Att lyfta bakbenen, en konst?

M

Mariika

Jag har säkert placerat min tråd fel nu, men jag provar. Den handlar trots allt om hästhandering :smirk:.

ni som läst mina tidigare trådar vet att jag har haft en del problem med min foderhäst.

Problemet nu är att hon inte tillåter mig lyfta på bakbenen. Detta sedan i lördags efter att hon hade skadat ena bakbenet och jag bad min lillsyster hålla upp andra bakbenet så att jag kunde tvätta såret med jodopax.
Nästa dag när vi skulle göra samma procedur blev hästen tokig och kickade hejdlöst. Det går fin fint att borsta benen och allt, men när man försöker lyfta, ja då börjar cirkusen. Hon har redan lyckats spräcka min läpp och jag trodde att varenda tand skulle flyga ur :crazy:.

Jag har kommit till instinkten att hon inte tillåter någon av oss som var med i lördags, lyfter hennes ben, förmodligen tror hon att vi tänker göra henne illa :crazy:.

Jag undrar nu ifall det är nån som vet någon bra NH människa i närheten av Örebro som är bra på olika kommunikations problem häst till människa?
för nu behöver jag hjälp :(

Sv: Att lyfta bakbenen, en konst?

Mariika skrev:
Jag har säkert placerat min tråd fel nu, men jag provar. Den handlar trots allt om hästhandering :smirk:.

ni som läst mina tidigare trådar vet att jag har haft en del problem med min foderhäst.

Problemet nu är att hon inte tillåter mig lyfta på bakbenen. Detta sedan i lördags efter att hon hade skadat ena bakbenet och jag bad min lillsyster hålla upp andra bakbenet så att jag kunde tvätta såret med jodopax.
Nästa dag när vi skulle göra samma procedur blev hästen tokig och kickade hejdlöst. Det går fin fint att borsta benen och allt, men när man försöker lyfta, ja då börjar cirkusen. Hon har redan lyckats spräcka min läpp och jag trodde att varenda tand skulle flyga ur :crazy:.

Jag har kommit till instinkten att hon inte tillåter någon av oss som var med i lördags, lyfter hennes ben, förmodligen tror hon att vi tänker göra henne illa :crazy:.

Jag undrar nu ifall det är nån som vet någon bra NH människa i närheten av Örebro som är bra på olika kommunikations problem häst till människa?
för nu behöver jag hjälp :(

Ta kontakt med tvenne ekar i örebro. De håller på med klicker träning och nh. www.tvenneekar.se tror jag adressen är.

Liknande trådar

Hästhantering Jag tror att mitt varmblod har patellaupphakning i ena bakbenet. Vissa mornar när jag tar ut henne ur boxen blir hon stående med ena...
Svar
8
· Visningar
5 192
G
Hästvård Senaste veckorna så har jag märkt något med mitt kallblods sto. Det började med att jag skulle kratsa höger bak och då lyfte hon på...
Svar
6
· Visningar
1 487
Senast: InaNorlin
·
M
Träning I lördags så skadade min foderhäst (5 år) sig på ena bakbenet. Jag tog då hjälp av min syster som höll upp det friska bakbenet så att...
Svar
2
· Visningar
1 000
Senast: Bill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV