Ätit marsvinsmat

M

millansnillan

Köpte pellets till marsvinet eftersom han började på att bli överviktig (eller ja, man har aldrig riktigt sett skillnad på när han står upp och när han ligger ner). Innan fick han kalasmat men nu när han äter gräs hela dagarna är han... fotbollslik...
Sen när jag nöjd över att ha köpt pellets åt han (han har fått gå utan torrfoder i 2 dagar. Alla tycker att det är så synd om han. Vafan, det fläsket han har räcker ett par veckor) så häller jag i lite i matskålen.
Marvinet dyker ner bland maten. Efter ett tags letande efter det goda upptäcker han att det är bara det där pelletset. Då sätter han sig ner (ja han sitter) och skriker! JAg blir förbannad över att jag ger han nyttig vacker mat så är han så bortklemad.
Marsvinet: IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII!
JAg: Men vafan bortskämda marsvinshelvete!
Marsvinet: IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII!
Jag: ÄT!
Marsvinet:IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII!
Jag: Så illa är det inte!
Marsvinet: *ger en blick som säger: ät det själv om det nu är så gott*

Så jag tar lite pellets i handen och häller i munnen. Tuggar...
Jag: Hmm... Torrt... *tar upp förpackningen och läser på innheåll* 8 % aska.. Vad ska de med det till... Benmjöl? Gott... Smakar ingenting...
Marsvinet: IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII!!!!
Jag: Men vafan klagar du för! Det smakar ingenting och du ska banta!

Sen när jag går förbi han så sitter han där nöjd och äter pelletsen. Ajöss med kalasmat och in med äcklig nyttig pellets.. :banana:

Får ta och ta kort på honom någon dag. Även om han är bortskämd så är han så otroligt söt :love:
Men när han är sådär och bara skriker över annan mat (händer även när han har hö, gräs, kalasmat, äpple och gurka samtidigt och nyfylld vattenflaska) vad gör man då? :crazy:

Lite? :crazy:
Det regnar nu men om det är fint imorn så tar jag kort på han när han är ute och äter gräs :love:

Du vill väll inte att jag tvingar ut stackarn i regnet :eek: Han är livrädd för vatten. Så fort han hör vattenkranen så springer han och gömmer sig :D

Njae, men det innehåller mindre fett än kalasmat och nu på sommaren behöver han inte så mycket annat gentligen eftersom ahn är ute och äter gräs hela dagarna och får mycket grönsaker och så varje dag + hö. Men till vintern får jag väll byta till kalasmat annars blir dte väll aldrig lugnt här i huset ;)

En blandning av lite saker. Mer som godis = mkt fett. Mitt marsvin avgudar kalasmat men men...

Varför skaffar du pellets till ett redan fett marsvin? :crazy: Han kommer gå upp mer nu :smirk:
Ska han gå ner skaffa en liten baby kompis tillhonom som han kan jaga omkring så han blir smal igen. Och ge bara gräs och grönsaker.

1) Du har väl inte ett ensamt marsvin? :eek:

2) Ge honom inget kraftfoder alls om han är fet. Ge honom istället fri tillgång till hö samt grönsaker en-två ggr om dagen. Så länge du ger honom pellets kommer han Aldrig att gå ner i vikt.

3) Jag har också käkat pellets :D

:rofl:

Som en häst i stallet, jättekräsen. Medan andra hästar i stallet kastar sej över sitt hösilage (inte nu på sommaren men..), tittar han lite på sitt hö (han äter det inte om det legat på marken, o hösilage går inte!) o äter sedan sitt kraftfoder. Han har hur mkt hö som helst men äter typ inget. Bara det bästa duger. :p

Som de andra sa, skippa pelletsen ;)

Men benmjöl i pellets?! vad sjutton är det för pellets?! Marsvin är ju veganer... :crazy:

:rofl: :rofl: HAHAHAHA

Men säger som alla andra - gnagare behöver inte något annat än gräs på sommaren iallafall. Så terapi för honom vore ju att sätta ut honom på bara gräs, först matstrejkar han säkert, å då går han ju ner. :cool: Sen fattar han ju - han måste ju äta. :idea: ;)

Hö behöver de fortfarande för att få i sig fibrer, men visst klarar de sig utmärkt utan torrfoder! Mina får bara hö och grönsaker sedan någon månad tillbaka och de är mer än nöjda.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka