Att avliva sin hund... Några funderingar.

blizz

Trådstartare
Vet att det nog finns en del sådana här trådar sedan tidigare, men ändå.

Min hund är sjuk och kommer att behöva avlivas inom en snar framtid, något jag inte behövt göra förut. (Ska givetvis tala med veterinären som ska avliva om mina funderingar, men eftersom det är helgstängt nu så hör jag med er kunniga människor tills vidare.) Det jag funderar lite över är följande: Tar alla mottagningar hand om kroppen för kremering, eller kan det bli så att man själv måste ta med hunden därifrån till krematoriet? När hunden får lugnande innan själva avlivningssprutan, var på kroppen ges den sprutan, är det kanyl i benet som gäller? Det är såklart mycket som surrar i huvudet just nu, med det där är väl vad jag kommer på för tillfället...

Sv: Att avliva sin hund... Några funderingar.

Det är inte alla mottagningar som tar hand om kroppen för kremering, speciellt inte mindre.

Veterinären/djursjukvårdaren brukar först ge en sederande spruta i muskeln (oftast nacke eller bakben). Sen får hunden sitta i lugn och ro med ägaren ett litet tag (10-15min) för att det ska få verka, varefter veterinär eller djursjukvårdare kommer in och lägger en kanyl i frambenet (ibland bakbenet). Det är i den kanylen själva avlivningsvätskan ges genom direkt in till blodet. Man kan få vara beredd på att det kan vara lite besvärligt ibland att få i den här kanylen beroende på att trycket i venerna sjunker pga sederingen men normalt reagerar hunden inte på att man lägger kanylen och den glider på plats direkt. (Vissa veterinärer hoppar över sederingen och lägger kanyl direkt om det är en mycket dålig eller en väldigt lugn och obrydd hund)

Senast ändrad:

De allra flesta kliniker har möjlighet att ta hand om kroppen efteråt, om inte annat kan du fråga det vid tidsbokning.

Hunden får lugnande i benet innan avlivningsvätskan. Man rakar en liten ruta och sätter en infart i benet, där man sen även ger avlivningsvätskan, iaf är det så det har gått till de gånger jag avlivat mina hundar.

Beklagar att det är dags för det stora beslutet:(

+ Migo, tack för svar!
hunden i fråga är tämligen lättstressad och det här med att pilla med kanyl i benet i vaket tillstånd känns inte helt optimalt, jag vill inte att hon ska behöva känna sig rädd i det här läget. Ska fråga om detta samt om kremeringen när jag bokar tid.

Senast ändrad:

+ Migo, tack för svar!
hunden i fråga är tämligen lättstressad och det här med att pilla med kanyl i benet i vaket tillstånd känns inte helt optimalt, jag vill inte att hon ska behöva känna sig rädd i det här läget. Ska fråga om detta samt om kremeringen när jag bokar tid.

Vi har också en hund här hemma som vi nog snart få ta bort. Hon hatar att åka bil, skulle bli superstressad att behöva åka bort. Så vi kommer göra det här hemma har vi bestämt.
Så känner du att din hund ska ha det lugnt så finns det veterinärer som kommer hem.
Men då får du ju själv köra hunden till någon klinik som sen skickar den till bränning.

När jag fått tagit bort hundar så har de först fått lugnande i nacken, så säg till att du vill ha det så.

När vi avlivade Tintin förra veckan kom veterinären hem till oss. Hon fick lugnande först, utan någon kanyl i benet eller så, så att hon somnade. När hon väl sov satte dem kanyl i benet, efter att ha rakat lite, och gav narkosmedel. När det hade fått verka ett tag fick hon två st blå sprutor med avlivningsvätska (eller vad man nu ska kalla det).
Veterinären tog sedan med sig Tintin i bilen tillbaka till kliniken. Det gick väldigt lugnt och fint till och jag kommer nog även i framtiden att välja att avliva i hemmet.

När vi avlivade vår förra hund skedde även det hemma. Minns inte vad hon fick då men hon fick följa med i bilen tillbaka sen. Sedan fick vi en urna med askan ett tag senare som vi kunde begrava.

Jag beklagar verkligen.. det är ett tufft beslut att behöva ta.

Där jag jobbar ger vi lugnande i nackskinnet, när det har fått verka 5-10 minuter sätter en sköterska kanyl i en ven i ett framben och där ges avlivningsvätskan. Hunden somnar in lugnt och stilla, eventuellt kan den ta lite andetag som är djupare.
Det ges olika lugnande innan på olika kliniker, vissa lugnande gör att hunden kan ta sk agonala suckar - djupa andetag trots att den redan är borta och hjärtat stannat.

Hoppas det blir så bra det kan för er när tiden kommer.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka