Äter för lite hö..!?

T

Tigerlilja

Hur får jag i mitt lilla shettis sto (årsföl) mer hö?
Idag får hon ½kg morgon, ½kg lunch, ½kg em, 1½kg kväll.

Vanligtvis har hon ej ätit upp nattens hö och lämnar det mesta av morgonhöet. Lunchhöet pillar hon lite i och när em höet ska ges så ligger det mesta kvar av lunchens hö. Em höet lämnas det mesta och så börjar allt om igen... :(
Just nu står hon i sand hage så något gräs äter hon inte.

Morgon och kväll får hon även lucernhack blandat med fibergi och det gillar hon.

Några tips? :confused:

Sv: Äter för lite hö..!?

står hon på halm som hon äter mycket av?
kanske kan vara därför hon inte äter så mycket hö, för att hon ätit sej mätt på halmen.
många hästar är glada i att äta massor halm....
något annat har jag inte kommit på.

Hur mycke lusern hack får hon? det räknas ju till grovfoder, och äter hon relativt mycket av det
får hon ändå i sej endel grovfoder för att hålla magen igång.

inte mycket till hjälp, men ändå ;)

Förutsatt att tänderna är friska kan det funka att dra ner högivan lite, och låta henne bli hungrig emellan.

Jag brukar göra så på de hästar som inte äter upp utan bara låter höt vara eller drar runt det i boxen. Minska givan rätt mycket så att hästen verkligen äter upp till sista strået, vänta sen en stund och ge mer.
Oftast räcker det att göra såhär två-tre dagar, så undernärning (heter det så?) behöver du inte oroa dej för. Det är precis som om en del hästar blir trötta på maten när det hela tiden finns och fylls på mer. Om de får "svälta" lite emellan äter de bättre sen.

I annat fall om inte detta funkar behöver du nog inte oroa dej alltför mycket, hästen har ju hö om den vill, och ingen shettis svälter väl ihjäl sig själv frivilligt ? *skulle-vara-en-smiley-men-det-funkar-inte*

Oj! Ovanlig shettis. Min måste jag till vart pris hejda för att inte äta upp allt han ser.

Jeg tok ca 3 dl. melass utspetat med ca 4 liter vatten og blandade rundt og helde over höt. Funkade kanon!:bump:

Har hon alltid varit sådan? Eller har Ni fått annat hö? Shettisarna som stått/står i vårt stall äter inte när det kommer lite kraftigare hö. De gillar bättre när det är lite mjukare och lättare att tugga. Kan det vara något sånt?

har du kollat så att hon inte har ont i tänderna eller i munnen?

Munnen och tänderna är kollade. Hon mumsar glatt i sej både krafftfoder och sådant som är "gott"

Höet är av den kraftigare varianten, kan vara så att hon helt enkelt inte gillar det. Vad gör man då? Jag köper det av stallägaren och allt hö ser likadant ut.. Finns inte plats för att köpa eget hö och förvara där.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
539
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 371
Senast: CFrisk
·
Övr. Djur Jag har det fantastiska nöjet att passa två små grisar i 2 veckor. Det var längesedan jag hade marsvin, men har full koll på hö och...
Svar
4
· Visningar
937
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.