avliva min bästa vän

H

hottis

hade tänkt vänta med avlivningen tills efter sommaren på min 25+gammla vallak men allt har skitit sig ordentligt rent fysiskt på älsklingen.hovslagaren konstaterade bärrandsröta i torsdags sa att det antagligen berode på att han har ont i benen och att han inte använder hovarna som han ska fick skära upp alla fyra hovarna på honom.vet har skrivit ut fenylbutazon men frågan är hur det går med hans magsår med medicinen.

Sv: avliva min bästa vän

Låt honom slippa om han ändå är så gammal och du ändå tänkte ta bort honom efter betet! Jobbigt, jag vet, men ju snabbare desto bättre...

Lycka till!

vet att det är det bästa för honom att få sommna in han har haft ont tre vintrar i rad nu.men samtidigt så kan man inte låta bli att undra om det inte finns något man har missat i behandlingsväg önskar att vi hade bot i spanien där det är varmt och skönt året runt så han hade fått vara pigg ett par år till.

Bättre att låta honom gå.
En häst som lider har inget värdigt liv

Hej. Har själv en gammeltant som är 25 år. Visserligen väldigt fräsch idag men man vet ej imorgon...Vi brukar ha en liten "pratstund" med varandra varje dag, hon frågar (och märker) om det är något fel på mej och jag märker direkt i blicken om det är något fel på henne. Den dan gnistan inte finns hos min älskling så vet jag att det är dags.
Jag kan sitta här och säga att jag tycker du ska låta honom få vandra vidare men det blir inte lättare för dig. Följ ditt hjärta så är jag övertygad om att ditt beslut är det rätta för din bästa vän..
Tänker på dig Kram P

jobbigt att behöva ta ett sådant beslut..
vet vad jag skulle gjort, för hästens skull
men det är inte lätt och man måste vara stark

Tänker på dej

låt honom gå.
Det är jättesvårt. Har ju som sagt själv en gammal tant på 25 år och varje dag kommer tanken "tänk om hon inte är pigg idag", nu är hon jättepigg å jag är lyckligt lottad, men den dagen som hon inte är det längre kommer det att bli JÄTTE jobbigt och det kommer att vara ett jättesvårt beslut!!!
Men försök att vara stark, det är inget liv för en häst att gå och ha ont!!!

Min faster resonerade lika dant.. Hon hade i princip testat allt som gick för att göra hästen frisk, men hela tiden uppstog nya saker som gjorde att hästen led osv. Efter att ha tänkt igenom noga kom hon på en "sista" grej som kanske kunde hjälpa honom och hon provade men viste att om det inte skulle funka skulle hon behöva avliva honom. Hpn tyckte sig ändå se en livsgnista i hästens ögon även om hon såg att han mådde dåligt. Han hade inte gett upp och då ville inte hon häller göra det..Tur var att hon tog tag i saken för hästen blev bättre.. Han fick gå i plan hage och hon tog promenader med honom varannan dag. Vet. trodde att besvären med hovarna kunde komma tillbaka frammåt hösten då underlaget blev annorlunda men han trodde att hästen skulle klara sig fint på sommaren. Tack vare den vet. så fick han iaf en sista bra sommar, men avlivades sedan i början av sept. Men utan några igentliga plågor.

Jag tycker du ska kolla till din häst noga. Ser hästen ut att vcara villig att kämpa? kolla också noga upp vad du har gjort och om det finns något mer du skulle kunna göra innan du bestämmer dig.. Har du tur kan ju hästen trotts allt få en sista bra sommar vilket kanske skulle kunna kännas lättare för dig. Men ser du att hästen lider och det inte finns mycket att göra är det bäst att avliva honom. Du gör honom ju bara en tjänst genom att besparar honom massor av lidande. Lycka till! jag litar på att du gör rätt beslut..

Fick ta bort vår gamla 27 åring vid denna tid förra året. Han blev aldrig av med sin strålröta så när han började få mer ont och inget hjälpte så valde vi att ta bort honom direkt istället för att ge honom en sista sommar. Hårt men inte egoistiskt. :cry:

Tänk på att din vän ändå haft 25+ bra år. Min förra häst blev bara 12 och dessutom islänning (brukar ju kunna vara pigg och fräch långt mer än så).
Jag fick ta bort honom pga. spatt. Det satt i alla tre glidleder plus i båda bakbenen :cry:

Det är långt i från lätt att ta beslutet när en vän "levt klart". Känns hemskt att man har ett så stort ansvar. Men så är det. Äger man djur måste man ta hänsyn till dem och lämna sina egna känslor utanför.

Du kommer vara ledsen och du kommer känna dig hemsk men tro mig när jag säger att det går över. Hästen din kommer alltid finns i ditt hjärta och du får försöka komma ihåg de roliga stunder ni haft.

Jag hade inte kunnat låta min vän gå över sommaren och veta vad som sedan ska ske till hösten om h*n redan nu mår dåligt. Det är inte lätt. Samtidigt som du får råd av oss här på Buke måste du känna själv vad som är bäst.

Tänker på dig!
kram
asska

Kom oxå i håg att HÄSTEN inte vet vad som ska hända och att den inte går o grämer sig över att inte få ett sista bete. Förstår så väl att du vill vara "snäll" och ge den betet, men frågan är om det är det "snällaste"?

Jag tror mer hon resnonerar så att hon vill att hästen ska sluta sina dagar lycklig.. Så finns det något mer att testa/göra tycker jag att om hästern ine lider så pass mycke kan du testa det..

Jo, fast just det är ju verkligen att förmänskliga hästen (vilket man lätt gör som djurägare - jag med). Och vad är LYCKA för en häst? Är den inte nöjd och glad i sitt dagliga liv under vinterhalvåret och dessutom, som jag tolkade det, har ont i alla sina fyra ben kan jag inte se poängen med att behålla den i livet tills efter betet bara för att MAN SJÄLV vill se den gå i hagen och mysa.

Det är ju möjligt att hästen får ett jätteskönt sommarbete, MEN det är inte heller något den går och grämer sig över att den INTE får, och trots allt är det ju ganska många månader kvar till betet.

Jag vill m a o bara få trådskrivaren att inse att hon inte gör HÄSTEN någon tjänst genom att vänta med att ta bort den tills efter betet. Om hästen inte lider i dagsläget och hon väljer att ha den kvar ett halvår till så må det väl vara hänt, men jag tycker att hon ska då vara medveten om att det är för HENNES EGEN SKULL och inte för hästens.

Jag lider med dig, tog bort min gammletant i juli i år... Hade tänkt ge henne ett år till, men det gick inte, hon började visa orenteer redan i skritt när man red och hon blev bara sååå svartsjuk om vi tog ut den andra hästen och hon fick vara kvar i stallet/hagen. Sedan kom jag på en dag när det regnade att allt inte stod rätt till, cyklar ner till stallet och hästen fryser så hon skakar av ett sommarregn och får sova inne. Dagen efter står hon och bukandas i solen så jag får ta in och spola av henne för att få ner tempen. När ögonen säger att det är dags så är det det abdolut enklaste val jag någonsin gjort och det svåraste på samma gång! Naturligtvis gör man det för sin vän som man kommer sakna något otroligt...
Över ett halvår sedan men jag gråter ännu, trots att jag vet att det var så rätt!

har avlivat min häst nu allt gick lugnt och så värdigt det nu kan bli i en sådan situation. Vet att jag gjorde det ända rätta men har fortfarande fruktansvärt svårt att tänka på honom klarar inte av att käna mig glad eller intreserad av dom andra hästarna.Har jätte dåligt samvete över det men vet inte vad man ska göra åt det.Någon annan som också har svårt för att släppa taget om det ögonblicket när bultpistolen smälde till och hästen trillar ihop kan bara inte sluta tänka på det,största chocken var nog att medans jag satt och grät och smekte hans lena hals så skar dom upp och tömde ut hans blod,så där satt jag i en pöl av blod och försökte låta bli att bryta ihop totalt.Lyckades ta mig samman så pass mycket att jag kunde gå in i stallet igen och ta hand om utsläpp mockning fodring osv .Jag är fruktansvärt ledsen och deprimerad inombords och får bita ihop ordentligt för att inte gråta vill inte att andra ska känna sig illa till mods bara för att jag är en bölfis.

Skit i vad andra kan tycka, det var din älskling och du måste så klart få sörja honom så mycket du vill och dessutom bli respekterad för det! :cry: Du gjorde det enda rätta, men det är jobbigt även om man egentligen inte har något val. :(

Tänker på dig och skickar många varma tröstekramar. Stark av dig att följa din vän ända tills slutet.

Du ska INTE ha dåligt samvete!!!!!!!!! Du har gjort precis rätt, tycker jag. Det dåliga samvetet hade passat bättre in om du hade låtit honom gå och må däligt!

Sköt om dig!!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka