Att bo på liten yta...?

Lona

Trådstartare
Ja, ni som följer husköpartråden har kanske sett att det kanske, kanske blir ett LITET gult hus till mig, handpenning betald, besiktning på tisdag och eventuell inflytt till våren.
MEN - det är alltså litet. Ett rum, kokvrå utan plats för köksbord, wc/dusch samt ett litet sovloft där jag tänkt att man kan förvara saker.
Även om det inte skulle bli just detta huset - om det är stora anmärkningar på besiktningen - så är sannolikheten ändå rätt stor att det blir just ett pyttehus typ Attefallshus eller liknande.
Så hur bor man på bästa sätt på liten yta? Kom med era bästa tips och förslag!
Efter att ha spenderat en månad av sommaren i husbil tre vuxna + mina två hundar så tror jag nog att hundarna och jag skall fixa att bo litet men jag behöver praktiska råd och lösningar :).

Tvättar gör jag inne hos hyresvärden som är min bästa kompis (ja, vi skall skriva kontrakt!) och jag kan även låna hennes kök om det skulle behövas någon gång om jag skulle få för mig att bjuda på Nobelmiddag ;).
 
Ja, ni som följer husköpartråden har kanske sett att det kanske, kanske blir ett LITET gult hus till mig, handpenning betald, besiktning på tisdag och eventuell inflytt till våren.
MEN - det är alltså litet. Ett rum, kokvrå utan plats för köksbord, wc/dusch samt ett litet sovloft där jag tänkt att man kan förvara saker.
Även om det inte skulle bli just detta huset - om det är stora anmärkningar på besiktningen - så är sannolikheten ändå rätt stor att det blir just ett pyttehus typ Attefallshus eller liknande.
Så hur bor man på bästa sätt på liten yta? Kom med era bästa tips och förslag!
Efter att ha spenderat en månad av sommaren i husbil tre vuxna + mina två hundar så tror jag nog att hundarna och jag skall fixa att bo litet men jag behöver praktiska råd och lösningar :).

Tvättar gör jag inne hos hyresvärden som är min bästa kompis (ja, vi skall skriva kontrakt!) och jag kan även låna hennes kök om det skulle behövas någon gång om jag skulle få för mig att bjuda på Nobelmiddag ;).
Om du tittar på båtinredningar så borde du kunna hitta galet fiffiga lösningar där iprincip hela möblemanget går att fälla in i väggarna.

http://feber.se/tag/Compact+Living

http://www.arkigraf.se/lagenhet-i-vasastan-inredning/

https://www.facebook.com/pages/compact-livingcom-i-Stockholm/133290356735041

https://kvadratsmart.wordpress.com/category/compact-living/

Ralph Erskine är en känd arkitekt som gjorde sig en väldigt liten kompakt studio som blivit väldigt känd https://www.google.se/search?q=ralp..._CaTMyAOw1IDwBA&ved=0CC4QsAQ&biw=1280&bih=604
 
Jag bodde på 46kvm med sovloft med min dotter (varannan vecka) & 3 katter (var iof ute under dagarna) till för några veckor sen. Rensa bland dina saker! Bra förvaring - skåp garderober mm :) Men när jag flyttade insåg jag att jag trots allt hade nog lite väl övermöblerat i den lilla stugan - mycket saker på liten yta. Efterklok hade jag rensat mera ;)
 
Jag bor på 28,8m2 sen några veckor tillbaka. Liksom du har jag ett kök där matbord inte får plats.
Lägenheten är ändå ok planerad och ffa innehåller den 4 garderober med överskåp över varje. Där får man inte mycket förvaring - kläder, städsaker och annat som ska förvaras. Säng, soffa, litet matbord + två stolar, bokhyllor, tv-bänk och soffbord har jag i rummet. Mest äter jag i soffan får jag väl erkänna... Något som hjälpt mig en hel del (bott trångbodd nästan jämt) är att jag har en 120-säng med upphöjda ben, vilket gör att jag kan stuva under saker där. De är cirka 70 cm höga vilket gör att man slipper loftsängskänsla helt, men vinner förvaring!

Det jag saknar är möjlighet att bjuda hem folk på middag. Fler än tre runt bordet blir knepigt. I övrigt är jag nöjd och dessutom har jag galet låg hyra :p
 
Jag och min sambo + en hund på 18kg bor på 37 kvm och har ganska gott om plats :) För att få så mycket förvaring som möjligt har vi sett till att i princip alla möbler har förvaring.
Soffa med förvaring under dynorna, klappbord med förvaring i form av lådor (kan användas både som halvt uppfällt för två pers, kommer det fler kan man fälla upp hela bordet och då sitta 6 pers), vi har byggt upp sängen så att vi får plats med 3 mindre byråer under samt tråkiga saker som dammsugare, resväskor osv.
Är det högt i tak går det ofta bra att ha hyllor ca 50 cm under taket, perfekt för stora grytor, våffeljärn, elvisp osv som man inte använder så ofta.

Jag bodde på 26 kvm innan jag blev sambo (hade dock hunden), och är det hyfsat vettig planlösning går det mesta att lösa :)
 
Rätt förvaring är det som gäller ;) Hyllor och lådor och annat som gör att man kan stapla grejjer ända upp till taket är perfekt! Sånna krokar som man hänger över dörr går att förvara förvånansvärt mycket på (även om det kanske ser ut därefter :rofl: )
 
Jag bor på 23,5 kvadrat och tycker inte att jag har det särskilt trångt, men det kanske beror på att jag inte har så mycket saker... Har ett pyttekök kombinerat med hall. I själva sovrummet har jag matbord, säng som är avskild med en vikskärm, garderober (2 st), en lådhurts, avlastningsbord och en fåtölj.

Jag har ingen soffa då det inte är något jag känner behov av, det räcker med min fåtölj :). När vi köpte lägenheten var det mer "traditionellt" möblerat med soffa, soffbord och tv. Tycker det kändes mycket mindre då, som att gå in i en skolåda... Har heller inget skrivbord då jag gillar att sitta mjukt när jag pluggar = i fåtöljen :p

Någon form av rumsavdelare, skärm eller gardin, som skärmar av sängen är guld värt, då känns det inte som ett enda mishmash. Jag kör också gardinlöst fönster eftersom jag inte vill förstöra det öppna intrycket mitt stora fönster ger. Inbillar mig att rummet skulle se mindre ut med gardiner.

Som de andra skrivit gäller det såklart att inte ha för mycket saker och att prioritera vad man vill ha framme. Jag har ett relativt stort vindsförråd bara en trappa upp som mycket (ridkläder etc.) kan gömmas undan i, det är värdefullt.

Sen beror det väl på vilka rum/utrymmen man prioriterar och vilka man kan tänka sig att ha lite mindre. Jag bryr mig inte om att jag har så litet kök och praktiskt taget obefintlig hall, men jag har ett fantastiskt badrum jag inte skulle vilja vara utan :love:
 
Jag bor i en lägenhet på 24 kvadrat tillsammans med pojkvän och katt på halvtid (katten alltså :D)

Som många sagt är smart förvaring A och O! Här är vår säng. Den är hemmabyggd och det bästa som hänt mig ;) Man får plats med enormt mycket kläder i lådorna, och resterande utrymmet som blir kvar bakom lådornas djup (ca 60x60x200 cm) kan man fylla med t.ex dammsugare, golvmopp, strykbräda, diverse studentlitteratur och annat som man inte vill se dygnet runt men ändå vill ha tillgängligt nära :D

424852_10150609293200969_1921388789_n.jpg
 
Vi köpte litet hus, 75 kvm plus källare 50 kvm. Två vuxna och nu två barn.

Säger som övriga, rensa :)
Huset vi flyttade ifrån var dubbelt så stort och vi hade väldigt mycket grejer överallt. Vi har fått rensa mycket!

Sen är det bra med genomtänkta möbler, helst ska det finnas förvaring i allt. Köper man ett soffbord ska det finnas förvaring i den, etc.
Och alla möbler ska kunna stängas till för att gömma alla prylar man har, så det ser mer öppet och rymligt ut utan pinaler överallt. Till exempel sekretär istället för öppet skrivbord :)
För det ser stökigt ut mycket fortare än i större hus.
 
Jag har ingen bra bild, men så här har vi gjort i vårt sovrum om 2,5x2m.
10454038_243627115837139_743015189_n.jpg

Under sängen står det tre små malmbyråer med två lådor vardera och så köpte vi en byrå att ha bredvid. Bakom malmbyråerna har vi då dammsugare, resväskor och andra grejer man inte orkar släpa upp på vinden typ. Sydde en sängkappa som täcker malmbyråerna eftersom vi har ett glapp om ca 60 cm där byrån står, så att vi enkelt får in grejerna under sängen :)
 
Hmm, den här tråden ska jag följa då jag ska flytta från 55 ensamma kvm till 39 sambo kvm ;) Förstår inte riktigt vart vi ska göra av alla grejerna, men det löser sig nog :)
 
Jag har ingen bra bild, men så här har vi gjort i vårt sovrum om 2,5x2m.
10454038_243627115837139_743015189_n.jpg

Under sängen står det tre små malmbyråer med två lådor vardera och så köpte vi en byrå att ha bredvid. Bakom malmbyråerna har vi då dammsugare, resväskor och andra grejer man inte orkar släpa upp på vinden typ. Sydde en sängkappa som täcker malmbyråerna eftersom vi har ett glapp om ca 60 cm där byrån står, så att vi enkelt får in grejerna under sängen :)


Det där var bland det mysigaste jag sett. Helt fantastiskt :love:
 
Åh, vad pepp jag blir av era svar!!
Nu har jag sett mitt lilla hus och själva rummet är mindre än jag trodde. Det finns inte en chans att få in säng och soffa men jag tänker mig en bäddsoffa/dagbädd som funkar som säng men när det kommer gäster är en soffa? Finns såna med förvaring under.
Har en bokhylla i tre sektioner med dörrar, lådor och vitrinskåp som jag tror får plats = massa förvaring. Det skall nog gå att ha ett klaffbord där också.
Funderade på att trots allt sova på sovloftet - det är faktiskt lite mysigt och större än jag trodde - men då kommer ju inte hundarna upp! Och sova utan hund i sängen - nä, det går inte. (De skulle däremot förmodligen sova alldeles utmärkt utan matte på bottenvåningen!)
Det som är positivt är att badrummet är större än jag trodde och ljust och fräscht. Köket är också större än vad som framgick av bilderna så om jag bara rensar rejält skall jag nog kunna få plats på ett bra sätt. Funderar på att göra mig av med spisen (smal sak med två plattor, ugn och värmeskåp) och ha ett skåp där i stället med en lös kokplatta på.
Jag lagar nästan aldrig mat så det behövs inga större finesser.
Det finns också en rejäl garderob inne i rummet + en liten i "hallen", det vill säga precis där man kommer in.
Och en kamin! Rätt ful men den funkar och ger nog god värme.

Fick massa inspiration från er, tack!
 
@AraSlei jag är nyfiken på hur ni har gjort med byråerna, har ni en resårbotten som står uppe på byråerna eller hur har ni ordnat det?
Om den står uppe på byråerna åker den inte runt då/rör på sig?
 
@AraSlei jag är nyfiken på hur ni har gjort med byråerna, har ni en resårbotten som står uppe på byråerna eller hur har ni ordnat det?
Om den står uppe på byråerna åker den inte runt då/rör på sig?

Sängen vilar inte på själva byråerna, utan ligger på reglar :)
Min sambo har gjort sänggaveln, så han gjorde den med ben och en "hylla" att lägga sängen på i den änden. Gaveln sitter fäst på väggen. I fotändan fäste vi helt enkelt en regel på väggen, eftersom rummet är lika långt som sängen, 2 m :)
När sängen låg på plats skruvade vi fast träramen på madrassen i reglarna så att den ligger stadigt.
 
När jag bodde litet (19 och 26 Kvm) så är förvaring i skåp i takhöjd himla fiffigt typ över sängen eller liknande. Sedan hade jag ett barbord som man kunde fälla ner, de tog typ ingen plats nedfällt men om jag hade besök och skulle äta middag kunde man flytta på lite saker och sedan fälla upp bordet och äta vid det :)
 
Sådär, I'm back efter att ha legat på sjukhus i tre veckor :). Kunde inte med att fota när vi kikade på huset, ägaren var med hela tiden och det kändes inte rätt.
Men när vi får tillträde till det så skall jag minsann dit och mäta och fota så att ni kan hjälpa mig :up: ! Kommer att ha lägenheten och huset parallellt några veckor så då hinner jag ju måla om och fixa innan jag flyttar in, annars blir det säkert inte av...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp