Att visa upp en häst!

BuenoBull

Trådstartare
Hur gör man?

Vad ska man använda för utrustning? Hur ska hästen se ut? Hur ska "visaren" se ut? Hur tränar man hästen att stå korrekt framförallt?

Nån vänlig själ som kan göra detta lite klarare för mig?:)

MVH Lilja_89

Sv: Att visa upp en häst!

Först och främst ska ju hästen vara ren, att komma och kolla på den lerig och grå häst skulle i varje fall inte jag tycka var kul ;)
Är det sen en lite dyrare häst, så skulle i avrje fall jag fläta och kanske sätta på vita benlindor. Alltid snyggt :)

Visa med den utrustningen du brukar ha när du rider.

Sen hur man skall visa är ju lite upp till varje köpare. Vissa vill rida själv med en gång, vissa vill inte rida alls, vissa vill att du rider först och sedan de. Sista är nog vanligast.

Är häsen inte inriden så kan den visas lös, eller i longerlina, eller båda.

Du skall väl vara snyggt och rent klädd. Inte överdriva, men man behöver ju inte komma i de smutsigaste kläderna man kan hitta ;)

Lycka till :)

Du menar visning på utställning, premiering odyl. eller ?

Menar du inte om man ska visa upp för hand!?

I så fall så ska hästen ha träns, gärna knoppad. Sen går man på ett rakt spår från, låt säga punkt A till B, ca 10 m. Hästen ska trampa på i en bra skritt. Man håller tyglarna så det löper mellan bägge händerna, knäppet ska vara vid den hand som är längst från hästen o fattningen vid hästens huvud ska vara ca 1 dm från hästens haka. Dressyrspöet ska vara i den hand som är längst i från hästen.

Framme vid punk B vänder man hästen ifrån sig, så det känns som om den gör en bakdelsvändning, det ska inte vara en volt!! Ta gärna upp handen som är längst ifrån hästen, mot ögat så den flyttar sig. Du ska inte "putta" runt hästen. Sen skrittar ni på igen på ett rakt spår mot punkt A.

Nästa vändning görs likadant, o nu byter du till att tyglen ligger i samma hand, närmast hästen, den ska vikas i ca 3 längder så inget hänger, så ni kan haka upp er i tyglen. Nu ska ni trava med ett bra schvung i steget, använd gärna spöet försiktigt bakom dig. Det viktigaste är att inte hästen börjar galoppera. Du ska också springa/trava i takt med hästens framben. Strax innan B bryt av till skritt o vänd,trava likadant tillbaka, rakt mot A.

Nu får du nog ställa hästen. Då ska den manfria sidan vara mot domarna, så de ser överlinjen. Frambenen ska vara parallella med varandra. Bakbenen ska vara "öppna". Alltså det ena benet fram o det andra bak. Då ska det bakben som är fram vara på den sidan som är från domarna, o det bakbenet som är bak ska vara på den sidan som domarna står.

Tänk på att inte dra fram hästen för att frambenen ska vara jämna, det är kanske bättre om man ryggar en liten bit. Så hållningen inte blir framtung. Hittar men en liten kulle, så försök ställ frambenen på den så det blir en bra resning.

Din utrustning ska vara vita byxor o skor, ( som är bra att springa i) vit tröja/skjorta gärna med en väst över, du ska ha hjälm på huvudet. ( Det är det inte många som har!!) Glöm inte spöet så du kan påverka om det behövs. :D

Hoppas jag inte glömt något! :) Lycka till

Jag ska inte ställa ut någon, vill bara veta hur man gör! :)

Stall Ekeslund: Ja, precis! :D

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
248
Senast: Lavinia
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
807
Senast: Lejd
·
Ridning Jag har pga psykisk ohälsa haft problem att hålla vikten vilket resulterat i rätt många överflödiga kilon. Problemet är att det även...
Svar
15
· Visningar
1 323
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 851
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama