G

gosebus

Jag blev avkastad i tisdags på min ridlektion. Jag undrar om det finns en möjlighet till att jag gjorde något grovt fel och vad i så fall? så att jag inte gör om det!

Sv: avkastad

Jag har ingen aning. jag har ju inte sett det. Du får gärna beskriva vad som hände. Hästen kan ha varit irriterad på nåt (ex, en lös,dunkande skänkel. ett kittlande spö. någon annan häst. en obalanserad sits...), den kan ha busat med dig, den kan ha blivit arg på sporrarna/spöet om du hade det... finns hur många förklaringar som helst, men efter som jag inte vet hur det såg ut kan jag inte säga vilken...

gosebus skrev:
Jag blev avkastad i tisdags på min ridlektion. Jag undrar om det finns en möjlighet till att jag gjorde något grovt fel och vad i så fall? så att jag inte gör om det!

Du blev alltså avkastad? För min uppfattning är att i 99,9 % av fallen är det ryttaren som ramlar av. En häst som medvetet kastar av är antingen ouppfostrad/farlig/har ingen respekt för ryttaren. Och såna hästar tar de väl ändå inte in på en ridskola?

Hursomhelst. Vad hände, då?

Poetry_princess skrev:
Du blev alltså avkastad? För min uppfattning är att i 99,9 % av fallen är det ryttaren som ramlar av. En häst som medvetet kastar av är antingen ouppfostrad/farlig/har ingen respekt för ryttaren. Och såna hästar tar de väl ändå inte in på en ridskola?

Hursomhelst. Vad hände, då?

En häst som medvetet kastar av en människa har i 99% av fallen ont någonstans. (Om det inte är en unghäst som inte är van vid ryttare).

Det har du alldeles rätt i (!). Hoppas inte mitt inlägg ser alltför klumpigt ut nu...

Sweet skrev:
En häst som medvetet kastar av en människa har i 99% av fallen ont någonstans. (Om det inte är en unghäst som inte är van vid ryttare).

Hur vet man om hästen medvetet kastar av sin ryttare eller om man bara råkar flyga av när hästen kastar sig åt sidan och slår bakut, för att sedan fortsätta vilt bockandes runt runt i ridhuset? :crazy:

Jag har mest bara ridit privathäst men i våras var jag med några gånger och red i en ridskolegrupp. Alla hästar verkade jättesnälla men några av dem hoppade till ibland gjorde glädjeskutt eller drog ner huvudet och sparkade bakut i isamband med i gång sättning i galopp. Saker som även privathästar kan göra. Sitter man då i obalans är det lätt att flyga av utan att hästen för den skull "kastat" av ryttaren. Kanske var det något sådant som hände.

Det som hände var att vi skulle börja galoppera och så började hästen bocka och så lyckades jag hålla mig kvar men min vänstra fot åkte ut stigbygeln och så bockade han igen och då flög jag. Och han sprang iväg till andra sidan av paddocken.

Robin1 skrev:
Jag har mest bara ridit privathäst men i våras var jag med några gånger och red i en ridskolegrupp. Alla hästar verkade jättesnälla men några av dem hoppade till ibland gjorde glädjeskutt eller drog ner huvudet och sparkade bakut i isamband med i gång sättning i galopp. Saker som även privathästar kan göra. Sitter man då i obalans är det lätt att flyga av utan att hästen för den skull "kastat" av ryttaren. Kanske var det något sådant som hände.

Men det var ju ingen vanlig "glädjebock". Eftersom hästen efter jag åkt av fortsatte i vild karrär runt i ridhuset bockandes och bockandes.

Hela den lektionen var lite speciell, det blåste mycket och jag tror det var därför ett par hästar fick fnatt.

En häst som medvetet kastar av är antingen ouppfostrad/farlig/har ingen respekt för ryttaren. Och såna hästar tar de väl ändå inte in på en ridskola?

Tyvärr finns det många ridskolor där hästarna mår så dåligt, blir så felbehandlade och felridna att de lägger till med ovanor som att bita, sparka, bocka, stegra.

svårt och säga, var inte där, blev förövrigt avkastad förra fredan. Sitter med bruten arm nu

Jag rider på Annas ridcenter... Ligger typ långt ute i skogen, ganska nära Mölnlycke... men det ligger lika nära Kållered, om man kommer från andra hållet...

gosebus skrev:
Jag rider på Annas ridcenter... Ligger typ långt ute i skogen, ganska nära Mölnlycke... men det ligger lika nära Kållered, om man kommer från andra hållet...

Det är omöjligt för någon som inte såg vad som hände att uttala sig. Det kan lika gärna vara att hästen blev skrämd; att den hade överskottsenergi och "exploderade" i fattningen; att den blev irriterad på din skänkel; att du var i obalans eller att hästen har ont, osv.

Jag tycker du ska fråga din ridlärare varför du trillade av :) ! Fast jag tycker det är konstigt att h*n inte berättade för dig vad du gjorde/vad som hände osv. när du precis hade trillat av :mad: . Det verkar inte som en seriös instruktör (och nu talar jag i kraft av "förtidspensionerad" ridlärare - ridläraren SKA berätta varför hästen reagerar si eller så oavsett om det gäller något som ryttaren gjort, eller om det var något i omgivningen som var orsaken).

Om ridläraren inte har någon förklaring till vad som hände, och det är något som sker frekvent, ligger det väl nära till hands att hästen har ont.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
543
Utrustning På en sele finns spänne för själva gjorden och ett spänne som går under hästens mage som sitter fast i bröstan. Undrar hur hårt man...
Svar
11
· Visningar
505
Senast: Efwa
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama