Avföringsproblematik...

Status
Stängd för vidare inlägg.
J

Jossan

:D

Hur ofta bajsar era små...?

Neo tömde systemet en gång om dan förr, men nu går det ofta flera dagar mellan bajsblöjorna, längst har det varit 3 dagar. Uppfattar det som att han är gladare och mindre gnällig när han bajsar varje dag, vilket får mig att undra - finns det nåt JAG kan göra för att hjälpa till?

Han fiser som om han festat loss på 30 äggmackor och skulle man råka köra ner näsan under baken på honom vid ett sånt tillfälle, storknar man nästan! :D Det luktar verkligen helt förskräckligt.

Han får ju tillägg nu (Nan 1, snart Nan 2), är nån sort bättre än nån annan vad gäller gasighet eller är det bara att prova sig fram? Har det kanske inget med det att göra?
Tyvärr har väl det här blivit ett "problem" först sen jag drog ner på amningen, innan bajsade han mer (men det kanske skulle blivit så ändå, det vet jag ju inte).

Vill förtydliga att bajset inte är hårt, så han känns inte förstoppad. Det är lika löst som vanligt, men inte gult längre, utan mer grönt.

Jag rapar kanske inte så mycket som jag borde, men han äter så små skvättar åt gången att det är svårt att få upp nån rap. Inte heller kräks han alls lika mycket längre.
En portion brukar vara ca 100 ml, men ofta äter han inte upp allt utan tar det i två omgångar. Lite, jag vet, men för kolikens skull har det varit bra att han äter mindre åt gången. När jag på försök bytte napp på flaskan till en med större hål, åt han alldeles för snabbt och magknipet kom som ett brev på posten.

Hur mycket och ofta äter förresten era? Kan vara intressant att jämföra.


Övriga tips om bajsrutiner eller gasighet?

:bow:



Tack på förhand!



/Jossan, som tycker om att torka bajs :eek:
 
Sv: Avföringsproblematik...

Min plutt bajsar mest hela tiden, och kräks en hel del också. Han ammas enbart, äter kanske 10 ggr/dygn? Minst. Hur mycket han får i sig vet jag inte, men det är nog en del eftersom hans viktkurva går väldigt brant uppåt! :)

Han är 7 ½ vecka och väger nu 6305 gram.

Jag har för mig att det finns en speciell ersättning att ge vid magproblem, minns inte vad den heter bara. Kanske har BVC något tips annars?
 
Sv: Avföringsproblematik...

Så länge det är löst så är det helt lugnt!! Fredrik körde uppåt en vecka mellan bajsningarna ett tag...:crazy: Men nu är vi på ungefär var tredje dag igen... ;)
Vad man kan göra, inte så mycket tror jag, det finns ju ersättningar utan mjölksocker om man tror att det är det som är boven, men jag tycker att de flesta ungar är fisiga...;)
 
Sv: Avföringsproblematik...

Min son gör exakt likdant som din jossan men han mår så bra så! Precis när vi började med Nan 1 (bara kvällsmål här) så var det grönt men nu är det gult och extremt krämigt. De säger sådana barn inte skiter ut ngt överskott överhuvudtaget. Och han är ju oxå en tjockis!

Och ja jag har avents napp nr 1 till min mam ultivent annars blir det magknip. Hellre mata 1 timme än 10 min och sedan 2 timmars massage.
 
Sv: Avföringsproblematik...

Vår lilla herre bajsade 10-12 gånger i början, kanske tom 4-5 månaden. Han åt väldigt ofta också, ammade varannan timme. Sen trappades det ner till några gånger om dan för att sedan gå över till en gång om dagen och det verkar han hålla än, nu ett år. Ibland bajsar han fler gånger/dag men det är väldigt sällan han hoppar över helt.
Han har också varit väldigt gasig i magen och fisit som en hel karl ända från början. Våra kompisar blev väldigt förvånade över hans fisar. De både sprakar och luktar... :angel:

Vet inte om man själv kan göra något åt bajsandet om de inte är förstoppade, men hör med BVC om du undrar...
 
Sv: Avföringsproblematik...

Vår 2 1/2 månaders har numera ofta bajsat så mycket att det forsar ur blöjan. Himla skoj när alla kläder blir nedbajsade och han har bajs upp i armhålan. Tur vi har egen tvättmaskin (under skötbordet dessutom). Han bajar oftast en gång/dag men kan vara från 0-3 gånger också. Bajsar era så att det läcker?
 
Sv: Avföringsproblematik...

Min minsta bajsar med racertryck mer än vad som får plats i en blöja så där 15 ggr/dygn så fort han har minsta antydan till infektion i kroppen, även om det bara är snuva eller vaccination...

...och nu har han börjat på dagis ... :angel:

I de "torra" perioderna har han bajsat först 2-4 ggr/vecka första fyra månaderna :love: och sedan 2-4 ggr/dygn.
 
Sv: Avföringsproblematik...

Sådär gjorde vår lill-herre också. 10-12 gånger per dygn och ibland så att det sprutade upp på ryggen. Allrahelst när han satt i babyskyddet.
 
Sv: Avföringsproblematik...

Tack för alla svar!

Ett förtydligande, jag hoppas det inte framstod som att LUKTEN av fisarna var ett problem..? :o :D
Nog för att det luktar illa, men det var främst gasigheten som sådan jag tänkte på, att det kanske var jobbigt för honom att ha så mycket luft i magen.

Men som nån skrev, det är säkert helt normalt! Verkar som att jag gör rätt i att mata ofta och lite iaf!
Fick ju restriktioner från en barnläkare eftersom han gått upp så mycket, och först var jag ganska hård på var tredje timme (jag skulle trösta och ge vatten mellan målen om det behövdes), men nu när koliken släppt får han lite mer när han vill. Tror faktiskt inte koliken BERODDE på att han fick för mycket mat, men den blev kanske inte bättre av det.

Tycker det är lite störigt när man får kommentarer om huruvida pojken sover hela natten (utan mat), vilket han alltså inte gör än. Men nu är vi nere på 1-2 nattmål vilket jag tycker är helt ok för att vara 3,5 månad. Jag är absolut för rutiner, men jag tänker inte agera Hitler här hemma, utan litar nog mer på att gossen vet rätt bra själv vad som behövs. Hur är ni?

Nu äter han när han somnar (runt 20-22), sover 5-6 timmar, får nattmål, och somnar om. Sen vaknar han igen efter 2-3 timmar, och den rytmen håller han sedan hela dagen, om vi inte åker bil långt eller ligger i vagnen, då går det ofta längre innan han vill äta.

Som jag tolkar er är gaserna alltså inget att bekymra sig för, och inte heller bajset, förutsatt att det är löst? Jag ska inte testa annat tillägg?


MVH/



Jossan
 
Sv: Avföringsproblematik...

*trådstöld* (när vi ändå är inne på bajstemat)

Min sambo ropade på mig häromdan när hans dotter bajsat, och ville att jag skulle komma och titta.
Blev lite irriterad för jag pratade i telefon, och kände inget större intresse av att titta på bajskorvar... :D

Men iaf, senare sa han att anledningen till att jag skulle komma och titta var att bajskorvarna var VITA!!! :eek:

Vad i hela världen kan det berott på?
 
Sv: Avföringsproblematik...

Lill-herrn hade gråaktigt bajs en gång så jag frågade om det på bvc, då sa hon att bajs får vara och se ut hursomhelst bara det INTE är vitt. Varför vet jag dock inte.
 
Sv: Avföringsproblematik...

Det jag funderar på när jag hört om lukten är om det är laktos i Nan? Det var alltså åratal sen mina barn var så små så jag kanske har tappat greppet lite. Däremot har jag en son som är laktosintolerant och det ger gasighet, fruktansvärd stank och löst bajs.
 
Sv: Avföringsproblematik...

Jo, det är laktos i Nan. Hela ersättningen är ju gjord på komjölk...
Enda möjligheten att komma ifrån laktosen är att köpa (svindyr, tror jag) ersättning på Apoteket, som är fri från laktos och mjölkprotein.

Men det lär väl märkas om han är mjölkallergiker sen när jag börjar med riktig mat. Nu har han faktiskt varit bättre några dagar, bajsat varje dag och inte haft alls lika mycket gaser. Så det går upp och ner.


MVH/



Jossan
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 238
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 635
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 135
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Min hund hade diarré i förrgår (måndag). Kom plötsligt och hon bajsade två ggr under dagen som var riktig diarré. Förmodligen ätit något...
Svar
6
· Visningar
1 791
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Ridskoleryttare
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp