Avkastardrottning!

M

Mariell

"Mitt" monster langde mig i backen så det sjöng om det igår kväll. Nu är jag fullkomligt ledbruten i hela kroppen :crazy: . Men det kan jag leva med. Däremot undrar jag följande:

1) Jag fick en ordentlig smäll i bakhuvudet (såg stjärnor och alltihop). Föll på ganska mjukt underlag (ridbana), men slog som sagt i ordentligt. Skulle ni säga att hjälmen är "förbrukad"? Jag som just köpte den... :(

2)Betydligt krångligare: Monstret är en häst som inte blivit ordentligt riden på flera år. Orsak: Hon börjar bråka så fort man kräver nåt av henne. Det var det som hände igår. Nu har jag börjat rida henne och det behöver inte var mycket man kräver, typ: "nej, vi ska gå åt det här hållet", eller: "stanna när jag säger till", för att hon ska börja bocka och stegra sig. Jag inser att här föreligger ett allvarligt ledarskapsproblem, och har ingen lust att trilla av och bryta en massa ben. Är det nån som har något tips på vad man kan göra med en häst som är istadig på det här sättet? (Förutom att kontakta tränare förstås, för det tänker jag ändå göra i rödaste rappet). Jag känner mig lite uppgiven just nu... :confused:

Sv: Avkastardrottning!

Hjämen borde du väl eg byta... Fast jag gör def inte som man borde, jag bli så kär i mina hjälmar *dumt*

Ang hästen så borde du kolla upp henne/honom så det inte är så att ngn skada ligger bakom beteendet, en häst är inte beter sig normalt är det något fel på. så är det. (citat veterinär)

Men visst, mkt kan ligga bakom den långa vilan o så och mkt ligger säkert i ledarskapet. Jag har inga bra tips förutom ridningen, är kass på markarbete och tar det hellre från ryggen.. Förutom då allt vett från marken vid hantering..

1: Ja, köp ny hjälm...den kan vaar sprucken trots att det inte syna eller "känns" på den...

2: Förutsätter att inte hästen har ont någonstans.
Mycket jobb från backen. Longering, tömkörning och bara ut å gå. H*n ska stanna när du gör det, utan att du säger något, gå frmåt när du går framåt, trava när du springer o.s.v. Longeringen är bra på det viset att där kan du få hästen att lyssna till din röst. T.ex. ett smack betyder trav och om du säger "gaaaalop"-följt av smack är det galopp. Prrr 0 korta tempo, ptroooo/saaaaakta av, bryt av till gångarten under. Bara ex. Min lillasyster hade som Special arbete i skolan att träna ledarskap med vår ena. Hon lärde sig gå över lastpallar, presenningar, under presenningar...Träna sånt. Det är dessutom sånt som är kul när det ger resultat. Man känner at hästen litar på en... Likadant att när du väl rider så om du vill att ni ska stanna, börja med att h*n ska korta tempot, beröm...nästa gång ska h*n stanna och stå still kort stund, beröm....och öka sedan sakta men säkert.

Har själv en just nu som bara vägrar att vända om när vi är på väg hem efter ridturen...igår stannade vi ett par gånger på vägen hem, idag ska vi börja vända åt vänster...hennes lättaste håll...

Ha tålamod... Har som sagt själv 2 super envisa och tjuriga ston...det gäller att vara mer envis än dem...å ganska sadelfast om de hoppar runt å härjar!

Lycka till!

Hon har blivit uppkollad då och då (eftersom hon alltid har hållit på såhär) och det är aldrig nåt fel på henne... :crazy: Det var likadant på den tiden hon reds aktivt (av annan ryttare) för några år sen. Då tålde hon att man krävde lite mer av henne, men helt plötsligt kunde hon bestämma att nu fick det vara nog, och börja bråka. På marken funkar vi hyfsat (det är en aggresiv hästjävel, men hon har slutat attackera mig nu, efter tålmodigt övande). Det är främst ridningen som är problemet. Jag menar, man måste ju kunna göra enkla saker som att stanna och svänga utan att det blir för jobbigt, även om hon är i dålig kondition. :crazy:

Såg ditt svar till the_connemara å tänke direkt...det är ett sto. Min gamla var hopplös i typ 1½ år när jag fick hem henne...men skam den som ger sig! Kämpa på å ge inte upp!!

Tack för tipsen. Jag har som sagt jobbat en del med henne från marken och det fungerar hyfsat. Men jag ska pyssla mer med longering och sådär, det kanske hjälper. Man blir bara så uppgiven: jag tycker att allt har börjat gå ganska bra på sista tiden: hon har kunnat tänka sig att gå åt det håll som jag har bestämt, och sådär. Och så kommer detta. Det var en sån där bock med skruv som är omöjlig att sitta kvar på. Och man undrar ju hur mycket man ska behöva bryta sig och hur många hjälmar man ska behöva köpa innan man kan ha lite kul ihop med hästen? Min syster slängde hon av så hon fick hjärnskakning härom året... suck. :crazy: Men det är väl som du säger, envishet som gäller, och bra balansträning är det ju i alla fall. :smirk:

Det är ju tyvärr så att allt inte går som på räls...
Ju längre tid det går bra desto närmare ett bakslag kommer man.
Har själv tyckt att mitt 13 -åriga sto (inte riden speciellt mycket innnan vi köpte henne i våras) började går riktigt bra i sommras. Nu går hon inte alls så bra. Men jga vet att om jag bara inte ger mig utan jobbar på så kommer hon att bli ännu bättre framöver. Ibland måste man backa ett eller ett par steg för att komma framåt!

Också ska man tänka på att det finns jättemånga trevliga hästar som inte är "sjuka i huvudet". Hur mycket man än tycker om en häst så ska man aldrig behöva tänka två ggr innan man hanterar eller sätter sig upp på den, den ska vara trygg. Vad är det du riskerar nästa gång, kanske något mer än nya hjälmen- ryggraden eller vad?Visst en häst kan bli rädd men aldrig reagera på det viset utan anledning(då menar jag under förutsättning att den är fysiskt frisk också). Låter hårt kanske men kompisen hade en likadan på foder och tillslut efter att ha landat med ryggen före i grindstolpen till paddocken och jag fick skjutsa henne till akuten med brutna revben trots säkerhetsväst, så lämnades hästen tillbaks.
/T

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka