Att våga säga ifrån

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vet inte hur länge detta inlägg eller konto kommer få vara kvar. Jag har varit medlem på Buke sedan 2010 och jag uppskattar forumet. För mig är det viktigt att Buke fortsätter vara öppet och behåller den fina gemenskapen som finns här.

Jag skapade ett anonymt konto (@bråkmakargatan ) för att upplysa om att det pågick obehagliga saker både på och utanför forumet. Det hela började dock på forumet. Jag ville verkligen inte starta bråk, utan bara lyfta fram att något inte stämde. Så att fler inte blev/blir drabbade. Det känns trist att forumet har hamnat i den här situationen och att flera personer har påverkats så negativt av det även utanför. Eftersom jag har tappat bort lösenordet till kontot försöker jag nu här istället. Jag tror att kontot har fått många arga PM, kanske bra att jag inte kan läsa dem.

Jag förstår att moderatorerna inte är så glada, men det verkar finnas ett behov av att förstå situationen och varför någon gör såhär, vilket syns då tråden jag deltog i har fått 21 000 visningar. Så därför skapar jag den här dagbokstråden.

Jag är inte så aktiv på forumet i dagsläget (har haft ett annat nick tidigare) men jag har tyvärr varit utsatt för obehagligheter från en användare här när jag var mer aktiv för många år sedan, så jag känner med alla utsatta. Jag har nyligen haft PM-kontakt med en användare som raderats och jag känner mig orolig att denne var inblandad i detta bedrägeri. Jag uppfattar Bukefalos som en oas på internet och hoppas att det på något sätt går att bygga upp förtroendet användare emellan igen.

Man kan diskutera i oändlighet vad som är sant och inte, till vilken grad osv. I min värld är det inte huvudfrågan. Det jag känner är styrkt utom allt tvivel och som för mig ÄR huvudsaken är att användare med goda intentioner har lockats från forumet och sedan utsatts för manipulation och i vissa fall psykisk misshandel och fått ta emot hotbrev via post. Detta är samma modus operandi som t ex nätpedofiler och romance scammer har men deras syfte är annat. De använder öppna, trygga platser på nätet som jaktmarker för att hitta sina offer.

Vi som har lyft dessa aspekter har fått våra inlägg raderade. Tydligen gäller det att släta över. Jag förstår (!!!) att det inte varit lätt att moderera, men det viktigaste nu är inte vad som har gjorts utan att se till att det här inte händer igen. För vi vill väl inte att Bukefalos ska vara en jaktmark? Jag tycker att prio 1 är att hindra det och då behöver vi prata om hur.

Jag kände mig som ett stort frågetecken när jag läste Trolltråden och samtidigt lite puckad och blåögd som inte sett några flaggor tidigare. Eller, tanken har föresvävat mig att det skulle kunna vara en och samma person, men samtidigt har skriftspråken varit så fundamentalt olika att jag slagit bort den tanken lika snabbt som den dykt upp. Sen är jag kanske mindre skeptisk till spektakulära historier än gemene man då mitt eget liv kryddats med mer spektakulära intriger än jag hade önskat dom senaste åren. Och jag har enormt svårt att greppa varför man skulle vilja fabulera ihop en massa historier på nätet? Alltså rent logiskt så vet jag ju att folk gör det, men jag har svårt att sätta mig in i psykologin bakom.

Senast ändrad:
Det är bra och viktigt att informera generellt om att det finns folk som av olika skäl beter sig verkligen illa gentemot andra människor och så även här på Bukefalos.

Jag och moderatorerna vill inte ha sådana användare här och vi har försökt och kommer framöver försöka ännu mer att göra vad vi kan för hantera sådant.

Men det är inte alltid så enkelt, vi, och nu ska vi inte egentligen jämföras med rättsväsendet i stort, försöker ha en hellre fria än fälla samt frågan om rimligt tvivel.

Ibland får vi information som vi faktiskt agerar på men det kanske inte syns utåt, när sedan användare bannas eller slutar vara aktiva på forumet kan vi i stort se det som vi löst problemet.

Ibland kommer dock personen tillbaka med ett nytt användarnamn. Om det är helt uppenbart att det är samma person brukar vi banna ganska snart, men ibland är det svårare att veta. Samtidigt är det ibland så att användaren inte alls verkar bete sig som tidigare och inte bryter mot några forumregler i det den skriver. Är vi då även osäkra på om det verkligen är samma person blir det svårt att göra något.

Som skrivits tidigare är det viktigt att ni rapporterar när ni ser något som är mot reglerna eller när något verkar konstigt så vi får hjälp med var vi skall leta.

Extra viktigt är det nog om ni får DirektMeddelanden på forumet med spam, hot eller andra otrevligheter. Vi läser normalt inte andras DM men de går precis som inlägg att rapportera, vilket ibland kan vara lämpligt.

Att öppet diskutera en specifik användare här på forumet är olämpligt, jag har därför låst denna tråd och raderat ett antal inlägg.

Jag lovar att vi skall göra allt vi kan för att något liknande inte skall hända igen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka