avelsindex på travare

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Aloette89
  • Startdatum Startdatum
A

Aloette89

vad är egentligen bra och inte bra i avelsindex??... inne på travsport och på atg så skriver man ju om avelsindex på hästarna. och jag undrar helt enkelt vad som är bra och inte.:confused:

Sv: avelsindex på travare

Jag tror det funkar som så att 100 är snittet för alla hästar. Sen räknas också att snitt för hela kullen ut som jämförelse. Indexet är heller aldrig låst utan ökar med prestationer både i tävling samt avel, både egna samt närliggande släktingars. Jag har fått det förklarat för mig förut så det borde vara så om jag inte minns fel men rätta mig gjärna om jag har fel.

Lite lustigt är faktiskt att även valacker har avelsindex:)

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
980
Senast: Cattis_E
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
749
Senast: Ajda
·
Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
943

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka