Äta kyckling

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Kat
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 2 699
K

Kat

Katter ska inte äta kyckling, för de kan sätta benen i halsen, sägs det.
Men...fåglar då?
De äter ju fåglar?
Vad skulle det göra för skillnad?

Det enda jag alltid hört är att hundar inte ska äta kyckling på grund av benen. Å andra sidan skulle jag aldrig få för mig att ge katterna kyckling med ben i. Kycklingar är ju mycket större än småfåglar och har större ben.

mandalaki

Tänkte väl mer på resterna.
Nog för att en kyckling är större än småfåglar. Men det finns stora ben i dem med. Och de största i en kyckling får de ju inte ens in i munnen.

Det är när benen är tillagade som man inte ska ge dem, för då blir de spräda och splittras lätt. Rå kyckling kan man alltså ge med ben också, fast jag tror knappast katten äter benen. Det är ju inte som att de fångar så stora fåglar ute i naturen.

Småfåglar är bra mycket mindre än kyckling så kycklingben kan vara för grova för en katt och kan skada tänderna, men råa kycklingben kan även bli väldigt vassa och skada matsrupe, mage och tarmar. Jag rekommenderar inte att man ger sin katt ben av något slag förutom möjligtvis hela små möss eller småfåglar (eller småkycklingar).

Liknande trådar

Övr. Katt Våra katter vägrar äta blötmat och därför behöver jag hitta ett torrfoder som är okey. Vi har provat SMAAK Cat Adult Sterilised Kyckling...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: Keb71
·
Katthälsa Jag har aldrig tidigare direkt funderat på fågelinfluensan mer än med mina höns men har läst att den nya varianten som hittat i USA som...
Svar
0
· Visningar
240
Senast: Hazel
·
Övr. Katt Chimera eller chimär är vad det kallas om två foster i ett tidigt stadium slås ihop till ett. När jag läst om det tidigare (och på...
Svar
17
· Visningar
1 148
Senast: Asko
·
Övr. Katt Jag funderar på att teckna någon form av veterinärvårdsförsäkring för mina katter. Har aldrig tidigare haft katter försäkrade, utan... 2
Svar
31
· Visningar
1 191

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka