Att flytta en katt

Killaloe

Trådstartare
Jag har några funderingar angående katter och nya hem.

På grund av vissa omständigheter så blev en släkting till mig mer eller mindre ofrivilligt med katt för ett tag sen. En jätte trevlig och tillgiven katt på 2 år. Katten i fråga har haft väldigt stpr otur med ägare och har redan flyttat minst fyra gånger till olika ägare i sitt liv och behöver flytta igen då min släkting inte har möjlighet att ha kvar katten.

Så mina funderingar är då, hur många gånger klarar en katt av att anpassa sig till ett nytt hem utan att må dåligt? Jag antar att katten i fråga redan har flyttat för många gånger egentligen och borde inte behöva flytta mer. Med den motiveringen har alltså min släkting pratat om att det kanske är bättre att avliva katten för att hon ska slippa flytta runt så mycket.
För mig känns det resonemanget väldigt skevt för det bästa vore väl att verkligen lägga ner tid på att hitta en ny ägare som bryr sig om henne och där hon verkligen får stanna? Eller är det kanske så att min släkting har rätt och att det inte är bra för katten att flytta mer?

Så vad säger ni kloka bukare? Vad tror ni är det bästa för katten? När är det läge att ge upp letandet efter nytt hem?

Sv: Att flytta en katt

Det beror ju mycket på katten, endel katter blir väldigt stressade vid flytt och bör kanske hellre avlivas medan andra katter klarar miljöombyten bra. Så det är väl omöjligt att säga om man inte träffat katten.

Hur anpassade sig katten när hon kom till släktingen? Det beror ju mycket på kattens personlighet. Min ena katt har varit hemlös och på katthem. När hon kom till mig gick hon ett varv i huset och kollade alla rum, sen sov hon under soffbordet i ett dygn. Sen bodde hon där! :love: Efter det har hon flyttat med mig fyra gånger. Alla gånger har det gått jättebra, förutom den gången jag och min sambo flyttade ihop och vi hade slängt ut alla gamla möbler och köpt nya. Då kände hon inte igen sig längre och var orolig på nätterna (gick och jamade/skrek) i flera månader.

Den andra katten har flyttat lika många gånger med mig och hon är märkbart stressad i några dagar, sen går det över. Däremot tar det ett bra tag innan hon känner sig helt trygg i sitt nya hem. Man märker det när vi får besök. I en ny bostad springer hon och gömmer sig under soffan, medan hon kan stå och titta på håll om hon bott där länge.

Så själva flytten klarar mina katter av, utan det finns andra saker som gör att jag inte skulle sälja/lämna bort katten till en annan person. Jag litar helt enkelt inte på att de skulle få samma goda omvårdnad nån annanstans.

Instämmer med Sirisiri.

Min sambo har två katter som han haft sen två år innan vi träffades.

Sigge hämtade han på ett katthem i Sthlm och han hade inte haft det så bra med sina ägare (dock ej varit hemlös) och de hade dumpat honom på katthemmet när de inte ville ge honom veterinärvård...:mad: Bättre än att bara skita i honom men ändå... Sen har han flyttat med sambon många gånger, men då haft tryggheten med honom och inredningen. På det stora hela är han lugn och harmonisk, men kan vara lite destruktiv när han söker uppmärksamhet. Skriker och jamar på nätterna i vissa perioder, hatar stängda dörrar och är mycket matfixerad. Säkert för att han gick hungrig mycket när han var liten/ung. Men sambons flyttar och vår gemensamma flytt har gått bra.

Andra katten har han haft sen hon var kattunge och hon har klarat flyttarna jättebra!! Mest nyfiken och älskar att gömma sig i kartonger...:angel: Men precis som Sirisiri skrev så gömmer hon sig för främmande när lägenheten är relativt nyinflyttad. Nu senaste året har hon slutat med det och är inte lika reserverad.

Att flytta tillsammans med sin familj är nog inte lika stressande som att byta miljö helt. Kolla med släktingen hur katten var när den kom till dem!!

Vi har nyss flyttat tillsammans med katten.
Vår katt är en 6 år gammal innekatt, aktiv och väldigt sällskaplig men samtidigt, hm, ja ... lite nervklen... :angel:

Vi var faktist lite rädda hur han skulle reagera inför flytten, han är uppväxt ändast i vår förra lägenhet, livrädd för bilar osv...

Flytten gick faktist förvånansvärt bra. Det mest skrämmande var när alla möbler packades in och flyttades hemmaifrån. Men när vi bara kommit till den nya lägenheten så gick det hur bra som helst. Där hade han både matte och husse, samt alla sina saker och möbler han kände igen.
Det svåraste för honom var att hitta en ny sovplats, och fortfarande efter en vecka så har han ingen direkt favorit plats utan söker efter en.

Tidigare var han också livrädd för att gå ut i koppel på gården, vår nuvarande lägenhet ligger på en lugn plats, och nu älksr han att vara ute och gå på gårde. Dvs han har blivit betydligt modigare.

Flytt är alltid tungt för ett djur, eftersom de inte förstår vad som händer. Men vår katt trivs såpass mycket bättre i vår nya lägenhet, än i vår gamla. Så jag har bara positiva erfarenheter från flytten. :)

Katter blir ju lätt lite stressade, men det brukar ju gå över efter några dagar om den nya miljön är OK. En katt ska väl inte behöva avlivas för det?! Om den nye ägaren bara ger katten tid o lugn o ro att vänja sej ska det väl gå bra? Din släkting ska ju inte behöva behålla katten om hon inte vill ha den, det är ju inte bra för katten heller antar jag...

Tack så jätte mycket för många kloka svar.. Det har gett mig en hel del att fundera på och nu har jag och släktingen lite att prata om så att säga..

Katten i sig verkar ta det hela helt okej, även om det har varit lite väl många människor på senaste.. (eller det kanske är jag som feltolkar hennes beteende men hon är oerhört tillgiven och har varit redan från första dagen. Det borde hon väl inte vara om hon är stressad? eller är det ett sätt att hitta trygghet? Eller överför jag egna känslor på katten om jag tolkar det på senaste sättet?)

Men om jag tolkar era svar och kattens beteende något sånär rätt så borde det inte vara alltför illa för henne att flytta ytterligare en gång (förutsatt att hon verkligen hamnar hos bra människor då.) och alltså är det kanske inte något bra argument för att inte leta hem åt henne?

det kanske är jag som feltolkar hennes beteende men hon är oerhört tillgiven och har varit redan från första dagen. Det borde hon väl inte vara om hon är stressad? eller är det ett sätt att hitta trygghet?
Min katthemskatt var extremt kontaktsökande den första tiden. Hon gick aldrig nånsin med än en halvmeter från mig och skulle sitta i mitt knä till och med när jag gick på toaletten! :o Det där har successivt avtagit med tiden. Nu har jag haft henne i 6 år och visst är hon gosig och tillgiven, men också självständig och litar på att hon inte kommer att bli övergiven igen. Så visst kan det vara ett tecken på stress. Däremot borde det ju vara lättare för en sån katt att anpassa sig mot en som är skygg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
850
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
589
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
18
· Visningar
974
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 705
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar