 1,5 år snart och lägenheten är en nyproduktion.

Den här vacumventilen, var satt den någonstans? Kan man kolla filtret själv? :D

kl

Jag har så ibland i mitt badrum, som är helt nybyggt. :confused: Det är väl framförallt när jag har varit bortrest över helgen och kommer hem som man kan känna den lukten. Försvinner iofs efter en stund men ändå. Kan inte riktigt lokalisera varifrån det kommer (tvättmaskin, dusch, toalett). Men kan det verkligen vara ett filter som är igentäppt redan efter så pass kort tid? Jag har bott där i 1,5 år snart och lägenheten är en nyproduktion.

Den här vacumventilen, var satt den någonstans? Kan man kolla filtret själv? :D
Hos oss sitter den i ett hörn i ena badrummet, som ett smalare avloppsrör som liksom bara slutar två decimeter över golvet :D med en hatt på och där sitter det där filtret. Enkelt att ta av, bytte själva.
Sen kan jag tänka mig att det här är något som säkert brukar vara inbyggt nånstans. Jag har aldrig sett det innan och visste inte heller vad det var.

Sen om det är boven i era fall vet man ju inte men en tanke iallafall! :)

Hur ser rören ut för övrigt?
I vår gamla bostad kom det avloppslukt till och från och vi hade en liten läcka. Vissa dagar kände man ingen lukt alls och vissa dagar massor.

Det är ju en lägenhet så hur avloppsrören ser ut vet jag ingenting om tyvärr. Det skulle ju kunna vara en liten spricka/läcka men jag tycker samtidigt att det verkligen går att lokalisera lukten till själva golvbrunnen... För visst ska det väl inte lukta ur en golvbrunn, även om man sätter näsan i den?

Det känns som att lukt från ev spricka borde vara svårare att lokalisera platsen?

Undertryck i lägenheten!
Då backar det i avloppet, kan klara sig tills man rycker upp ytterdörren eller liknande och då kommer det en bubbla som backar i något av avloppen.

Om ventilationen är genomgången så har de kanske inte justerat in den efter filterbyten mm. Annars är det luftinsläpp som är stängda.

Undertryck i lägenheten!
Då backar det i avloppet, kan klara sig tills man rycker upp ytterdörren eller liknande och då kommer det en bubbla som backar i något av avloppen.

Om ventilationen är genomgången så har de kanske inte justerat in den efter filterbyten mm. Annars är det luftinsläpp som är stängda.

Har haft tankar på detta också. Luftinsläppen är öppna och rensade. Ventilationen ska vara genomgången och då var det förvisso lite mer undertryck i vår lägenhet än i de på andra sidan, men inte för mycket tror jag. Jag har även prövat att vrida ner ventilationsdonet i badrummet så det nästan var helt stängt (räknade varv så jag kunde återställa till normalläget sen) och prövat att ha det så några dagar men det har fortfarande luktar dåligt om du stoppat näsan i brunnen!

Ska undersöka om jag ser ifall det bubblar upp ngt när vi öppnar upp dörren och dylikt. Har tidigare kollat ev luftbubblor vid spolning osv för att se om det är ngt fel med avluftningssystemet i fastigheten, men har inte märkt några då i alla fall.

Nej man ska inte känna lukt även om man sticker ned näsan.

Vi kunde lokalisera läckan med hjälp av lukt :D Såg för jäkligt nu när de bröt upp och gjorde om i huset efter att vi flyttat

Nej det gjorde det inte.

Kan inte påminna mig om att vi kände det någon gång direkt i golvbrunnen. Vi lokaliserade det till kök/tvättstuga efteråt nästan exakt från vart det steg upp. Vi kände av det ibland i ena badrummet men då kändes det inte som om det kom från golvbrunnen.

Vi har samma problem i vår förening, men det är för att ventilationen inte är injusterad än. Detta sker på måndag och det ska bli så skönt att slippa lukten, även om den inte är så farlig och trots att jag inte bor där. Men jag håller på att sälja min lägenhet.

@ptr Det är vår förhoppning, verkar vara ganska lätt avhjälpt (?). Har lyft det med hyresvärden och hoppas han kan tänka sig att se över saken.

@Ramona Ja, jag skulle önska att det vore så simpelt, men jag är ganska säker på att vår ventilation är injusterad. Ventilationsteknikerna var nämligen här flertalet gånger i våras och mätte för att få till balansen rätt i huset.

Liknande trådar

Hemmet Kom hem efter jobb på söndag morgon, verkligen STANK typ skit/avlopp i huset. Trodde det kom från toa/handfat som finns alldeles...
2
Svar
29
· Visningar
25 377
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar