Avelssto som väver.

totinonna

Trådstartare
Hej! Skulle vilja veta lite om det är någon här som har ett avelssto som har tendens till att väva när det blir stressat? Hur har det blivit med avkommorna? Väver dom med? Väver stoet även när hon har fölet i samma box? Hur har ni gjort, har ni haft dom på lösdrift för att komma undan problemet eller finns det något annat man kan tänka på? Nu syftar jag på ett sto som är ute hela dagarna i stora bra hagar, alltid har fri tillgång på hösilage både inne och ute, men kan väva t e x just vid utsläpp på morgonen eller om man tar ut någon anna häst ur stallet vid en tid som är utanför rutinerna och då framkallar vävning.
Så det är inte tristess eller brist på grovfoder eller något sådant som framkallar vävningen, utan endast när stoet blir stressat...
Enligt Sven Forsström så ska det inte finnas belägg för att ston med föl överför just vävning till fölen? Vad har ni för erfarenheter?
 
Sv: Avelssto som väver.

Har ett sto med samma tendenser som ditt, dock väver hon inte på det där typiska sättet utan mer ett oroligt, maniskt trampande vid utsläpp och sådana situationer.
Detta har blivit mycket bättre sedan hon kom hit för några år sedan, hon är nu mycket ute och ingår i en trygg stoflock.

Hon har fått ett föl här, som inte alls visar tendenser till att väva eller något sådant. Hon har sin mammas känslighet, men inga sådana tendenser. Hon gick med sin mamma tills hon var åtta månader (både lösdrift och box) och avvandes sedan tillsammans med de två andra fölen. De går på lösdrift i en flock med äldre hästar och när de är i stallet är de in en stor box tillsammans.
 
Sv: Avelssto som väver.

Jag tror inte att det är någon större fara att stoet överför just vävningen. Däremot skulle jag själv inte vilja avla på ett sto med en sådan stresskänslighet, för den är det ju betydligt större risk att hon nedärver.
 
Sv: Avelssto som väver.

Å andra sidan behöver inte känslighet vara något negativt, stoet jag har är väldigt klok och förnuftig, lätthanterlig och snäll. Man ska förstås vara medveten om det och hantera hästen utifrån de förutsättningar den har.
Då finns det betydligt svårare lynnen som jag hade valt bort att avla på.
 
Sv: Avelssto som väver.

En god vän har haft ett sådant sto, hon blev elitpremierad och lämnade superavkommor, känsliga och lättlärda, men de ärvde inte hennes vävning. Det enda som var ganska stökigt med henne var att man alltid fick ha alla hästar inne precis när hon hade fölat, och om fölis inte kunde vara ute i början pga dåligt väder. När hon väl kom utanför boxen var hon alltid lätt att hantera även om hon hade en hel del nerv, hon lyssnade mycket på människan.
 
Sv: Avelssto som väver.

Jag känner till ett sto rätt väl, hon vävde kraftigt om hon blev stressad och det visade sig sen att både hennes mor och mormor vävde. Tyvärr började hennes dotter också väva sen efter flytt. Så fyra generationer ston som vävde.
 
Sv: Avelssto som väver.

Å andra sidan behöver inte känslighet vara något negativt, stoet jag har är väldigt klok och förnuftig, lätthanterlig och snäll. Man ska förstås vara medveten om det och hantera hästen utifrån de förutsättningar den har.
Då finns det betydligt svårare lynnen som jag hade valt bort att avla på.

Som jag ser det, så är känslighet och stresskänslighet inte nödvändigtvis samma sak. Sedan är det naturligtvis så att man måste väga varje stos fördelar och nackdelar emot varandra. Är det en helt fantastisk individ så kan man ju stå ut med en större chanstagning på andra områden och sedan utvärdera vad hon lämnar.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 202
Senast: Masse
·
Hästvård Hejsan, Jag har en undran ang vävning. I mars -18 köpte jag min fina valack, andra dagen så märkte jag att han vävde. Fd ägaren hade...
Svar
10
· Visningar
2 003
Senast: tara
·
Hästvård Behöver tips och råd från andra med erfarenhet av vävande hästar i stallet! Har ett känsligt swb-sto helt utan olater som nyligen fått...
Svar
18
· Visningar
2 263
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Har en 8 årig Islandsvalack som är väldigt ranglåg, går alltid undan när det är bråk eller tjafs i flocken, han blir lätt stressad och...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 950
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sytråden del 4
  • Sämsta filmen?
  • Boendeekonomi är jättekul!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp