Äter min häst för mycket salt?

T

Tola

Hur många saltstenar äter er i månaden?

Min häst har under en natt ätit upp halva sin saltsten (den lilla modellen). Den las nog in för ca 3-4 veckor sedan. Men en halv saltsten försvann under en natt. Man kunde ju tro att jag kört ett riktigt arbetspass med honom, men han har stått still pga de dåliga väglagret.
Min häst är lite utav en matoman och är därför lite rädd att han tar saltet för att det inte finns något annart att äta.

Det finns en annan häst i stallet som knappast inte ätit upp halva sin saltsten som han fick i augusti-september.

Är det för att man jämför de två hästarna som det känns som om min äter mycket?...

Sv: Äter min häst för mycket salt?

För många hästar kan saltet bli en fix ide. Nu tycker jag väl att din häst ändå är gränsfall.
Men fyll inte på med ny direkt utan vänta en vecka.

Mitt råd är att ge löst salt i maten. Jag köper Kraffts salt och ger till mina hästar och har bara saltsten för att komplettera om hästen vill ha mer ändå. Har man en häst som äter för mycket kan man ju ta bort saltstenen helt.

Krafft skriver på saltpåsen att en 500 kilos-häst i vila har ett behov på 20-25 g salt/dag (= ca 1 msk). För att jämföra så säger dom att en 500 kilos-häst på fälttävlansritt en varm sommar förlorar 177 g salt.

Vet inte vad en saltsten väger, men man kan ju väga och sen räkna ut om hästen äter tillräckligt snabbt! :) Hästen i ditt stall verkar äta för lite salt iallafall...

Min ponny är sådär ibland, jag tror att saltstenen är en leksak för honom under natten. Kan han få ut den ur hållaren och bita av stora bitar, ja då gör han det. En gång åt han upp nästan en hel saltsten under en natt. :eek:

Det är inte farligt för hästar att få i sig mycket salt, saltet har annat för sig i en hästkropp än i en människokropp. Men är du trött på att kosta på hästen nya saltstenar så ja, ge salt i maten och ta bort saltstenen.

Just nu har ponnyn slickat, bitit o donat så mycket med sin saltsten att han får inte ut den så den hänger kvar där :banana: men detta måste vara hans 4:e under den här vintern, tror att araben är kvar på sin första.

Hej!
Får den i sig mineraler i fodret för övrigt.
Vi hade en häst som åt upp sin saltsten på 10h och då började vi ge vitafor protein/mineral och då hade han sin nya saltsten i 2 månader
mvh cissy

Jag tror att det är de mineralerna som jag med ger min kuse.

Har aldrig hittat saltstenen på marken iaf, men det e ju möjligt att han bitit på den när den e ny sen slickat så den blivit slät och fin igen, hmm...

Har funderat på att sätta ut en saltsten i hagen istället för att ha i boxen, där ute finns ju lite mer att pyssla med om dagarna än vad det finns i boxen om nätterna.

tack för ditt råd=) får kolla upp de!

Min häst har ungefär en saltsten om året :o
Just nu har han en mineralsten, men den går åt lika sakta.
Kompisens varmblod smaskade i sig sin på 2månader. Så det är nog lite olika behov :crazy:

hej!
Jag fick ett förslag om vad det kunde vara.
fråga vetrinären om njur och lever prov. det kan vara det.
Dricker hästen mycket?

Det finns ju annars himalaya saltsten som är hårdare, då blir det ju svårare för hästen att "tugga" i sig hela på kort rid. Får nöja sig med att slicka i sig saltet istället. Dessutom tycker jag att de är finare än vanliga saltstenar. :)

hej!
Jag fick ett förslag om vad det kunde vara.
fråga vetrinären om njur och lever prov. det kan vara det.
Dricker hästen mycket?

Håller med...att hästen äter mkt salt beror ibland på problem med njurarna... Ett litet tips kan ju vara att kolla upp de så man inte behöver bekymmra sig för de... :)

För att en häst ska få i sig så mycket salt som den behöver måste den stå och slicka på saltstenen i princip hela tiden. Köp fodersalt i stället och ge enligt doseringstabellen. Då blir det garanterat rätt.

Oj, nu blir jag nästan rädd att våra äter för lite salt när jag läser er andra.. :S
Dom äter aldrig mer än två saltstenar om året och dom haar även tillgång till det i hagen.. ;)

Olika hästar har olika behov! En del smaskar i sig på två månader och andra kan ha i ett år. Många använder även de större saltstenarna istället. Var glad att han slickar på saltstenen istället för att vara krubb-bitare eller något sådant.
Olika hästar har olika behov också beroende på vad de gör och på vilket sätt de tränas.
En del gillar bättre att få kontrollera salt/ mineraler själv än att få det löst i fodret, då de knappt vill ha det alls.
Om du inte vill byta så ofta, fixa en stor saltsten istället.

Min häst slickar i sig ungefär en saltsten per säsong. Sen har dom ju salsten även på betet. Nu när man tänker på det så känns det nästan om att en salsten på nio månader är lite, och han slickar ju inte i sig hela.

När jag byter den till hösten emot en ny som jag alltid gör så är det ju en hel del kvar också.

Förr gav vi alltid tävlingshästarna (trav) salt i kraftfodret för att säkerställa att dom fick i sig det dom behövde.

En kallblodstravare jag hade åt upp ett kilo på en natt :p

På morgonen fick jag inte på han grimman för han var svälld över hela kroppen. Vet. kom men antiinflammatoriskt, samma natt hade en av islänningarna sparkat en annan häst så han hade ett 15 cm långt 1 cm djupt hack på rumpan så hon fick sy det också ;)

Min nuvarande häst fick sin saltsten i januari och han har väl ätit 1/3 av den.

Senast ändrad av en moderator:

Det finns ju annars himalaya saltsten som är hårdare, då blir det ju svårare för hästen att "tugga" i sig hela på kort rid. Får nöja sig med att slicka i sig saltet istället. Dessutom tycker jag att de är finare än vanliga saltstenar. :)

Hm... Min häst åt upp den skitsnabbt. Den var väl smakligare eller så ;)

Har funderat på att sätta ut en saltsten i hagen istället för att ha i boxen, där ute finns ju lite mer att pyssla med om dagarna än vad det finns i boxen om nätterna.

Om du är nu tror att han äter upp den för att han har så tråkigt och/eller är så hungrig så måste du ju se till problemet ist för att stirra sig blind på symtomet!
Ge honom halm att sysselsätta sej med eller kvistar och grenar.
Stackars häst.

Liknande trådar

Hästvård Hej Jag har ett sto som äter väldigt mycket salt. För en vecka sedan kom hon hem från betet och stallades in på natten & har nu ätit...
Svar
7
· Visningar
2 884
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Tänkte ställa en fråga jag klurat på av och an.. 20-årig ponnyvalack,svårfödd, lättstressad. Förr stått i box halva dygnet,resten i...
2
Svar
28
· Visningar
5 532
Senast: BIMM
·
Foder & Strö Min häst vill inte slicka på saltsten. I över huvud taget. Jag har gett salt i maten men hon äter då sämre och lämnar gärna. Överlag...
2
Svar
22
· Visningar
6 263
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 203
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar