majola
Trådstartare
Igår var jag och köpte ett nytt foder och passade på att ta en broschyr att läsa. Denna fodertillverkare har bland annat flera olika "rasspecifika" foder.
Isi & Co. För islandshästar, fjordingar, haflinger, shettisar och andra robustare raser. Detta är speciellt utformat för hästar som är mycket lättfödda och inte ska äta så mycket kraftfoder.
30% dinkel
26% korn
20% majs
9,9 MJ
69 g smb rp
1% ca
0,5% p
0,4% mg
Araber. För "orientaliska" hästraser. Med mer korn som "är det traditionella kraftfodret i Orienten".
44% korn
25% dinkel
17% majs
10,6 MJ
76 g smb rp
0,8% ca
0,4% p
0,2% mg
Quarter. För nordamerikanska hästraser, såsom quarter, appaloosa och paint. Innehåller mer majs, som är det nordamerikanska traditioenlla kraftfodret.
30% majs
22% dinkel
21% korn
10% havre
10,5 MJ
70 g smb rp
0,8% ca
0,4% p
0,2% mg
Hur mycket ligger det egentligen i detta att olika raser behöver olika foder? Att mer lättfödda hästar ska ha mindre energirikt foder kan jag förstå (alt. mindre mängd foder, alltså färre MJ). Men ett särskilt arabfoder med mer korn och quarterfoder med mer majs?
Alldeles bortsett från höets kvalitet då.
Isi & Co. För islandshästar, fjordingar, haflinger, shettisar och andra robustare raser. Detta är speciellt utformat för hästar som är mycket lättfödda och inte ska äta så mycket kraftfoder.
30% dinkel
26% korn
20% majs
9,9 MJ
69 g smb rp
1% ca
0,5% p
0,4% mg
Araber. För "orientaliska" hästraser. Med mer korn som "är det traditionella kraftfodret i Orienten".
44% korn
25% dinkel
17% majs
10,6 MJ
76 g smb rp
0,8% ca
0,4% p
0,2% mg
Quarter. För nordamerikanska hästraser, såsom quarter, appaloosa och paint. Innehåller mer majs, som är det nordamerikanska traditioenlla kraftfodret.
30% majs
22% dinkel
21% korn
10% havre
10,5 MJ
70 g smb rp
0,8% ca
0,4% p
0,2% mg
Hur mycket ligger det egentligen i detta att olika raser behöver olika foder? Att mer lättfödda hästar ska ha mindre energirikt foder kan jag förstå (alt. mindre mängd foder, alltså färre MJ). Men ett särskilt arabfoder med mer korn och quarterfoder med mer majs?
Alldeles bortsett från höets kvalitet då.