Att fodra efter ras?

majola

Trådstartare
Igår var jag och köpte ett nytt foder och passade på att ta en broschyr att läsa. Denna fodertillverkare har bland annat flera olika "rasspecifika" foder.

Isi & Co. För islandshästar, fjordingar, haflinger, shettisar och andra robustare raser. Detta är speciellt utformat för hästar som är mycket lättfödda och inte ska äta så mycket kraftfoder.
30% dinkel
26% korn
20% majs

9,9 MJ
69 g smb rp

1% ca
0,5% p
0,4% mg

Araber. För "orientaliska" hästraser. Med mer korn som "är det traditionella kraftfodret i Orienten".
44% korn
25% dinkel
17% majs

10,6 MJ
76 g smb rp

0,8% ca
0,4% p
0,2% mg

Quarter. För nordamerikanska hästraser, såsom quarter, appaloosa och paint. Innehåller mer majs, som är det nordamerikanska traditioenlla kraftfodret.

30% majs
22% dinkel
21% korn
10% havre

10,5 MJ
70 g smb rp

0,8% ca
0,4% p
0,2% mg


Hur mycket ligger det egentligen i detta att olika raser behöver olika foder? Att mer lättfödda hästar ska ha mindre energirikt foder kan jag förstå (alt. mindre mängd foder, alltså färre MJ). Men ett särskilt arabfoder med mer korn och quarterfoder med mer majs?

Alldeles bortsett från höets kvalitet då.
 
Sv: Att fodra efter ras?

En analys på grovfodret avgör hur du skall fodra din häst. Jag har en arab som tränar/tävlar i galopp, just nu ligger han på 90 MJ och har en kvot på över 8 för att hålla sig fin, det är väldigt individuellt vad varje hästras kräver för att hålla sig fina. Jag har bekanta som fodrar sina arabgaloppörer med närmare 9-10 kg kraftfoder! Vilket jag tycker är helt åt helvetet. Mitt grovfoder håller hög kvalitet, han trycker i sig minst 10 kg av detta plus 0.8 kg Krafft Sport, 1 kg Krafft Pluss Grön med diverse tillskottsfoder såsom salt, kalk. Han är pigg och glad, orkar prestera det jag kräver av honom, många andra galopptränare tycker att han t.o.m är överviktigt, men han ser ut så i sin kropp, dessutom är han ständigt fylld med grovfoder vilket vidgar tarmar mm. Jag struntar fullständigt i vad andra tränare tycker, jag vet att hästen mår bra och orkar göra det jag kräver av honom. Det är viktigare än att han ser limmad ut. Våra hästar mår bra och det betyder allt.
 
Sv: Att fodra efter ras?

Intressant.
Har aldrig hört detta tidigare.

Just quarters får ofta "Sweet feed" i Sverige och det innehåller mycket majs.

Har inte använt det själv men vet många som varit mycket nöjda med det.

Araber ska ha mer korn är ju också smart eftersom de gärna kan vara lite hetsiga. Jag har inte gett Alazzi havre sen flera år tillbaka.
 
Sv: Att fodra efter ras?

Ger samma typ av kraftfoder till vår arab och quarter. Ingen av dessa behöver foder med mycket havre i. Så vi har valt ett fiberrikt och fettbaserat kraftfoder som passar ihop med grovfodret.
 
Sv: Att fodra efter ras?

Intressant nog föreslår de att araber som inte arbetas särskilt mycket ska ha islandsfoder... :confused: :D
 
Sv: Att fodra efter ras?

vissa raser är ju generellt mer lättfödda än andra, men det gäller ju i slutändan att se till individen. Jag har en haflinger som inte är särskilt lättfödd. Just nu är han dock lite tjock, men har annars alltid ätit mycket och ändå legat på gränsen till för mager.

Tycker det verkar konstigt det där med "ras-foder". Ingen hänsyn görs ju till vad hästen verkligen gör, hur höet är eller något sånt och speciellt inte hur individen är. Skulle inte köpa något sånt foder, annat än om jag verkligen vill ha det det innehåller, men då spelar det ju ingen roll vad jag har för ras på min häst.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 186
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 372
Foder & Strö Jag har inte riktigt satt mig in i socker och NDF förr utan som så många andra endast räknat på ts, MJ Smb rp, Ca, P Mg och Ca/P kvot...
Svar
0
· Visningar
1 614
Senast: Zevs
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 215
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp