Att ha häst i Östersund...

stjarnfrugt

Trådstartare
...hur är det?

Jag har sökt ett jobb där nämligen och de verkade glada över min ansökan då jag talade med arbetsgivaren. Men om flytt ska vara av intresse krävs det att jag kan utöva mitt hästeri på en likvärdig nivå med nu.

*Tränartillgång på orten regelbundet, främst i dressyr
*Vettiga hovslagare, veterinär, equiterapeut att tillgå
*Lite olika alternativ av vettiga stall med bra hagar och utevistelse längre än till kl 16, gärna med lösdriftsalternativ, till en rimlig kostnad, ej helinack för 3000-4000 kr och uppåt dvs.
*Tävlingar inom vettig mils radie (dvs runt 10 mil) något sånär regelbundet.

Skulle jag kunna trivas där som hästägare? Jag är ganska väl bekant med stan sedan innan då min syster bodde där för 10 år sedan. Men jag har ingen större uppfattning om hästläget.
 
nu är jag en skogsmulle, men kolla in frösöhästgård. de har diverse träningar. även ås ridskola och östersund-frösö ridklubb(tanne).
Du har ju en Atgklinik på travet, distriktsveterinärerna är bra(det lilla jag har haft med dem att göra) euqiteraupeut/chronopat finns. frösön är ju väldigt hästtätt kring ridskolan där, samma i ås.
tävlingar har jag noll koll på , kolla tdb??
Hoppas du fått ngt att jobba vidare på iaf!
 
Om du går in på Frösö hästgårds hemsida kan du läsa om Monica Nilsson Skyttmons behandlingshem hon åker runt och behandlar hästar, det finns flera stallar på Frösön, Östersund frösö ridskola ÖFRK är den första, stall Kännåsen har jag sett ha boxplatser lediga ibland, några mil till Wången vet att där kan vara olika tillställningar, Vålbackens ridcenter har du också. Jag bor 10 mil från Östersund men vet att flera anläggningar har Martin Ågevall som uppknuten tränare (Ågevalls dressyr hemsida). Östersundstravet har ATG klinik, sedan har du Ann-Sofie Lilja vet som även åker runt och fixar tänder, du har Sonja Pålsson sadelmakare, sadelutprovare mm
 
Tack för svar :) Låter som att man kan ha ett vettigt hästliv där också. Jag är bortskämd med Mälardalen och är lätt att tro att så fort man kommer norröver blir det svårt. Jag kommer från Norrbotten ursprungligen så jag vet ju att det är viss skillnad på där och här i söder, men det kanske är lite mera utbud kring Ösd...

Finns det småstall också eller är det mesta centrerat kring ridskolorna?
 
Jag tror att ditt största problem blir att tävla, i alla fall om du inte vill åka mer än 10 mil och vill tävla ofta. Sen beror det ju på i vilken gren och på vilken nivå du rider. Det är en del tävlingar runt Östersund men vill man tävla kontinuerligt så får man nog räkna med att åka till Sundsvall emellanåt.
 
Jag har häst utför östersund (5mil ifrån). Hålls mycket träningar på Wången t.ex. :) sen på Frösön,. Har inte så stor koll på tävlingar då jag tävlar islandshäst och har mer koll på den biten ;) Bra hovslagare och veterinärer finns i området. Dock lite långt om något större, akut händer och man måste till större klinik (ex. strömsholm).
 
Om du håller på med islandshästar kanske du har koll på lösdrifter? PMa mig gärna, jag har fått för mig att islandsfolk är mer inställda på att ha häst ute dygnet runt, jämfört med dressyrfolket (som jag närmast tillhör)...

Jag tävlar inte på nå högre nivå, LB-LA dressyr, men någon helg ibland vore kul.
 
Det finns en hel del mindre stall, och lösdrifts möjligheter verkar växa runt omkring här.
Vi har ett mindre stall men med vanlig uppstallning (ej lösdrift)
Tyvärr tycker inte jag ATG-kliniken är den bästa, åker hellre till Sundsvalls trakten om det är något allvarligare.
Distriktarna och Ann-Sofie Lilja är bra. A-S är super på hästtänder. Monika Skyttmon är en bra equiterapeut.

Ridhus har ÖFRK, Frösö hästgård, Ås, Vålbacken och ett nybyggt i Överbyn, och så Wången några mil utanför stan.
Det finns några lokala bra dressyrtränare, beror lite på vart man vill rida :)

Välkommen hit!! Om du tycker om långa uteritter kan jag tyvärr inte rekommendera Frösön, där är man ganska begränsad på uteritterna.
 
Du får gärna PMa om tips om bra tränare och vart dom håller till :) Det ser ut som att jag kommer att ställa hästen eller hästarna utanför Ås då jobbet ligger i de trakterna. Så det vore ju trevligt om man slapp åka långt för att träna.

Hur är det med hovslagare? Hur ligger de till i pris och utbildning, de som har tider? Har hört talas om en jättebra, men att han inte tar nya kunder pga tidsbrist :(
 
Det finns jättebra dressyrtränare här!! Bara man letar lite så finner man riktiga guldkorn :)
Det är en kille som precis gått sin hovslagarutbildning som är jättebra som precis dragit igång sin rörelse. Han ska börja sko min ena häst. Han har gått som lärling till min egentliga hovslagare under två år. Min egentliga hovslagare är väl den bästa i området men tar ej nya kunder. Jag har sett lite skoningar från ''lärlingen'' och det ser jättebra ut.

På ATG-kliniken finns det en superduktig veterinär numer, så hon rekommenderar jag. ET har du som nämnts innan Monica från Skyttmon, hon rä suverän!!

Jag tycker det är helt ok med tävlingsmöjligheter här när man tävlar på lätt nivå. Ska man upp i svår klass blir det sämre. Men lätt och medelsvår finns det bra med tävlingar om man nöjer sig med att inte tävla varje helg.

Vart i ås ska du stalla upp? Jag har min strax utanför ås. Tränar all dressyr i ås.

Till Ås kommer Maria ''IA'' Eriksson med jämna mellanrum och hon är väldigt bra. Martin Ågevall har du på Frösön ca en gång i månaden men det är svårt att få tid för honom. Jenny Larsson kommer till Frösön då och då men henne är det tveksamt om man får plats för utan att ha ståt ti kö länge om man inte har tur att någon faller bort pga sjukdom eller liknande, lite samma som för Martin. Sedan finns det flera bra vardagstränare om man vill åka till ridskolorna där de ofta håller till och håller sina träningar.

Grattis till jobbet! :) Och välkommen till jämtland. Tror du kommer trivas jättebra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp