Ausgewählte Hengste Deutschlands 2006 / 2007

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare M_Q
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 156
Sv: Ausgewählte Hengste Deutschlands 2006 / 2007

Såg precis att de fanns i antingen tyska el. eng. Trodde de va som FEI boken med tyska/eng/franska i samma bok...

Har du ingen är det helt klart värt pengarna! Man behöver inte köpa varje utgåva då de flesta hingstarna är med i flera.

06/07 har om jag inte minns fel riktiga uppsatser om Contender och Landadel på slutet. Berättelser om hingstarnas bakgrund samt alla deras godkända avkommor osv.

Jag har 02/03 plus en senare som jag har utlånad. Funderade på att köpa 06/07 men väntar till nästa! Men jag har lusläst den.

Måste berätt en lite rolig grej, som visar precis hur tokig man (jag) är. Jag var nere i Tyskland och jobbade. Jag har varken TV eller radio på rummet, så på kvällarna ligger jag och läser gamla hingstböcker från pärm till pärm. Jag hade precis köpt mitt tyska sto och visste i princip inget om mödernet.

Jag hade kommt till bokstaven W i "Ausgewählte..." och ligger och slöläser stammen på en hingst. Då var det ett namn jag kände igen. Hrm... Funderade lite och räckte mig efter nya hästens pass. Jodå - namnet stämde. Hingstens mamma var mormor till mitt nya sto.

Med andra ord så lär man sig alltid nåt när man läser såna där böcker! ;)

Mitt råd - köp! Du kommer inte ångra dig! Nu går ju allt och hitta på internet, men de är roliga att ha iallafall! Dessutom lyxigt med alla hingstar på samma ställe!

Kan bara instämma, den är en guldgruva!! jag köpte 06/07 när jag var på Elitauktionen i Verden, fanns då bara på tyska... trots det så lär jag mig massor hela tiden :banana: kan INGEN tyska :o men jag lär mig det också :smirk:

förrutom Contender (13 sidor + stamtavla bak till 1702 !) och Landadel har de långa biografier på Lauries Crusador xx, Polydor och Quidam De Revel

Hur intresant som helst och super bilder, du kommer inte att ångra dig :)

Nja.. det här med Engelska eller Tyska är inte som du tror. Boken finns bara på Tyska (så vitt jag vet), det man får om man beställer en engelsk är en tysk bok och en cd skiva med som innehåller samtliga texter om hingstarna översatt till engelska. Men då detta är ett PDF dokument med endast löpande text (inga stamtavlor etc) är det ganska svårt att söka i.
Det är enklast att träna tyskan i boken direkt och använda skivan för att få översättningar på det man ej fattar.
Kan man ej någon tyska alls skulle jag tro att den lätt blir en hyllvärmare.
Sen skall man också vara på det klara att samtliga hingstar INTE är med. En som jag minns jag saknade var Cento, det var fler jag letade förgäves efter också men minns inte nu vilka.

Låter kanske neggo, men för mig är den väldigt välbläddrad och alltid framme. Har man intresse av tysk avel går den ej att vara utan

Har de 3 senaste utgåvorna och kan varmt rekommendera boken. De hingstar som presenteras är ett personligt urval av Bernd Eylers och Claus Schridde. Det är inte särskilt många hingstar med i böckerna som bor utanför Tyskland eller inte tillhör ett tyskt avelsförbund.

Nu har vi beställt den från horse-gate.com :)
Hoppas de inte tar allt för lång tid!
Aldrig handlat där förut!!

Personligt urval? Vad jag har hört köper hingstägarna en plats i boken, det är därför inte alla är med.

En guldgruva du blir nog inte besviken!

Så är det. Vi valde att inte ha med vår äldsta hingst i den senaste. Han har varit med i 6 stycken innan!

Nu har vi beställt den från horse-gate.com :)
Hoppas de inte tar allt för lång tid!
Aldrig handlat där förut!!

Jag beställde boken och betalade med kreditkort och fick boken inom en vecka. Snabbt och bra.

Nu har den kommit :)
Mest suttit o bläddrat i den än så länge!
Den är tung! :)

Jag har en från 2000/2001

Den är på tyska, men jag fick ett häfte till där all text är översatt till engelska.
Jag tror jag betalade ca 100 D-mark för den, vilket då var ca 450kr
Jag tycker det var väl värt pengarna. Många av de hingstar jag jobbat med fanns med så det är kul att ta fram och titta i den ibland, den är stor och tjock som en bibel ju.

Hoppas du får mycket nöje av din bok

Det är en riktig tegelsten!

Läs det på slutet om Contender! Det är en av anledningarna till att jag kanske beställer den trots allt.

Vad kostade det med frakt nu? Jag kanske tar det när jag är i Tyskland nästa gång.

det vart 80 euro med frakt och allt.
Vi fick texten på CD, kolla precis hur många sidor de skulle bli o skriva ut och de vart 265 med bara texten :crazy:
men några saknas ju tyvär, dom For Pleasure, Cento, Cantus, Capitol I o II, Carlous I o II, Carthago m.fl.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka