Att få "upp" huvudet på hästen

H

Hannah0407

Jag rider en kompis häst ca en-två ggr i veckan och har nu börjat stöta på ett problem. när jag jobbar ihop hästen och börjar kräva lite så jobbar han alltid lite bakom tygeln. Jag brukar då försöka att låtsas att jag rider i en "uppförsbacke" (jag sitter bättre på rumpan och kommer ner mer i sadeln då) och driva på samt måååånga halvhalter och höja handen några cm. men icke. samma sak ändå. jag brukar jobba med mycket tempoväxlingar och volter mm. men det händer inget. någon somhar några tips på vad jag kan göra fel? och absolut några tips på hur jag kan få upp huvudet lite på honom :)

Sv: Att få "upp" huvudet på hästen

Är det bakom lod eller bakom hand som hästen går? Det är en viss skillnad där, bakom lodplan kan hästen fortfarande arbeta rätt med överlinjen utan att knäppa av medan bakom hand så knäpper dom av och fuskar och böjer in nosen.

Går hästen bakom lod så kan det ju ha med styrkan att göra, att den inte riktigt orkar, variera formen hela tiden också, rid upp hästen och rid ner hästen ofta. Att höja handen eller liknande hjälper ju inte att få fram nosen på hästen, möjligtvis att få upp nacken men det har ju inte så mycket med vart nosen är. Rid hästen fram till handen, variera formen framförallt.

Sen förstår inte jag vad du menar med att sitta som i en uppförsbacke riktigt men sitt i lodrät sits bara rätt upp och ner.

han knäpper av lite och drar in nosen mot bogen. Jag har ibland lite svårt för sitsen och kan tippa framåt ibland och då brukar det hjälpa att tänka uppförsbacke så jag sitter mer och jobbar hästen bakifrån och frammåt istället för tvärt om :)

Det är ett av de svårare problemen att lösa, tycker jag. I senaste numret av ridsport special hade de ett reportage med tips om hur man löser just det problemet, det kanske kan vara värt att läsa? Jag tyckte det var vettiga tips i alla fall,

Uach,, Jag hatar det problemet :o det kan göra en galen. man kan ju inte göra nàgonting innan hästen har gàtt fram till bettet...

Förstàr inte hur man kan vilja felträna en häst pà det visset... Fast för att vara tydlig sà är det ju inte Du som feltränat hästen.

Skitsvârt, rida framât lätt pà handen och försök fà hästen att sträcka sig efter bettet med skänkeln......

Fast skitsvârt sà att säga och det tar Lààààààng tid att träna om en häst som gör sà, och som det inte bara är du som rider tar det nog ännu längre tid.

Jag red en sån häst för ett par år sedan, hon var extrem med att böja in nacken.

Det enda som hjälpte var att inte ge hästen det stödet.
Jag fokuserade först med att jobba "upp" huvudet, dvs ha lite längre tygel, släppa efter och driva framåt när hästen böjde för mkt osv.
Sen när hästen inte gick ihop böjt av sig självt, då först började jag jobba med att hitta en korrekt form och eftergift.
Det blir ju lite svårare när man inte rider hästen själv varje dag (jag red 2-4 dgr/vecka), men med lite träning så går det.

ja absolut. det som är lite tråkigt är ju det att jag inte rider hästen så mycket. det hästen och jag bygger upp ena gången är försvunnet till nästa. men det är ju konsekvenserna man får ta när man inte har mer tid ihop och det är jag fullt medveten om så gnälla ska jag absolut inte göra ;) jag har tagit upp problemet med ägaren idag på förmiddagen men hon ser det inte som ett "problem" utan hon tycker det är helt okey.

jag föreslog då att jag kunnde ta ut en tränare någon gång i veckan som jag red för och betala för det, men det var inte populärt. jag föreslog då att jag kunnde jobba hästen i töm ist dom gångerna jag hade hästen (frågade min fd tränare som tyckte det verkade vettigt för att dels jag fick en bättre överblick på hästen och dels för att ge hästen möjligheten att jobba i rätt form. jag har även pratat med en av mina vänner från mitt gamla stall som är duktig och ruttinerad när det gäller att jobba i töm som mer än gärna var med och hjälpte mig) men det blev avslag på det med från ägaren.

Såå... jag har börjat fundera på om jag ens vill fortsätta rida hästen. Jag är inte så jättesugen med tanke på hennes inställning till att ta itu med problem och faktiskt kunna ta hjälp av andra för att lösa dem. för hon har samma problem som jag (jag har sett när hon ridit hästen och han går i samma tråkiga form som när jag rider honom)

det svåra är bara att det är vän till mig och jag är inte så bra på att säga ifrån. För det komme gnava mig hela tiden så fort jag träffar henne hur det ska gå för henne och hästen. så jag har inte en aning om hur jag ska förklara hela grejjen för henne utan att såra eller förarga henne :grin:

j
det svåra är bara att det är vän till mig och jag är inte så bra på att säga ifrån. För det komme gnava mig hela tiden så fort jag träffar henne hur det ska gå för henne och hästen. så jag har inte en aning om hur jag ska förklara hela grejjen för henne utan att såra eller förarga henne :grin:

Säg att du vill komma vidare i ridningen och vill ta lektioner och går inte det med hennes häst så får du sluta på den. Då sårar man ingen.

Konstig människa måste jag säga.
Är väl kanske så att den personen har orsakat hästens fel så hon tog det som något personligt?
Eller så är hon väl den sortens människa som tycker det är fint bara hästen böjer in nacken :grin:

Men om du trivs med hästen så tycker jag inte du ska ge upp. Den hästen jag pratade om var ridskolehäst och som sagt så gick det ju bra efter ett tag.
Hästarna lär sig lätt skillnad på ryttarnas ridning, och så snart du hittat rätt knappar/ridning så kommer det säkert gå bra även om ägaren rider som hon gör.
Den hästen jag red hade folk svårt att exv fatta galopp på, medan jag fick "plus poäng" på lydighet på dressyrtävlingarna ;)

Varför ville inte ägaren att du skulle rida för tränare?
Fråga igen om en månad eller så, säg att du fått så dålig sits (eller nåt) så du behöver hjälp av en tränare för att kunna rida häsetn på bästa sätt :p

jag har inte en aning om varför hon inte vill det men jag tror det handlar om att inte kunna tackl problem. får hon höra det från mig så är det det inte så viktigt men får hon det sakt från en tränare så ser hon det nog mer svart på vitt och måste ta tag i problemet, men jag det är bara min teori.

man kan ju hoppas att hästen lär sig känna skillnad. Men på längre sikt, hur bra mår en häst av att bli "felriden" så? inte så bra kan jag gissa. såå.. äh, jag vet inte hur jag ska göra :grin:

så gjorde min häst också. red lektion för min tränare för en vecka sedan och hon sa att jag skulle vrida om handen mer, jag har en tendens att få tummen mot manken...tummen upp brukar jag tänka :D

jag har inte en aning om varför hon inte vill det men jag tror det handlar om att inte kunna tackl problem. får hon höra det från mig så är det det inte så viktigt men får hon det sakt från en tränare så ser hon det nog mer svart på vitt och måste ta tag i problemet, men jag det är bara min teori.

man kan ju hoppas att hästen lär sig känna skillnad. Men på längre sikt, hur bra mår en häst av att bli "felriden" så? inte så bra kan jag gissa. såå.. äh, jag vet inte hur jag ska göra :grin:

Svårt problem! Har själv haft detta problem på min travare. Tipset jag fick är att verkligen överdriva innertygeln. När du känner hästens stöd på yttertygeln läng det sakteliga, och nu snackar vi till en början 10-15cm. Samtidigt använder du innertygeln och denna håller du ovanför manken, helst lite mer mot yttertygeln, ge och ta, då hästen blir tvungen att söka efter den långa yttertygeln.

Det kanske blev luddigt...

fruxolisa Min tränare säger att större delen av alla ryttare i sverige, håller händerna som om de vore ute och rider motorcykel. :rofl: Första lektionen på häst är att man skall hålla tummen UPP!

Senast ändrad:

Jag tycker bara det verkar som din häst inte tar stödet, och drar in huvudet för att låtsas arbeta. Det gäller att DU ser till att han tar stöd på yttertygel, det ska inte hänga i handen men man ska ha ett bra stöd helt enkelt. En häst som är tom i handen men böjer in nacken jobbar inte, den fuskar.

Ställ hästen utåt och håll kvar i den yttre tygeln när du ställer om den inåt. Arbeta med innerskänkel till ytterhand, och be den forma sig kring din innerskänkel samtidigt som du är med o kramar lite på ytter så kanske den tar ett bättre stöd.

:)

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 407
Senast: Cs218
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 851
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 060
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama