Avla råttor

Lycanthrope

Trådstartare
Imorgon ska jag hämta 2 små råttflickor. :love:

Samma uppfödare som till hanarna, fast inte samma föräldrar såklart.

Tanken är att prova att ta en kull när honorna är vuxna.

Vilken ålder är lämplig för första kullen?
Ska man då bara sätta en hane och en hona i samma bur?
Hur länge?

Hur vet man att honan blev dräktig? (heter det så?)
Hur lång tid innan ungarna kommer?
När är ungarna redo att lämna mamman?

Och hur länge lever råttor ungefär föresten? :o Inte så länge antar jag.. :(

Sv: Avla råttor

Minst 5 månader ska honan vara, och vid första kullen får hon inte vara äldre än ett år iom att bäckenet stelnar då. Och så ska hanen vara minst 1½ år, gärna ännu äldre, så man hinner se hur han utvecklas. Det går att para en hane tidigare också men det bör lämnas till erfarna uppfödare ^^

Jepp, samma bur. En del uppfödare väntar tills honan löper, andra låter de bo i samma bur en vecka.

Ibland (oftast tror jag?) får honan en vaxpropp när de parat sig, så det brukar gå finfint att se när den biten är avklarad. Sen är det bara att hoppas på att hon blir rund, vilket hon kan bli ganska snabbt men även typ sista veckan. Och så ser man att hon boar osv, kan få lite kasst humör med alla hormoner som rusar runt, man kan se tuttarna tydligare osv. Här finns en bild på hur Delma såg ut dagen innan hon fick sina små.
3 veckor dröjer det, sen kommer de små rosa sötnosarna :love:

Ungarna (eller ja, hanarna, honorna kan gott gå kvar med mamman om man vill det) ska skiljas från mamman vid 4-5 veckors ålder, dock inte flytta till ny ägare förrän de är 5 veckor och väger minst 80 gram.

Men, kan du inte en så basic grej som livslängd så skulle iaf jag avråda från att ta en kull :p 2 år är det ungefär iaf, i vissa fall 3 år. Här hemma har den äldsta avlivats dagen innan hon skulle fylla 3.

Hör gärna med SRS avelsråd innan btw, hon är görduktig :) www.rattsallskapet.se klicka dig in bland uppfödarna, Råtz är det som är avelsråd (varför det nu inte står på hemsidan... :confused: ). Eller så kan du kika in på http://r8forum.kanske.net där både hon och flera andra kunniga sitter :)

Jag vet mycket väl hur gamla de kan bli.

Men sen hör jag folk säga olika överallt så då är jag ju tvungen att fråga.
Har ju läst hur mycket som helst om råttor runt 2 år som bli gamla sjuklingar.

Tack för resten!
Ska kika.

Ah ok, tänkte väl :D

Btw, var beredd på krångel med köpare :angel: Två av grabbarna Delma fick har jag fortfarande kvar. Köpare 1 tingade och hörde aldrig av sig igen, köpare 2 gjorde samma sak, köpare 3 tingade och vi hann planera att jag skulle ta tåget till henne för att lämna de men hörde inte heller av sig igen. Så öh, att betala tingningsavgift kan nog vara en rätt bra idé för att skrämma bort idioterna... :angel:

Ja, jag kommer ta en avgift isåfall.
Annars säljs de om rätt person dyker upp.

Vad ska man ha för krav på köpare?
Hur vet man att de är rätt liksom? :crazy:

Nu har jag ju själv haft orm och vet att de blir ormmat ibland, men då köper man väl billigare råttor?

Vad tar du för dina?

Jag tog 100 kr. Hade egentligen velat ta högre (200-300 är rätt lagomt tycker jag) men de hade så pass mycket okänd bakgrund (pappan är zooråtta tex), ung mamma, tjuvparning dessutom så det var liksom ingen planering alls bakom, tyckte inte att jag kunde ta mer för de.

Ställ frågor helt enkelt :D Hur de bor (burstorlek, inredning, bottenströ osv), hur mycket de får komma ut, vilken mat de får, om hen har råd med veterinär, osv osv. Bara att frågafrågafråga så du är helt säker ^^ Själv var jag lite extra noga och nekade köp vid minsta lilla tvekan också. Var bla en tjej som ville föda upp, skulle visserligen inte avla på mina då (jag har satt avelsförbud på de pga omständigheterna med bakgrund, vikter osv) men jag nekade köp ändå för att inte riskera att hon tog kull på de ändå. Man vet ju aldrig liksom...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 292
Senast: dobbis
·
Däggdjur Vår fina kaninhona dog idag! Min man hittade henne i buren nu på kvällen, och inte nog med det, när han plockar lite med en liten...
Svar
4
· Visningar
2 070
Däggdjur Hej! Jag har en ung kaninhona som vi har parat, der blir isf första kullen för henne! Vi tog hit hanen i förrgår, och släppte ihop...
Svar
11
· Visningar
10 584
Senast: JLoveJ
·
Övr. Hund Dock inte SKK utan en liknande riksorganisation. Antar att bäst svar kommer härifrån dock än om jag placerar tråden i en annan...
Svar
6
· Visningar
1 336
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama