Att tänka på vid hästköp

J

jennie

Hej!
Vi ska snart börja bygga stall så förhoppnigsvis kan vi skaffa hästar nästa vår/sommar.
Jag har tänkt mig två nordsvenskar. Jag ska mest rida i skogen, ingen hård träning för hästen. Och så vill min sambo testa på att rida lite också så då behövs lite grövre viktbärande hästar.

Jag vill gärna ha hästarna oskodda. Så det bästa är väl att köpa hästar som är oskodda och klarar av det enligt säljaren.
Men vad ska man titta på för att försäkra sig om att hästarna har bra hovar?
Hur kan man se skillnad på bra och dåliga hovar?

Jag har aldrig haft egen häst tidigare så kom gärna med tips på vad man ska tänka på när man tittar på och provrider hästar. Vilka varningstecken ska man se upp med?
 
Sv: Att tänka på vid hästköp

Ta reda på vilka problem rasen har (hbf kan jag tänka mig för nordsvenskar), låt undersöka dessa förutsättningar noga innan köp. Titta flera gånger på hästar ni är intresserade av, så ni vet hur de uppför sig i olika situationer. Räkna ändå med att de kan förändra sig lite när de byter stall.

Luras inte att köpa gröna hästar för att de är billigare. Nordsvenskar är stora och starka, att behöva uppfostra dem är ingen promenad i parken om man inte har erfarenhet. Fundera på om ni vill kunna köra också, och be i så fall att få prova hästarna i vagn.

En veterinärbesiktning är A & O, och fundera över de olika försäkringsalternativen som finns.
 
Sv: Att tänka på vid hästköp

Hbf är hovbroskförbening va? Ska läsa på lite om det så jag vet vad det innebär.
Jag har tänkt mig hästar i åldern 6-10 år. Vill ju inte klpa gamla hästar heller utan man vill ju ha dem i många år.

Köra häst vet jag inte ens hur man gör, så det blir det nog inget av. Utan det är ridning som jag ska ha dem till.
 
Sv: Att tänka på vid hästköp

Jag tycker inte du ska låsa dig vid hästens ålder. Så som du beskriver det är det viktigare att de är lugna, stabila och välridna.

Jag hade också tänkt mig en häst på max 10 år innan jag köpte min, men istället blev det en 19 årig (idag 21 år) och det ångrar jag inte en sekund.
 
Sv: Att tänka på vid hästköp

Veterinärbesiktiga och se till så att det är du som är "beställaren" av besiktningen :)
 
Sv: Att tänka på vid hästköp

Veterinärbesiktning är självklart. Men varför är det viktigt att jag är beställaren? Menar du att det fuskas?
 
Sv: Att tänka på vid hästköp

Vad gäller ålder så verkar det vara svårt att hitta ett försäkringsbolag som vill försäkra äldre hästar. Plus att jag vill kunna ha mina hästar i många år. Därför vill jag helst inte köpa en häst över 10 år.
 
Sv: Att tänka på vid hästköp

NAg att du vill kunna ha dem oskodda, se det som ett plus. Räkna inte med att de kan gå oskodda. Även omd e inte har skor idag så kanske du rider på andra vägar, eller de blir sjuka. å aknd e behöva skor. Jag känner inte många hästar som fixar att vara oskodda på de vägar vi har idag. Därbland en hel del ponnier och kallblod.
 
Sv: Att tänka på vid hästköp

Det är för att veterinären då gör besiktningen på uppdrag av dig som en del i din undersökningsplikt. Skulle det bli en tvist om hästens skick efteråt och du inte står på pappret så har du inget att komma med.
 
Sv: Att tänka på vid hästköp

Jag känner inte många hästar som fixar att vara oskodda på de vägar vi har idag.

Och jag är omgiven av hästar av alla sorter som går barfota utan problem, som även tävlar osv. :meh:
De flesta friska hästar kan gå barfota, och på de underlag det inte fungerar finns det flera sorters olika boots vid behov.




För övrigt är nordsvenskar ganska krävande hästar, de må vara stabila och vänliga men jag tycker att de kan kräva ganska mycket motion, inte bara lite lufs i skogen. Men finns säkert vissa individer som trivs med det också. Och jag vet ju inte riktigt hur mycket TS tänkte rida.
 
Sv: Att tänka på vid hästköp

Tur att det finns olika hästar;) Menade mest att TS inte ska ta för givet att den häst som går barfota idag kommer kunna vara det hos henne.
 
Sv: Att tänka på vid hästköp

Sedan vet jag inte om TS ville ha dom barfota för att komma undan billigare? Det är ju relativt vanligt att folk vill ha hästarna barfota för att spara pengar, men så simpelt är det ju inte riktigt.
 
Sv: Att tänka på vid hästköp

Och jag är omgiven av hästar av alla sorter som går barfota utan problem, som även tävlar osv. :meh:
De flesta friska hästar kan gå barfota, och på de underlag det inte fungerar finns det flera sorters olika boots vid behov.
Du bor i Norrland, era vintrar är långa och snälla mot hästfötter. I stora delar av Sverige halkar pållarna omkring på isgator halva vintern. Detta helt utöver frågan om det fungerar med just den hästen och det slitaget.
 
Sv: Att tänka på vid hästköp

Finns det någon gräns för hur lång tid det max ska gå mellan veterinärbesiktning och köp?
 
Sv: Att tänka på vid hästköp

Jag har inte bott här uppe hela livet, bara senaste 2 1/2 åren....
Det går utmärkt att brodda boots också.
 
Sv: Att tänka på vid hästköp

Att jag vill ha dem oskodda beror mest på att jag har läst en del om barfota-hästar, samt har en bekant som har sina hästar oskodda. Så jag tycker att det är onödigt att ha dem skodda om det inte behövs. Både ekonomiskt och för hästarnas skull. Men skulle de behöva skor så kommer de självklart få det. Jag kommer ju samråda med hovslagare förstås.
 
Sv: Att tänka på vid hästköp

Jag har inte bott här uppe hela livet, bara senaste 2 1/2 åren....
Det går utmärkt att brodda boots också.


Då kan jag passa på att fråga dig. Vad har du för boots? Håller de bra eller hur ofta behöver man köpa nya?
 
Sv: Att tänka på vid hästköp

Du jag ju kolla (Om hästen är skodd nu.) så har ju skorna slits ut!
Ta kontakt med din veterinär och be den ta en titt på hovarna. Jag gjorde felet när jag köpte en häst. Det visade sig att hon tappade skorna hela tiden, men så provade jag boots och då löste det sig :o
 
Sv: Att tänka på vid hästköp

Just nu har jag Cavallo, dom sitter väldigt bra vid rörelse och slits inte så snabbt. Det beror ju såklart på underlag men de håller ju några år iallafall. Jag har dom enbart på framhovarna på vissa av vägarna här där det är större singelgrus, annars behöver min nordsvensk inte boots. Mina andra är också barfota och behöver inte boots alls.

Men det finns ju många olika modeller, jag är ganska nyfiken på Equine fusion bootsen också då dom ska vara väldigt bekväma.

Det bästa är ju om du hittar hästar som redan går barfota och ser hur dom funkar med det. Mina hästar hade skor i flera år innan dom skoddes av och det går jättebra.
 
Sv: Att tänka på vid hästköp

Så kort tid som möjligt är det bästa.

När jag köpt häst dom senaste 2 gångerna så har besiktningen varit samma dag som hämtning. Sedan fixat en försäkring direkt efter det.

Då har jag fått hem hästen i det skick som var enligt besiktningen. Går det dagar emellan så hinner det ju hända vad som helst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 276
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
647
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 231

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp