Att bli fodervärd.

Favoriten

Trådstartare
Vi har hittat en ponny som dottern tycker mycket om, problemet är att vi har fastnat för en ponny som bara ska lånas ut.
Jag känner mig lite skeptisk över att låna häst av några andra man inte känner.
Ponnyn är 20 år , men verkar pigg och fräsch.
Men vad bör man tänka på med att vara fodervärd?
Är ponnyn för gammal? Vad händer vid skador?
Skulle ni gjort det?
 
Sv: Att bli fodervärd.

Skriv ett bra kontrakt!! Kolla noga igenom och var extra noga med skador osv eftersom ponnyn är lite äldre. Och se till att det står exakt samma sak på båda exemplaren!! Tycker du inte att ponnyn känns gammal och inte varit skadad borde åldern inte vara något problem. Hur länge är det tänkt att ni ska låna ponnyn? Förmodligen vill de inte sälja pga risken att den "glöms bort" eller ännu värre Bara skickas på slakt i sverige eller utomlands. Så att de vill ha koll och inte sälja tycker jag inte känns konstigt. Men som sagt måste ni komma överens om tex veterinär-kostnader och även ev avlivning. Bättre ta det säkra före det osäkra! Jag skulle nog ha gjort det om hästen känns fräsch och skadefri och ägaren verkar samarbetsvillig och mån om hästen:)
 
Sv: Att bli fodervärd.

Precis som Linnea skriver så hänger mycket på ett bra kontrakt. Inte bara för att ni får saker på pränt men också för att du och ägarna till ponnyn verkligen ska prata igenom olika scenarion. Om ni kan sätta er ned och prata igenom och skriva ned vad händer om... ponnyn skadar sig i hagen, blir halt av ridningen, svårt sjuk i kolik.. om det visar sig att ponnyn är för svår för din dotter när ni haft den ett tag, om ägarna vill ha tillbaka ponnyn om din dotter växer ur ponnyn innan kontraktet löper ut? ... etc etc. Kan ni prata igenom de bitarna så är chansen god att ni även kommer kunna ha god kommunikation framöver samt att ni vet att alla parter har samma förväntningar på utlåningen.

En gammal ponny är bara bra för ett barn, de är ofta trygga och kan mycket. Det är även en jättebra chans att få ha en ponny på foder eftersom barnen ofta växer ur ponnyn efter ett par år.
 
Sv: Att bli fodervärd.

20 år är ingen ålder!
Snarare perfekt om det är en trygg och välutbildad ponny om det är er första ponny?

Jag hade absolut lånat ponnyn om den verkar passa dottern bra.
Personligen skulle jag föredra att inte låna häst av ngn jag känner, hittils har det faktiskt gått sämst när jag har lånat och lånat ut häst till vänner och bekanta.
Bäst har det gått när det varit från tidigare mer eller mindre okända människor.
Lånar man av en vän är det så himla lätt att de lägger sig i precis allting och det brukar kunna sluta med att vänskapen tar slut.
Själv har jag sen snart 1 år lånat ut min ena häst till en toppentjej som jag inte kände sen tidigare.

Ett bra fodervärdskontrakt är bra att ha, det finns standardkontrakt att köpa för en billig penning (ca 100kr) där allting är formulerat juridiskt korrekt.
Vilket annars kan vara svårt att åstadkomma om man ska skriva kontrakt själv om man nu inte är insatt i juridik.
Normalt är att fodervärden står för hästens veterinärkostnader under fodervärdstiden, ja alla andra kostnader som hästen har också för den delen.
Men det beror ju på vad ni kommer överens om, finns dem som delar på kostnader osv vad som nu känns rimligt också.
 
Sv: Att bli fodervärd.

Jag har mycket goda erfarenheter av att vara fodervärd så jag skulle inte ha tvekat om hästen och ägaren känns "rätt". Båda två är nämligen lika viktiga. Det gäller att ha lika syn på hästhållning för att det ska funka.

Som tidigare skribenter påpekat så är det också viktigt att man skriver ett avtal så att båda parter vet vad som gäller och att man specificerar uppsägningstiden.

Jag är inne på min andra fodervärdshäst nu (har även haft egen tidigare). Båda gångerna har jag blivit tillfrågad av ägaren av olika anledningar och tackat ja efter att ha provridit och besiktigat. Första hästen hade jag i nästan två års tid under tiden ägaren studerade och nuvarande är till salu men ägaren har tröttnat men inte fått sålt. Dock en mycket trevlig häst så det lutar nog åt att jag köper när jag sparat lite mer pengar.

Just när det gäller ponny är det säkert en fördel att vara fodervärd för barn växer men det gör inte ponnier. Tids nog måste man byta upp sig och då kan det vara lättare att lämna tillbaka än att sälja.
 
Sv: Att bli fodervärd.

Tanken är att låna på lång tid eftersom dottern endast är 11 år och ponnyn är en c-ponny. Kan känna att man är "rädd" att något ska hända när man lånar av andra, vill ju inte få problem.
Bra svar ni alla har gett mig, imorgon ska vi dit och provrida för andra gången och då tänker jag fråga lite hur de tänker inför utlåning av deras ponny.
Den här ponnyn känns perfekt som läromästare till min dotter :)
 
Sv: Att bli fodervärd.

Jag förstår tanken med att vara försiktig. Har själv alltid varit väldigt noga med egna hästen men det är ett lite extra ansvar att låna någon annans.

Man ska dock tänka på att saker kan hända oavsett vem som hanterar hästen/ponnyn och har man ett bra avtal så behöver man aldrig känna sig osäker.

Jag har haft förmånen att ha väldigt vettiga ägare till mina foderhästar och förmodligen känner de samma sak om mig för annars hade de inte frågat mig. Man måste våga lita på varandra helt enkelt.
Jag har tackat nej vid ett tillfälle pga ägaren. Hästen var väldigt trevlig men ägaren kändes "skum" så jag vågade inte chansa.
 
Sv: Att bli fodervärd.

Det kan ju hända saker oavsett om man äger hästen, eller lånar. Viktigt dock med ett kontrakt som reglerar vem som beslutar om t ex avlivning. Det handlar om en gammal häst (dock inget negativt!) men just OM en skada med lång boxvila t ex skulle uppstå, är det då värt att ta den tiden och hur bra mår hästen av det?

Kolla även upp så att det finns en försäkring som täcker in ev skador. Inte helt ovanligt att äldre hästar inte är fullt försäkrade och det går inte att nyteckna försäkring för gamla hästar.

Låter dock som ett bra tillfälle, och jag antar att ägaren helt enkelt inte vill sälja just för att veta var hästen finns sina sista år.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 142
Senast: mamman
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 058
Senast: animalasia
·
  • Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 116
Senast: Cina B
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 192
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp