Äter torv och lera?

Syrpa

Trådstartare
Hej. När jag har lagt in ny torv i boxen står min häst gärna och äter lite (dock väldigt liten mängd). Senare tid har hon även fått för sig att skrapa fram lera och äta de, dock bara på vissa ställen. I hagen gör hon inte detta, så jag kan ju hålla det under uppsikt så det finns ingen att hon mår dåligt av ätandet då det är så otroligt lite mängd.

Det jag tror är att hon saknar någon sort av mineral som kanske finns i torven och leran, någon som vet vad det kan vara? Har nämligen hört att fler hästar gör på det här sättet?

Sv: Äter torv och lera?

Nu vet jag inget om ditt stalls rutiner med fodring, utevistelse osv, så du kanske redan provat detta.
Jag hade testat att lägga in halm tillsammans med höet och se vad som hände. Eller mer hö om det går för den delen, det funkar i 99% av fallen där hästen äter och gnager på saker i boxen.
Om den fortfarande äter torv och lera trots mer grovfoder, då kanske man får fundera vidare på om något fattas, men inte innan dess.

Senast ändrad:

Min åt också fräsch torv, det ska inte vara ngn fara är bara fibrer. Lera vet jag att flera hästar som då och då får för sig att slicka i sig, alltid från nått speciellt ställe. Våra står på lösdrift och har en favoritsten med lera som de gärna slickar på, trots stor grovfodergiva +träd att gnaga på om det inte är sommar för då har de ju gräs.

Just torvdelen är inget att oroa sig för :) Jag bytte till nytt stall häromdagen, och till min hästs stora förtjusning så var det ju torv i boxen! Helt plötsligt var hon förvandlad till en dammsugare och levde runt. Nu har hon gett upp det (tror jag) och är återigen helt nöjd med sitt kraftfoder och hösilage.

Lera har jag råkat ut för många hästar som gärna äter, och det har inte varit några problem i övrigt med dem. De har helt enkelt tyckt att det smakar trevligt :)

I torven finns ofta lite rötter och annat att "pilla" med och sysselsätta hästarna - inget farligt. Lera vet jag faktiskt inte.

Nu vet jag inget om ditt stalls rutiner med fodring, utevistelse osv, så du kanske redan provat detta.
Jag hade testat att lägga in halm tillsammans med höet och se vad som hände. Eller mer hö om det går för den delen, det funkar i 99% av fallen där hästen äter och gnager på saker i boxen.
Om den fortfarande äter torv och lera trots mer grovfoder, då kanske man får fundera vidare på om något fattas, men inte innan dess.

tror inte hon gör det pga uttråkining då hon har fri tillgång till hö och nu gräs då. Det känns inte heller som hon äter torven för att hon inte har bättre för sig utan snarare för att hon verkar tycka det är gott, hehe ;)

Våra slickade lera då de hade stort sug på salt. När vi la in saltsten i hagen gick dom över till den sen.

Min verkade också tycka det var gott, framförallt ny torv... En vinter hävde jag in en bal som var frusen i mitten. La den fusna klumpen i ett hörn på boxen i väntan på värmen, pållan gnagde på den då och då och verkade mkt nöjd över att ha nått att gnaga på...

När mina har börjat äta torv och lera har jag gett dom lite mineraler, och de har stått länge och slickat på mina händer. Så nu har vi en liten bytta med mineraler, så dom kan gå och äta när dom vill. Sen dess har dom slutat äta torv och lera.

När mina har börjat äta torv och lera har jag gett dom lite mineraler, och de har stått länge och slickat på mina händer. Så nu har vi en liten bytta med mineraler, så dom kan gå och äta när dom vill. Sen dess har dom slutat äta torv och lera.

Det där låter intressant, vad för slags mineraler är det? Min får mineraler i maten. Kan de inte bli risk att de får i sig "för mycket" av något då? :)

Vet många hästar som slickar lera, är övertygad pm att de tycker det är gott, typ :P

De är kraffts blå mineraler, ej pellets.
Ne dom äter så mycket dom känner att dom behöver.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
549
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 148
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 256
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Barmarksdrag/canicross