Att få hästen i form

G

Gemeni

Hejsan

Jag har haft en häst som har tävlat väldigt högt. För en av de bästa i sverige på Fälttävlan.
När jag fick hem hästen gick han inte alls att få att jobba. Många duktiga rid lärare testade. På hans gammla ställe testade med allt inspärningstyglar och allt. Men han började bara sticka. De testade bett löst och massa saker. När ja fick han gick han bara rätt upp med huvudet. När ridlärarna testade började han bråka hela tiden. På mina lektioner skulle man rida volt i 50 min för att få han börja jobba. Med korta tyglar. Tror ni det hjälpte? Nej!
Jag slutade upp med allt sånt och tog tag i det själv. Här började jag med skogsridning. Mycket ut i skogen, backar, en del galopp och sånt. Inget tvinga i hop. Han skulle bara tänka ner framåt. Till slut så började han själv att samla sej. Genom att ja gjorde små hjälper på rätt långa tyglar. Håller hjälperna tills han börjar jobba och sen får han sitt beröm genom att jag släpper. Han jobbar upp sej själv.
Här blev det ridet i något som heter unghäst form (Bo Tiblin). Där hästen bildar sina muskler. Sen fick han mer och mer krav och efter ett tag började en högre form komma fram. Det gjorde han av ren vilja och för att han ville. Efter ett tag var han uppe i korta tyglar. Sen att variera samlingen e viktig så man inte låser den.

Här hoppade även några andra duktiga människor upp och min häst tog upp huvudet som i början och det fanns inte en chans i världen att de skulle få fason på han. Tog jätte korta tyglar och började såga.
Sen träffade jag en som sköt honom när han var väldigt duktig och hon sa att han var likadan då. Hjälp tänkte jag!
Jag testade terräng med han en dag, vilken häst. Han tog över och visste allt, inte ett enda fel gjorde han. Hoppar allt, han är som en dröm.
Varför har alla så höga krav? Om man inte börjar bilda musklerna långsamt, tar man på de i stället. Någon sa att det tar 48 timmar för muskler att bildas. Så varanan dag red jag han. Mycket kraft, betfor, lusern, ingen havre! Och fri tillgång till hö. Fina muskler fick han.
Havre är bara snabb energi och när jag vill bilda muskler så vill jag ha långsam energi. Ingen stållig häst. Visst äter man en banan i stället för godis. Om man ska träna. Godis är snabb energi och blodsockret går högt. Betfor räcker gått och väl för den biten. Annars slår det i huvudet på den och sen låt hästen springa av sej. Är den van vid det är det en lugn häst med harmoni i kroppen. Men ändå pigg. Beröm den mycket. Tänk att du rider för en ridlärare som bara klagar på dej och aldrig säger något bra. Hur vet du att du gör rätt då?
Hur ska den veta? I början red ja högst 10 min i ridhuset och sen ut i skogen. Eller så krävde jag en del en stund och berömet var en fri galopp runda i snabb galopp. Då koncentrera den sej på när du kräver sen. Han vet han får beröm och får bus galoppera sen.

Allt ska vara kul och man ska vara flockledaren, men ändå bästa kompisar.. Blanda lek och allvar.

Sv: Att få hästen i form

Mycket bra skrivet.

Min 5 åriga travare går just nu någonstans mellan unghästform och samlad form. Just nu eftersträvar jag bara att det ska fungera att rida honom men han vill själv gå i form.

Jag tycker man ska ta det lungt och inte stressa hästen.

Och som du skrev absolut inte glömma att ha kul med pålle.

Sv: Att få hästen i form

Jadu.. Vad bra att du tog om det från början!

Folk som sågar.. är uch
Men du, fokusera inte så mkt på huvet även om dom i din närhet gör det :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 055
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar