Att få in en fot i Kelpie-världen..

bigwig

Trådstartare
Kära Bukefalister!

I juni fick jag det tråkiga beskedet att min malamute har Hd D, något som kom både som en chock men även kunde förklara hans ovilja att dra och springa samt "surheten" som kommer dagen efter ett fyspass. I dagsläget har jag en polarhund som inte vill dra/springa - men som älskar klickerträning, rallylydnad (vanlig lydnad i kortare pass), personsök och spår. Tyvärr räcker inte detta för att en polarhund ska må bra, så framtiden för min grabb är väldigt oviss just nu :cry:

Detta har dock gett mig ett enormt intresse för denna typ av träning, så nu har jag bestämt mig för att nästa hund ska få bli en Australian Kelpie!

Men...
Jag vill träffa fler Kelpies! Någon som bor i närheten av Uppsala?
Trots att jag har lusläst allt jag har kunnat få fram om kennlar tycker jag det är svårt att bilda en rättvis uppfattning om dessa (för resp. nackdelar), så om några här har erfarenheter mottages dessa tacksamt :)
Detta för att underlätta arbetet vilka jag ska höra av mig till, blir lite väl kostsamt att åka kors och tvärs i landet för att sedan inse att kenneln inte var värd att åka till..

Bör tilläggas att nästa hund är aktuell först 2013.

Sv: Att få in en fot i Kelpie-världen..

Jag bor i Uppsala! Du får jättegärna träffa mig och min kille på 18 månader :D

Även jag håller på att kolla på kelpien, jag har haft kontakt med några uppfödare och även träffat några hundar som en uppfödare i min närhet har. Jag tycker också att det är svårt att veta vilka som är bra resp dåliga. Har hittat en som jag haft mailkontakt med som jag tycker verkar väldigt bra och fått veta att jag är välkommen att hälsa på men det är väldigt långt att åka dit.

Jag håller med dig! Det är svårt att veta, framförallt när man inte har någon egentlig erfarenhet av rasen tidigare och endast kan utgå från rasstandard och några få individer.. När tävlingarna drar igång i vår tänkte jag åka ut och terrorisera alla AK ägare, kan vara skönt att få till ett bra kontaktnät!
Vilken kennel? Om det är nedanför Uppsala och jag också blir intresserad av den kanske en samåkning kan vara något?

Håll ögonen öppna när det är större mästerskap på g, det brukar alltid finnas några kelpies med. Det är f ö absolut värt det att köra en bit för att träffa en eller ett par uppfödare. Det man kan tänka på är att många av de gamla svenska uppfödningarna var riktigt bra, vi hade tur med våra första importer. T ex Glimmergruvans, Nemårs och Stormkappans. Med enbart "nytt" blod blir det lite som att köpa grisen i säcken, många är jättebra men inte alla. Olika uppfödare har också lite olika avelsmål. Jag vill personligen att många tidigare avkommor är MHade och tävlade. Några uppfödare jag gillar är Vickulas (där min kille kommer från), Busligan och Walkabout.

Tack för intressant svar!
Att köra några timmar har jag inga problem med, det är en hund jag förhoppningsvis ska leva med i över 10 år så det känns helt klart värt.
Ja, detta med importer är inom både häst- och hundvärlden en chansning. Såg någon/några uppfödare som hade importerat fryst sperma, aldrig något jag hade reagerat på när det gäller hästar men när det gäller hund.. Det ska väl i så fall vara en extraordinär linje, men jag är fortfarande tveksam. (Min nuvarande träffade jag både tik, hane och mormor, samt några till närbesläktade, då kände jag mig lugn.)

De uppfödare du nämner har även jag fått ett bra intryck av (vad man kan hitta på internet dvs), så då vågar jag kanske vara inte fullt så pessimistisk!

Ja, detta med importer är inom både häst- och hundvärlden en chansning. Såg någon/några uppfödare som hade importerat fryst sperma, aldrig något jag hade reagerat på när det gäller hästar men när det gäller hund.. Det ska väl i så fall vara en extraordinär linje, men jag är fortfarande tveksam. QUOTE]

Angående import av fryst sperma: Jag har också hört om /vet om uppfödare som gjort/gör detta, men då har de i regel varit och träffat hunden/linjerna i dess hemland innan.

Detta gäller säkerligen inte alla, men det behöver inte alltid vara oseriöst. Det kan också vara ett lättare sätt att komma åt de gener de är sugna på utan att importera hela hunden/ta tiken och flyga till andra sidan jordklotet :)

Har ingen erfarenhet av det på hund, men det är väl som med hästuppfödning - vissa är seriösa och andra är det dessvärre inte.
I mitt fall, dvs köpare av rasen för första gången, känns det däremot som ett säkrare kort för mig att ha möjlighet att kunna höra mig för om hanen/ få träffa honom än att ta en valp från en kull där jag bara har uppfödarens syn på denne :)

Absolut! Tänkte inte ens på det från valpköpar-håll, bara att uppfödaren iaf har ett hum om vad det är för hund ;) I detta fall får man ju lita på uppfödarens omdöme, vilket kan vara knivigt att avgöra om man inte är insatt i rasen/olika uppfödares kunskap/tidigare avelsresultat/avelsvärderingar :)

Precis! Förhoppningsvis ska man känna trygghet i uppfödarens omdöme att både se om en kombination passar samt att rätt valp följer med en hem ;)
vem vet, den rätta valpen kanske kommer från en frysbox!

Min uppfödare har tillsammans med några andra varit i Australien vid några tillfällen och träffat de aktuella hundarna som de hämtade hem sperma från. Sverige är det land efter Australien som har flest antal kelpies så det blir svårt att få in nytt fräscht blod på närmare håll.

Min kille har en pappa som bor utomlands så honom har jag inte träffat. Men jag litade helt och hållet på min uppfödare. Hon kan så mycket mer om rasen än vad jag kan och så vitt jag vet så är hon genomärlig. Sedan kan det ju bli lite tokigt ändå, min är inte tillräckligt tillgänglig trots sociala föräldrar. Men utöver det så är han allt jag hoppats på:love:

Cillamuffins: Kul att du nämner Busligan, deras hemsida har jag varit in och kikat mycket på och även haft lite kortare mailkontakt.

bigwig: Det är b.l.a Busligans kennel jag funderar på att åka och hälsa på. Funderar på om man kanske kan fråga när dom har kennelträff eller kennelläger om man får komma och hälsa på då. Det är ju ett perfekt tillfälle att träffa kennelns olika uppfödningar.

Cillamuffins: Återigen är det guld värt att få dina personliga erfarenheter! Trygghet för uppfödaren är A och O, ffa när man är inne på "ny mark" i sitt hunderi!

Taxilock: Låter som en suverän idé! Jag har haft tenta (15 sidor och 39 frågor...) idag så jag tänkte vänta tills hjärncellerna är på plats igen innan jag knåpar ihop ett mail till de uppfödare som jag känner är intressanta.

Första stoppet på denna resa blir däremot en date med Paradox imorgon:banana:

Du är välkommen hit och hälsa på mig och min Kelpieflicka, bor i Västerås så det är ju inte jääättelångt ;) Min kompis har även en hane som du kan få träffa + att vi brukar ha träningsdejter med min uppfödare nån gång i veckan och då brukar det vara ca 8 kelpisar som tränar :)

Tack för erbjudandet - jag kommer gärna och hälsar på:D

Faktum är att jag pluggar i Västerås, så jag var där senast idag! Nästa (och den absolut sista!) kursen börjar om en vecka, så om det passar kanske jag får komma då :angel:

Ja det passar nog bra för mig iaf, är bara hemma och drar fötterna efter mig ändå ;) Hör av dig på PM när du vet vilken dag :)

Idag har jag gått slut på Paradox :D det var väldigt kul att få träffa en sån fin kelpie som Grim, som även hade en jättetrevlig matte! Att det också fanns en spets i familjen gjorde att vi kunde prata skillnader med att jobba med en spets vs kelpie... lite skillnad..
Dagens promenad gjorde mig bara mer säker på att det inte finns någon annan ras än Kelpie för mig :love:

Paradox fick även mig att fundera på vad för Kelpie jag letar efter. Den lite lugnare eller den som är full ös i.. Blir bra att träffa en del olika uppfödare!

En fråga (som självklart kom upp efter promenaden..)
Fördelar resp nackdelar med vallande linjer och brukslinjer?
Kan man rent generellt se att det är mer "ös" i / bättre mentalt / lättare att lyckas inom lydnad/spår/ agility etc med antingen vallande resp brukslinjer?

Känns spontant som att det är brukslinjer "man ska ha" men eftersom jag inte (än) är så insatt så vill jag gärna höra bukes erfarenheter!

Haha ja precis, här tror man att man har hyffsad promenadkondis :D

Angående vallande/bruks så är det enligt min erfarenhet extremt sällsynt att man bara vallar med sin kelpie, de flesta håller på med annat och vallning som hobby. Många som i första hand håller på med bruks går iaf ett anlagstest med sin, så det är ingen tydlig uppdelning tycker jag.

Några få uppfödare ser vallningsmeriter som viktiga i avelsarbetet (t ex Evallens) och det är ju trevligt att man vill bevara de ursprungliga funktionerna och jag håller med om att om man vill ha kvar alla fördelar med en vallhund i bruksarbetet är det ju en förutsättning att hunden fortfarande är en vallhund (fungerar iaf hyffsat som sådan).

Det enda jag tänker är att för mycket vallinriktning, utan större hänsyn till saker som avreaktion, skottfasthet och lek/kamplust kan ge tendenser till ljudkänsliga och nerviga hundar som är svårlekta/mptiverade (obs GROV generalisering).

Vad menar jag med svamlet då? Att man inte ska stirra sig blind på vallning/bruks då det inte är en så värst uppdelad ras. Då är det viktigare att hålla sig borta från de (tack och lov få) uppfödare som bara meriterar i vänstervarv, och ev har gjort ett anlagsprov (som faktiskt inte säger jättemycket om hur duglig hunden är som vallhund - se då hellre om den används i praktiskt arbete).

Jag tror det är viktigare att titta på MH/MT och gärna träffa hundarna för att avgöra om de är något att ha, en hund med bra bruksmeriter kanske har stora mentala brister men har en bra förare, och en vallande som inte ens startat en lydnadsetta kan vara en kanonhund :)

Senast ändrad:

:bow: tack!!

(Det var ffa Evavallen som fick mig att fundera)

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka