Ätit en hel kyckling!!

melvin

Trådstartare
(Väntar på att komma fram till vet, frågar här under tiden)

Min huligan till hund har knyckt och satt i sig nästan en hel grillad kyckling för ca tio min sedan, vad tror ni, hur orolig ska jag vara? Ha är pigg och glad än så länge.

Sv: Ätit en hel kyckling!!

Min huligan till hund har knyckt och satt i sig nästan en hel grillad kyckling för ca tio min sedan, vad tror ni, hur orolig ska jag vara? Ha är pigg och glad än så länge.

Vad är det för ras? Stor? Liten?

Jag vet flera hundar som har ätit grillad kyckling utan några problem, så jag tror inte du behöver vara jätteorolig. Men du ska så klart ha ögonen på hur han mår och åka in om han verkar konstig.

Ge han sparris för att linda in ev benflisor. Har för mig att kyckling ben kan bli rätt vassa.
Sparris på burk är bra att ha hemma för att ge till hunden om den får i sig vassa föremål

Det är en labrador på dryga året.

Det hade jag aldrig kunnat gissa! :angel:

Som SannaMark skriver så är det vare sig första eller den sista gången hund kommer att sätta i sig en hel kyckling. Det som kan vara farligt är benen som kan perforera tarmar om de är vassa och flisar sig. Oftast så går det bra, men det kan ju ändå vara bra att rådfråga veterinär.

Våran staffe gjorde detta när han bara var strax över halvåret. Jag hade fått en läkartid på sjukhuset pga mina bihålor,hade sprängont i hela skallen,så jag vågade inte köra bil själv,så sambon fick stressa hem efter jobbet och köra dit mig,efteråt så är han svinhungring då han hoppat lunchen för att kunna få sluta tidigare för att köra mig,så då sa vi att vi åker till donken innan jag hämtar ut penicilinet,han köper sånna där kycklingklubbor,sen stressar vi till apoteket för att hinna innan dom stänger,när vi kommer tillbaka till bilen är hela påsen uppriven,och inte ett endaste kycklingben kvar!

Svor låååånga visor innan jag kom fram till veterinären som rekomenderade sparris,och så länge hunden inte kräktes,bajsade blod,eller fick diaré så var det lugnt,vi skulle hålla koll i 48 timmar,sen skulle det vara helt utom fara. Tack och lov så lyckades vi lura i han en hel sparrisburk,och allt gick vägen!

Då sover och den hunden gott och fiser illa!

Värst är väl ben utan kött som knyckts och svalts hela. Så länge hunden är pigg hade inte jag varit orolig, men jag hade gått promenader hela natten så att magen inte stannar, men det är jag det!

Tänk själv hur stinn magen kan vara efter julbordet, en promenad då och då lättar upp, det tror jag.

Ptr

i normala fall är det ofarligt att äta slaktkyckling eftersom benen fortfarande är brosk ,då slaktkyckling slaktas som bebisar. jag ger tillagad och rå och har alltid gjort utan problem. Viktigt att veta, detta gäller bara kyckling och inte vuxna fåglar då deras ben är färdigförkalkade och därför kan splittras.
Krukset kan vara hur fort hunden ätit kycklingen om hunden tuggat benen bra och om hunden är van att äta annat än hundmat, då syraproduktionen är ökad på hundar som äter "rå" mat, annars kan den få diareé eller förstoppning.
Jag hade inte varit speciellt orolig för kycklingen men är hunden ovan så skulle jag nog ringa veten i alla fall, just för att magen kan kracha.

Visserligen, men för några år sedan dog en Boxer, det skylldes på BARF o fick stor uppmärksamhet i media eftersom ägarna var journalister.
De hade kört någon egen komponerad variant av BARF, mest malda korvar, hunden var förstoppad, förmodligen av för mycket ben, den serverades då lammben, ett djurslag den aldrig ätit tidigare, tarmarna perforerades o hunden dog.

Det hade jag aldrig kunnat gissa! :angel:

Ja det var svårgissat:D
Min hund har satt i sig en halv kyckling, fick sparris och så var det inga problem med det sen.
Min hund är blandras... Stövare och... ja just det, Labrador:angel:

Hoppas det går bra för din hund också!

Hur har det gått?

Brukar inte vara så stor fara, mina har ätit både det ena och det andra. En hel glasspinne har blivit utbajsad en gång. Men det är alltid lite otäckt innan man vet.

Hur har det gått?

Brukar inte vara så stor fara, mina har ätit både det ena och det andra. En hel glasspinne har blivit utbajsad en gång. Men det är alltid lite otäckt innan man vet.

Minns ni när jag skrev om min mattjuv som länsat kylskåpet o satt i sig två grillspett i trä med kyckling?
Det bidde massvis med sparris o olja, hans plåtmage tålde det väl, kom inte ut minsta lilla träflisa vad jag kunde se.

Visserligen, men för några år sedan dog en Boxer, det skylldes på BARF o fick stor uppmärksamhet i media eftersom ägarna var journalister.
De hade kört någon egen komponerad variant av BARF, mest malda korvar, hunden var förstoppad, förmodligen av för mycket ben, den serverades då lammben, ett djurslag den aldrig ätit tidigare, tarmarna perforerades o hunden dog.
?
då har dom inte gjort rätt ju, Jag sa bara att Kyckling oftast inte är någon fara eftersom det är brosk.
Olyckor händer alltid och dom hade inte skött kosten på hunden, då blir det inte bra oavsett om man ger hundmat som inte passar eller Barfar.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 114
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 196
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
416
Senast: Wenniz
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 051
Senast: snöflingor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka