Avlastande halt hästs muskelminne och vana

H

Helan

Från att ha avlastat båda fram pga felaktig verkning med hovbenssänkning i trakterna och i och med detta hovledsinflammationer till att bli bra över ett par dagar....
Hästen har varit halt i över 1½ år, avlastat båda fram och därmed fått ryggproblem på köpet. Undersökt och röntgad 5-6 ggr, sprutad med cortison för ett år sedan och sen gått i hagen och skrittats uppsuttet under vissa perioder då hon varit bättre. Har fram till för 4 dagar sedan avlastat vid stillastående, mestadels ena fram nu på sistone medan bakbenen står ganska långt bak.

Och så helt plötsligt står hon helt jämnt på alla 4 benen:)
Har ridit henne lite mer i högre form än tidigare, kanske jobbat lite mer med böjningen, och stretchat eftrer varje pass. Och så är hon dräktig i 4 månaden, men det kan knappast påverka tycker jag. Det förstnämnda kan säkert ha hjälpt till. MEN från ena dagen till den andra är avlastningen HELT borta. Och hon ser ut som en normal häst. Nu undrar jag hur stort "muskelminne" en häst har och hur stor vanan kan vara och vad som behövs för att bryta den (alltså vanan att stå och avlasta, trots att det kanske inte behövs).

Sv: Avlastande halt hästs muskelminne och vana

Det finns nog inget svar på den frågan, men den är onekligen intressant. Låter dock konstigt om din häst skulle "tappa minnet" över natten?

Hmm, kanske något med blodcirkulationen? Det är enda jag kan komma att tänka på som kan vända över en natt på det viset. En del har ju som teori att strålbenshälta kan bero delvis på störd mikrocirkulation i området. Jag har läst att man i vissa länder behandlar hästarna med Waran (antivitamin K) just p g a detta. EN teori, inte helt hemsnickrad.:idea:

Det finns nog inget svar på den frågan, men den är onekligen intressant. Låter dock konstigt om din häst skulle "tappa minnet" över natten?

Utmanade ödet lite igår och travade hästen ett par varv, och den är fortfarande okej idag.
Tror inte att hon tappat minnet, men kanske kommit på att det är okej att stå på alla 4 fötterna samtidigt och att det inte gör ont längre. Skulle vara himla intressant att höra fler teorier om detta.

Hmm, kanske något med blodcirkulationen? Det är enda jag kan komma att tänka på som kan vända över en natt på det viset. En del har ju som teori att strålbenshälta kan bero delvis på störd mikrocirkulation i området. Jag har läst att man i vissa länder behandlar hästarna med Waran (antivitamin K) just p g a detta. EN teori, inte helt hemsnickrad.:idea:

Waran, ger man inte det till hjärtsjuka människor. Tror att min veterinär skulle flippa ur om jag bad om nåt sånt. Vad kan få en blodcirkulation att vända över en natt om man inte ger Waran då??? Har börjat med täcke på natten pga hon är lite frusen, det kan väl inte förändra blodcirkulationen i hovarna (väl?) ?

Waran, ger man inte det till hjärtsjuka människor. Tror att min veterinär skulle flippa ur om jag bad om nåt sånt. Vad kan få en blodcirkulation att vända över en natt om man inte ger Waran då??? Har börjat med täcke på natten pga hon är lite frusen, det kan väl inte förändra blodcirkulationen i hovarna (väl?) ?

Waran kallas för ett "blodförtunnande" medel... Vilket inte riktigt stämmer, blodet blir inte tunnare i ordets bemärkelse.
Det Waranet gör är att från levern fördröja blodets koagulationsförmåga.
Jag äter Waran pga av ett x antal blodkroppar lite varstans i kroppen, så om en "frisk" människa och jag skulle skära oss likadant så tar det en x tid längre för mitt blod att koagulera.
Likaså är det större risker för inre blödningar vid slag mot kropp och huvud.

Vete 17 om det är ett sådant bra medel att ge en häst..?!

Haha, ingen aning! Men Googla på "navicular syndrome" så får man fram den infon! Men har aldrig hört det av en svensk veterinär och tror heller inte att det är någon behandlingsmetod i Sverige (för hästar). Men bara det att det vände så över en natt satte igång spekulationscentrat:p

Om hästen hade problem med mikrocirkulationen så skulle knappast ngt spontant kunna förbättra cirkulationen på den nivån så momentant.

Men jag förstår din tanke.

Jag tror att det är täcket som är undergöraren; om hästen spänner sig pga att den tror sig ha ont av en gammal skada kan värme göra en hel del. Köp ett BoT-täcke så blir effekten ännu bättre.

Om hästen hade problem med mikrocirkulationen så skulle knappast ngt spontant kunna förbättra cirkulationen på den nivån så momentant.

Men jag förstår din tanke.

Jag tror att det är täcket som är undergöraren; om hästen spänner sig pga att den tror sig ha ont av en gammal skada kan värme göra en hel del. Köp ett BoT-täcke så blir effekten ännu bättre.

Kan alltså ett varmt täcke på ryggen göra att hovarna inte gör ont längre??? Känns långsökt, men visst. Eller är det så att om ryggen är varm kommer blodcirkulationen igång i hela kroppen, inkl ben och fötter. Ryggproblemen är ju en sekundär skada/problem som uppstått pga hov-ont.
Jag har redan en BoT-ryggvärmare i garderoben, ska ta fram den till vintern när det blir lite kallare.

Nej, täcket lär inte förbättra cirkulationen i hovarna nämnvärt, men värmen kan påverka onda ryggmuskler så att spänningen minskar där = mindre smärta. Och det kan ju faktiskt vara ryggen som varit det största problemet den sista tiden.

Ja så kan det vara, men fortfarande känner jag mig alldeles förvånad.
Hovslagaren kommer på fredag, så får vi se hur hon reagerar i fötterna efter det. Hon går tåriktad fram.
Vågar inte sluta med täcket nu (på nätterna, vi har ett öppet stall med minusgrader). Dock inget täcke ute (hon solar och rullar i leran:p)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 762
Senast: Jamtland
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 299
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 042
Senast: Marvin
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat