Att inge respekt med våld

M

Malinnea

Hej jag har ett dilemma. En princip som jag lever utifrån och som verkligen är en frundläggande värdering hos mig är att jag inte ska använda våld för att få min vilja igenom.

I min relation till hästar så använder jag inte spö, eftersom jag tycker det är oetiskt mot ovanstående. Dessutom tycker jag att det är så otroligt hummörsdödande att skapa motivation utifrån hotom våld. Jag söker samarbete när jag rider och jag är övertygad om att hästen använder/utnyttjar mitt intellekt lika mycket som jag använder dennes muskelkraft. Vi lever därför i symbios även om det ibland blir fel och vi skadar varandra.

Men vad gör man när alla tycker att det är ok med spö. Jag tycker att det är svårt att förhålla mig till det. Vet ingen som håller med mina värderingar till fulla. Alla jag känner säger att de inte slår sina hästar men använder ändå våld i viss mening när de behöver, i form av slag med spö, slag mot hästens kropp när den gör fel, skrik och bråk med mera.

Sv: Att inge respekt med våld

jag förstår inte riktigt ditt dilemma här. i så fall hästarnas dilemma då det är dom som får slagen. du verkar trygg i det du beslutat: att inte använda våld. eller hur?
sen om andra vill att du eller tycker att du ska använda det, det är nåt annat, och antagligen inte heller ett dilemma då du bara avsäger dig det.
eller hur?

sant, men ändå svårt att förhålla sig till. Jag har nämligen ingen egen häst, jag är medryttare.

Men spö måste ju inte innebära våld heller, det är ett utmärkt korrigeringsverktyg

Men allt beror ju på hur du använder spöet!

Det kan ju både användas som bestraffning och förstärkning vid t ex sidförande rörelser.

martha skrev:
Men spö måste ju inte innebära våld heller, det är ett utmärkt korrigeringsverktyg
Vad är skillnaden mellan våld och korrigering med spö?

Görel skrev:
Det kan ju både användas som bestraffning och förstärkning vid t ex sidförande rörelser.

Vad är skillnaden mellan bestraffning och förstärkning.

våld =våld
korrigering=korrigering

det är inte värre att korrigera med spö mot att göra det med tygeln eller skänkeln

ok, men för mig som inte kan rida hur beskriver du då en korrigering

jag rider inte heller, men kör....när man kör en häst och korrigerar den så räcker det med att peta o visa spöet....exempelvis om dom vill bryta utåt....alternativet är om man har en sulky(kort tävlingsvagn) så använder man stängerna istället för att korrigera.

Bestraffning - jag slår med kraft mot hästen

Förstärkning - jag petar med spöet på t ex hästens rumpa för att få med mig den i en sidvärtsrörelser, alternativt viftar med spöet bakom en häst som inte vill gå framåt.

Om man lär sig att rida ordentligt inser man att spöet främst är ett hjälpmedel och inte ett bestraffningsverktyg.

Personligen rider jag ytterst, ytterst sällan med spö då jag ej tycker jag behöver det oftast, men ibland gör jag det.

Grejjen är ju den att spö och våld behöver inte höra ihop.
Jag har varit med om att när jag rider och t.ex. ska flytta en häst undan en skänkel, så blev hästen osäker(det var en rätt ung häst) på vad den egentligen skulle göra, så jag bad om att få ett dressyrspö, och lade det lugnt en bit bakom min skänkel, och hästen flyttade sig utan problem. Jag behövde använda det kanske 3-4 ggr sedan behövdes det inte mer.

Med spön kan man nå längre på hästen, vilket innebär att man kan lära den fler rörelser. Utan att slå, bara lägga spöet lugnt. Det är vägledning.

Men jag vet att otroligt många använder spön på ett hemskt sätt... fler än en gång har jag sagt till folk att lugna ned sig... Spö är bra hjälpmedel för handikappade människor med. Det finns många fördelar men även nackdelar...tyvärr! Mer vett och förståelse i skallen hos lite hästfolk skulle itne skada!

Jag kan hålla med både dig i martha till viss del.
Ett spö är inget tortyrmedel och behöver inte slå. Ett spö kan både smeka och visa vägen.

Själv är jag, som jag tror att nästan alla vet vid det här laget, väldigt emot våld och annan negativ handling mot hästar i alla situationer. Men det händer att jag rider med spö.

Oftast använder jag longerpisk, eller möjligtvis dressyrspö. Jag använder det de gånger hästeen och/eller jag är okonsentrerade eller om jag helt enkelt ha svårt att hitta fram till känsla, som jag i vanliga fall vill rida med - endast. Med longerpisken kan jag nå ge hästen exakt samma 'hjälper' som jag använder från marken, och på så sätt blir jag tydligare, hästen lyckas och båda blir med koncentrerade, samtidigt som jag känner hur det känns när det blir rätt vilket innebär att jag lättare kan hitta känslan som sen ska styra själv.

Ibland rider jag också med hoppspö. Då oftast när jag sitter helt utan huvudlag och mina hjälper inte är tydliga nog, kanske beror på okoncentration. Då håller jag det upprätt och kan sen bla. använda det på samma sätt som jag i vanliga fall använder tygeln.

Min häst är inte rädd för spön. Han respekterar dem, pga. tidigare erfarenheter, men när jag håller i det kan han gå mot det medan jag viftar med det, om jag ber honom. Jag har även använt det i min klickerträning och efter det nästan spang han fram till mig om jag hade spö med mig, för att han visste att han skulle få leka igen. Så för honom är spöet inget farligt.

För mig är spöet en förlängd arm. Dvs. den ska ersätta min arm så att jag kan nå inom en större radie. Hästar är stora djur och ibland når man helt enkelt inte hela vägen, utan att gå för nära. Dessutom kan man ge en häst en tydlig hjälp om den skulle sticka iväg, efter som att man når tillräckligt långt för att hinna upp den, utan att springa efter.
Spöet ÄR min arm. Jag smeker även med det ibland, av flera anledningar.

Som med allt annat så är det inte VAD man använder som är det viktiga, utan HUR man använder det.
Jag tror att det är det martha menar i sina inlägg. Dock vet jag inte om hennes defenition av "korrigering" är densamma som min. Jag kan förstå skillnaden på bestraffning och korrigering om man menar att korrigering är att "visa vägen". Men om det på något sätt används att övertala hästen att "nu ska du gå dit", att korrigering är att hota hästen lite mer så att den ska ge sig, så vill jag inte stå för det. Ordet "ska" existerar inte i min hästhantering.

Skulle aldrig rida ut utan spö. Oftast använder jag inte spöet på hela ridturen, men jag tycker om att veta att det finns där om jag skulle behöva förstärka något. T. ex. om jag har bestämt att vi ska (jo, i min ridning finns det ska och måste :smirk: ) åt ett visst håll och hästen bestämmer sig för att dra åt det andra hållet. Då kan ett spö vara bra att ha till hands som en liten extra påminnelse om vem det är som är ledare. Ett annat exempel var när jag bara hade haft min häst i några veckor. Hon testade mig lite grann. Bl. a. hade hon för sig att vi absolut inte skulle göra halt och stå stilla. Det gick så långt att hon började småstegra sig i protest mot att jag försökte bestämma över henne. Hon provade två gånger, båda gångerna röt jag ordentligt SAMT använde spöet. Efter den här episoden verkar hon har accepterat mig som ledare. OBS att hon varken är kuvad eller på något vis strykrädd!! Jag vidhåller att det är viktigt att man sätter hårt mot hårt, om det behövs, i ett så tidigt stadium som möjligt. Hästar är stora och starka djur, och vill man kunna hantera och rida dem på ett säkert sätt MÅSTE hästen acceptera ryttaren som ledare. För en häst är det dessutom en trygghet att ha en bestämd, men rättvis och vänlig, ledare. Om inte kommer man att se en osäker och olycklig häst. Fungerar precis likadant med hundar (och faktiskt också med barn).

det är ju precis detta malinnea inte förespråkar. jag tror faktiskt jag håller med henne. jag vet att man kan använda ett spö till endast korrigering men behöver det aldrig = använder det aldrig. hästen du beskriver hade gått att befäst ledarskap på utan spö...

Om jag vore en häst skulle jag nog tycka sämre om när någon använde tygeln (även om den inte drar) än att få en pet på baken med spöet.

Ska man ifrågasätta spöet får man ju ifrågasätta alla hjälper.
Varför är det hemskare att peta (och då menar jag peta=bara lägga spöet lätt mot hästen ev vifta) med spöet än att trycka skänkeln mot hästens sida eller röra bettet i hästens mun?
Hellre använda spöet på en häst som inte lyssnar än att sitta och skänkla utan reaktion.

Jag använder spöet för att få mer impuls i hästen, om den saktar av. Men jag har LÄRT "mina" hästar vad en lätt knackning av spöet betyder (mer rörelse i den riktning vi är på väg), så jag behöver nästan aldrig göra mer än som om jag skulle knacka med pekfingret. Håller med om annars, våld mot hästar ses alldeles för ofta.

Jag använder mig av spö, varenda eviga dag i min ridning.

Mitt stö är min "hallå" jag gillar inte att behöva sparka eller ge samma hjälper flera gånger, anser att det är mer otrevligt än en knack på bogen av spöet.

Jag använder mig av spö som en fråga om uppmärksamhet, ber om fram - hästen svarar inte - knack med spö - hästen går fram, tills nästa gång då koncentratinen tryter och hästen inte lyssnar, knack *får uppmärksamhet* och hästen svarar på hjälperna.

jag tycker att det är långt värre att sitta och gnata gnata gnata med sina hjälper, eller använda större och våldsammare hjälper för att få fram sin sak. Hästen känner var du gör men kan välja att ignorera dig, eller förstår dig inte, en riktvisning med spöet eller en förfrågan "hej lyssna lite på mig nu va" "hitåt ska vi" "det är Den jag vill ha flyttad"

mycket bättre än " ja sa Dit, DIt DIT DIT DIIIT"

*thats just me*

/ Elizette

Vad är skillnaden mellan våld och korrigering med spö?

Vad är skillnaden mellan bestraffning och förstärkning.

För mig verkar det som att du försöker vara nån sorts "filosofexpert" lr nåt :crazy:
Skillnaden mellan bestraffning och förstärkning är ganska stor.

Malinnea skrev:
Hej jag har ett dilemma. En princip som jag lever utifrån och som verkligen är en frundläggande värdering hos mig är att jag inte ska använda våld för att få min vilja igenom.

I min relation till hästar så använder jag inte spö, eftersom jag tycker det är oetiskt mot ovanstående. Dessutom tycker jag att det är så otroligt hummörsdödande att skapa motivation utifrån hotom våld. Jag söker samarbete när jag rider och jag är övertygad om att hästen använder/utnyttjar mitt intellekt lika mycket som jag använder dennes muskelkraft. Vi lever därför i symbios även om det ibland blir fel och vi skadar varandra.

Men vad gör man när alla tycker att det är ok med spö. Jag tycker att det är svårt att förhålla mig till det. Vet ingen som håller med mina värderingar till fulla. Alla jag känner säger att de inte slår sina hästar men använder ändå våld i viss mening när de behöver, i form av slag med spö, slag mot hästens kropp när den gör fel, skrik och bråk med mera.

När jag rider på ridskolan rider jag oftast med spö eftersom det kan vara bra bara att hålla i spöt, så att inte hästen får för sig nåt (vilket de får ibland, de små busarna på ridskolan :p).
Privat rider jag inte med spö om det inte behövs.
Jag håller med dig i att man inte ska använda våld. Det gör inte jag heller.

Att vinna respekt med hjälp av våld medför också rädsla.
Att vinna respekt med hjälp av kärlek och samarbete medför också förtroende och tillit.

Det är väl det tydligaste jag kan få ner i ord hur jag känner. MEN man ska inte vara för snäll. Jag vill vara hästens vän, men jag måste ändå sätta gränser. Annars kan det bli farligt.

För mig är våld "onödiga slag".
Om min häst sparkar efter mig, utan skäl, har jag då rätt att klappa till honom som en tillrättavisning?
Ja. EN GÅNG.

Om min häst gör fel, för att han inte kan göra rätt, har jag då rätt att upprepade gånger slå till honom ordentligt för att han inte ska göra om det?
Nej.

Det låter antagligen väldigt snurrigt det här men det är svårt att få ner tankar i vettiga meningar. :crazy:

Liknande trådar

C
Träning Jaha, nu har man bråkat med 2-åringen igen. Alltid lika tråkigt :( Som jag kanske nämnt i andra trådar har vi haft en hel del...
Svar
16
· Visningar
2 060
Senast: cafu
·
Träning Natural Horsemanship FAQ Det här forumet har funnits ett antal år, och vissa frågor är ständigt återkommande, varpå nån kläckte iden...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 748
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 428
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama