Bukefalos 28 år!

Att inte upprepa kommando samt NEJ-träning

Kalaspinglan

Trådstartare
Har läst på många sidor på internet, läst i många böcker och hört många människor säga att aldig upprepa ett kommando. Okej, jag har förstått det, accepterar det och till och med förstår varför, MEN om min hund nu inte sätter sig på "Sitt" av olika anledningar, hur ska jag då göra? Gå iväg och låtsas som ingenting en kort stund och sedan säga "Sitt" igen?

Min andra fråga är; hur tränar man in så hunden verkligen förstår ordet NEJ? Jag har tränat nu på att lägga fram godis och säga nej när han inte inväntar mitt varsågod och jag tycker han fattar det, men finns det fler sätt?

Tjingeling!
 
Sv: Att inte upprepa kommando samt NEJ-träning

Du måste börjar med att lära in komandot sitt, så att du är 100% säker på att din hund förstår vad du menar, under inlärning kan det vara nödvändigt att upprepa komando för det kan ta tid...
Men när komandot sitter och hunden vet vad den ska göra så blir jag arg och beroende på vilket komando som givits så handlar jag därefter, är det sitt när han står vid sidan så kan jag trycka ner baken, ev morra ett sitt eller ett hallå... Jag använder även till viss del hans namn för att han ska förstå att det är honom jag pratar med och kan även låta arg på rösten när jag säger det. Är det ett komando som han helt automaniskt ska lyda kan jag även ställa frågan "vad håller du påmed?" och har gör det komandot jag har gett tidigare...
Men som sagt med valpar och under inlärning se jag inga stora fel på att upprepa.
 
Sv: Att inte upprepa kommando samt NEJ-träning

Om hunden kan kommandot kan du tex trycka ner bakdelen på honom så att han sitter, säg ev. sitt en gång till när du trycker ner bakdelen. . Gör sedan om det med hundens uppmärksamhet så att han lyckas vid första gången. och berömm det ska vara kul att lyda!

Det är ju ingen ide att ge kommando om man inte vill genomföra dem då är det bättre att låta bli.,
 
Sv: Att inte upprepa kommando samt NEJ-träning

Håll en köttbulle framför näsan på den lille.
Han lär prova ett antal beteenden...

Just när han sätter sig, så ge köttbullen och säg "sitt".
Innan säger du igenting.
Detta går snabbt!
Klicker gör inlärningen ännu snabbare!!!
 
Sv: Att inte upprepa kommando samt NEJ-träning

Kalaspinglan skrev:
MEN om min hund nu inte sätter sig på "Sitt" av olika anledningar, hur ska jag då göra? Gå iväg och låtsas som ingenting en kort stund och sedan säga "Sitt" igen?

Nej, du skall alltid genomföra ditt kommando. Om hunden inte sätter sig på "sitt" får du förstärka/förklara (beroende på om hunden kan eller håller på att lära) kommandot tills hunden faktiskt sätter sig, och du kan belöna. Handsignal, hand på rumpan, argsint blick eller vad det nu behövs. Jag ger inte kommando flera gånger under inlärningen eftersom jag vill att min hund ska lära sig att t.ex "sitt" är själva kommandot, inte "sitt, sitt, sitt".

Värt att påpeka är att belöningen för utfört kommando varierar kraftigt beroende på hur svårt hunden har att göra rätt. För en hund under inlärning belönar man rikligt, medan en hund som kan men inte vill får som belöning att den inte är i onåd längre.

Mvh,
Duvan
 
Sv: Att inte upprepa kommando samt NEJ-träning

Att trycka ned bakdelen för att få ett snabbare sitt är inte alltid så smart. Oftast blir det tvärtom, att hunden spjärnar emot. Det blir en liten kamp om det där.

Om man känner för att handgripligen korrigera så är det bättre att dra tag i några hårstrån på baken och dra uppåt, då åker baken nedåt...

Men handlar det om inlärning så är det enklast att dra en godis över huvudet och sitt säger du först när hunden har satt sig ned. Sitt är inte stå, sitt är sitt. Precis när hunden landar med rumpan i backen: Sitt - Bra

Täk på att denna metode förstör om du vill ställa ut hunden :) Den kommer obönhörligen at sätta sig ned direkt du tar fram en godis.

Jag använder min kropp istället, jag håller upp handflatan och mot hunden, ju tjurigare de är på att inte sätta sig, ju längre mot de håller jag handen och för den nästan bakåt över deras huvuden och så röst. (Hund som redan kan sitt)

Att tjata sitt, sitt sitt och hunden sätter sig på 3:e gången blir ju att hunden tror att det krävs tre gånger för det. Själv har jag lyckats att tjata sönder sittande från liggande på min yngre hund. (Visste inte då att hon var så seeeeg som hon är) Så på fjärren så krävs det 47 sitt för att få upp henne från liggande. Så nu när jag började att skriva detta så inser jag att jag får lov att backa i träningen och gå tillbaka itll basic då :p
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 717
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 874
Senast: fejko
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 281
Senast: Migo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 420
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp