Att ta skott

TantAgda

Trådstartare
Har gröna fingrar så tillvida att jag kan få mina växter att växa -och det alldeles för mycket oftast. Krukorna och växterna blir bara större och större!

Mitt problem är att jag har ingen aning om hur jag gör för att ta skott från mina alldeles för stora växter så de kan blir fler.

Första växten (har ingen aning om vad den heter -upplys mej gärna)
33062676.jpg

Närbild på områden där jag tror mej veta att jag ska klippa/snitta men jag vet inte exakt var. Kom med extremt bra beskrivningar eller rita dit pilar -jag är väldigt trög när det gäller sånna här saker:angel:

"Uppe i växten":
33062677.jpg

Närmare jorden, där den grenar sig:
33062678.jpg

Nästa växt ska visst va en porslinsblomma -en växt som är extremt emotionellt viktig för mej (gått i släkten sen min farmor som jag aldrig träffat, via faster som gick bort för några veckor sedan).
Vill ha fler av denna porslinsblomma! Hur gör jag här?
33062680.jpg

Närbild på ranka som gett sig iväg:
33062681.jpg

Hur gör jag med skotten från dessa växter? Ska de stå i vatten och få rötter eller ska de ner i jord direkt?
Kom med alla tips ni kan komma på! TACK!!

Sv: Att ta skott

Din första växt ser ut som en paraply-aralia. Hur man förökar den vet jag inte, jag skulle prova att ta en stickling och se vad som händer. Alltså ta av ett skott strax under ett bladveck, ta bort de nedersta bladen, sätt det i vatten och se om det växer ut rötter där bladen suttit. Kommer det rötter så sätter du den i en liten kruka med jord som du håller fuktig tills du ser att den tar sig. Likadant kan du göra med porslinsblomman.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 284
Skola & Jobb Hej, börjar med standarden att detta antagligen kommer bli ett långt inlägg och att jag är anonym av en anledning och om du vet vem jag...
Svar
17
· Visningar
2 664
V
Övr. Katt När han kommer hem sedan. Han har aldrig varit mycket för blommor, han dödade allt i kruka och ampel i 27 år innan han träffade mig...
Svar
6
· Visningar
968
Senast: Vaccan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama