Äta hö nu....

Sv: Äta hö nu....

jag brukar låta hästarna få äta hö tills dom ratar de.. och hästarna i mitt stall e totalt ointresserade av sitt hö.. så därför har vi slutat me de..

Det beror ju på omständigheterna. Om det går i rasthagar utan gräs lär de ju behöva grovfoder.

Om de går på gräs några timmar om dagen lär de också behöva grovfoder.

Går de på bete 24 timmar låter det ju konstigt om de skulle behöva stödfodras nu.

Våra går ute på dagarna men är inne på nätterna. Fullblodet får både kraft och grovfoder inne, medan halvblodet får nöja sig med hö. Jag vill inte att det ska vara så stor skillnad mellan dag och natt, d v s fri tillgång på grovfoder ute medan det inte blir något grovfoder alls inne. Halvblodet får i sig 5 kg/natt, fullblodet äter mellan 5-7 kg/natt.

Hm mina hästar äter fortfarande gärna hö,men dom lär väl knappast behöva det nu??:confused:

Precis som lovisaeleonora skrev så beror det ju på omständigheterna, går de på gräs dygnet runt? Mina hästar har inte fått hö sedan början på maj, då jag släppte dem på bete dygnet runt.

Förväntades vi veta detta genom telepati eller var det underförstått? För det framgick inte av texten i din fråga...

Eh jag har väl inte förutsatt att ni skulle veta det eller??:crazy:
Men dom flesta hästar borde väl gått ut på bete nu..

Ok stackars hästar...
Men det var ju inte det som tråden handlade om:bump:

Om hästarna äter är det för att de behöver det. Har de gått på bete sen april kan det vara så att betet är slut (fläckar med högt gräs = rator) och då är det ju bra att du kan stödfodra. :)

Hm mina hästar äter fortfarande gärna hö,men dom lär väl knappast behöva det nu??:confused:

Var glad att de vill äta hö också. Det håller magen i balans och risken för störningar minskar ( som kan ge tex fång och kolik)

Islandshäst och ponny bör man beta försiktigt tycker jag med tanke på att de oftare drabbas av just övervikt (eller/och fång) Då är hö upptill ett sätt att styra upp hullet och ha kontroll på magen.

Personlig åsikt. :)

Dom behöver det inte för näringen men dom väljer att göra det för att komma åt växttråden har jag fått lära mig. Det späda gräset innehåller mycket näring men lite växttråd, därav intresset för hö/halm. Våra hästar går på kraftigt bete med maaaassor av gräs men vill ändå gärna tugga lite hö som komplement.

Mina får inte gå på bete alls.Går och ska fortsätta gå i vinterhagen:smirk:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 157
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
529
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
793
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka