Åstorpsortens RF inställer all tävlingsverksamhet

Sv: Åstorpsortens RF inställer all tävlingsverksamhet

Tragiskt för ridsporten. Snart blir det väl som Amerika. Folk som åker på hästtävlingar måste inse att det är levande djur vi har att göra med och de reagerar inte som vi alltid tror. Alla måste ta ansvar och även tänka på sin egen säkerhet. Klubbarna kan ju inte vara "Big Brother" åt alla.

UTROLIGT att det får bli sådan... men så medlem i Åstorpsortens RF kan jag förstå det beslut.

och... Svenska Ridsportförbundet .... dom ord jag har *cencur*

Tragiskt..
Man måste inse att det är djur vi handskas med, står helt bakom Åstorpsortens RF, hoppas rätten också gör det...

Men allvarligt.? Hur kan de dömma klubben för en såndär sak? :confused:
Olyckor händer, detvet väl vem som helst!

Kvinnan ifråga kanske inte skulle ha gått så nära hästen.

Visst är det som hänt fruktanvärt, men inte tycker jag att klubben borde drabbas på det här sättet...:crazy:

Vilken klubb vill anordna tävlingar när de kan hållas ansvariga på detta sättet. De som anordnar tävlingar måste göra sitt yttersta för att hålla säkerheten uppe men det är omöjligt att hålla koll på alla människor och hästar och där kommer det personliga ansvaret in. Tycker också fruktansvärt synd om den drabbade men hon kommer ju aldrig att få synen tillbaka och ska alla som tävlar drabbas såsom att mindre antal tävlingar anordnas?

Det var väl knappast ryttarföreningens fel att hon som blev sparkad så hon blev blind? Enligt några så fanns det ju en skylt på dörren.. Nej, jag är emot deras beslut. Låt dom hålla tävlingar där.

Jag undrar verkligen varför Ridsportförbundet är mot ett överklagande? Ligger det inte i deras intrese att klubben inte hålls vållande? För alla tävlingsarrangerande ridklubbars skull borde svrf stå bakom ett överklagande och göra sitt yttersta för en friande dom. Ett märkligt beslut.

Nu har jag inte läst domen ännu så jag vill inte uttala mig i sakfrågan, men jag tycker inte att det är så märkligt att förbundet inte vill överklaga. De har här nu ett domslut på att klubben har brustit i sitt säkerhetsarrangemang. Till följd av det har en person skadats. Det förbundet då bör göra är ju att se över vad de kan göra för att undvika att en liknande händelse upprepas. För det är ju det som är det viktiga. De har fått smäll på fingrarna och vill genomföra åtgärder; ta ansvar.

Det var väl knappast ryttarföreningens fel att hon som blev sparkad så hon blev blind? Enligt några så fanns det ju en skylt på dörren.. Nej, jag är emot deras beslut. Låt dom hålla tävlingar där.

Det är klubben själva som har beslutat att ställa in alla tävlingar i protest mot att ridsportförbundet helt plöstligt har ändrat sig, från att ha varit drivande i frågan till att inte längre vilja driva frågan.
Ska bli intressant hur förbundet löser frågan ang NM i körning....

Ridsportförbunde var drivande bakom att gå vidare med dommen och överklaga den, varför de har ändrat sig vet jag inte i nuläget, fattar ingenting!

Nu har jag inte läst domen ännu så jag vill inte uttala mig i sakfrågan, men jag tycker inte att det är så märkligt att förbundet inte vill överklaga. De har här nu ett domslut på att klubben har brustit i sitt säkerhetsarrangemang. Till följd av det har en person skadats. Det förbundet då bör göra är ju att se över vad de kan göra för att undvika att en liknande händelse upprepas. För det är ju det som är det viktiga. De har fått smäll på fingrarna och vill genomföra åtgärder; ta ansvar.

Om du hade varit innsat så hade du vetat om att förbundet har stått bakom klubben för att driva detta vidare!! De har velat driva detta vidare!
Men helt plötsligt har de ändrat sig, ingen anning om varför än.

Ett domslut så på låg nivå om en så allvarlig olycka som hände ska överklagas, då de på högre nivå utredds mkt mer noggrannare osv.
Sen hur pass mkt klubben har brustit i säkherhet ang att en person går igenom en dör där dett finns en förbudskylt på, det kan man diskutera.....
Personligt ansvar tycker jag fler ska tänka på, ser alltid stora som små olycksrisker på alla tävlingar, går inte att komma bort från! Som person som är på en tävling, eller bland hästar överhuvudtaget borde tänka ett steg längre om sin egna säkerhet!

Det jag tycker är underligt är att det inte har gjorts förbättringar på en hel del tävlingsplatser efter denna olyckan, utan allt fortsätter som om inget har hänt!

Om du hade varit innsat så hade du vetat om att förbundet har stått bakom klubben för att driva detta vidare!! De har velat driva detta vidare!
Men helt plötsligt har de ändrat sig, ingen anning om varför än.

Som jag skrev förut, anledningen till att de har ångrat sig är troligtvis för att de nu har fått ett domslut på att föreningen var vållande. Då vill förbundet ta sitt ansvar och få fram nya säkerhetsrutiner istället. De har ju drivit frågan vidare till domstol och nu fått ett domslut.

Ridsportförbundet har precis som alla andra förbund jurister knutna till sig. Och i en sådan här fråga kan man lita på att det har stöts och blötts fram och tillbaka med juristerna hur man ska agera. Och anser nu förbundet att man ej bör överklaga så är det för att deras jurister anser att man bör låta bli. Och anser de att man bör låta bli så är det (troligtvis, jag har som sagt inte läst domen ännu) säkert för att man anser att det är så klart att föreningen varit vållande att utsikterna för att domen ska bli ändrad i HovR inte är så stor. Då vill man istället redan nu ta sitt ansvar och införa åtgärder istället för att gå vidare och driva fram att man inte hade något anvsar i att olyckan skedde.

Ett domslut så på låg nivå om en så allvarlig olycka som hände ska överklagas, då de på högre nivå utredds mkt mer noggrannare osv.!

Det stämmer inte. Skillnaden är att i hovrätten sitter det 3 domare istället för 1 som i tingsrätten. Ur rättsäkerhetssynpunkt vore det väldigt farligt om det vore så att det inte gjordes ordentliga utredningar förrän man kommer till ett överklagande. Däremot stämmer det att hovrätten relativt ofta kommer fram till ett annat domslut än TR, men det beror inte på att ngn större eller nogrannare utredning görs i HovR.

Det jag tycker är underligt är att det inte har gjorts förbättringar på en hel del tävlingsplatser efter denna olyckan, utan allt fortsätter som om inget har hänt!

Vilket det troligtvis/förhoppningsvis blir ändring på nu. Det är ju först nu som det står riktigt klart att föreningen har brustit i säkerhetsarrangemanget. Även om frågan går vidare till nästa instans, och även om domslutet skulle bli annorlunda där så går det att vidta åtgärder redan nu. Och det är förhoppningsvis det som förbundet tänker göra.

Som jag skrev förut, anledningen till att de har ångrat sig är troligtvis för att de nu har fått ett domslut på att föreningen var vållande. Då vill förbundet ta sitt ansvar och få fram nya säkerhetsrutiner istället. De har ju drivit frågan vidare till domstol och nu fått ett domslut.

Varför uttala dig om något du inte vet så mkt om??
Orkar bara svara på denna biten.
Domslutet komm för ett bra tag sedan, och efter det domslutet så var förbundet bakom klubben för att driva det vidare.

Och efter som dommen föll för ett bra tag sedan och olyckan hände för ett bra tag sedan så är det MKT underligt att folk inte tänker på sin egna säkerhet eller att vissa klubbar har kattastrofala lösningar, fortfarande!!
Hur mkt annsvar måste det vila på en klubb, de senaste tävlingarna denna klubben har haft så har det varit avspärrningar, skyltar, personal osv. men en hel del folk har ändå struntat i hänvisningarna, varit stöddiga mot personal som har upplyst om tillträde förbjuden/ genomgång förbjuden.
Annsvaret på klubbarna ändras i och med detta domslutet, så minsta lilla olycka så kan en klubb åka på det, det måste komma till ett regelverk om annsvarsnivå.

Dessutom om man vill få prejudikat på detta så måste man upp i högre dommmstol, men där skilljer sig åsikterna numera...

Omm du vill sätt dig in lite i sittsen så kan du läsa HD på nätet, under sporten, då nu våran ordförande har uttalat sig.

Hej! Väldigt tragiskt det som har hänt och fruktansvärt för hela denna familj. Men... jag var på olycksplatsen den kvällen. Kvinnan i fråga var på ett ställe där det enbart var hästar som skulle vistas. Dagen innan tävlade jag själv och jag vet inte hur många ggr jag fick skrika rakt ut för att folket skulle akta sig från framhoppningen. Även om hästar för det mesta är snälla djur så vet vi väl alla som håller på med ridsport att vad som helst kan hända???? Man ska ALLTID vara försiktig när man är i närheten av hästar!

Så här skriver förbundet:

Angående olyckan i Åstorp
Helsingborgs tingsrätt har i dom fastställt att Åstorpsortens Ryttarförening är skadeståndsskyldig till Maria Adell, och med andra ord ansvariga för olyckan i februari 2005 där Maria Adell skadades mycket svårt.
Åstorpsortens Ryttarförening vill och kommer att överklaga domen. Vi har förståelse för deras ställningstagande men efter många och långa diskussioner har Svenska Ridsportförbundets styrelse, både den gamla och nyvalda efter stämman i maj, kommit fram till att vi inte kan ställa oss bakom det beslutet.
Det finns flera skäl till att förbundet gjort bedömningen att det inte ligger i svensk ridsports intresse att domen överklagas till högre instans.
Det är sannolikt liten chans att hovrätten skulle döma annorlunda. En dom i hovrätten är prejudicerande på ett tydligare sätt än en tingsrättsdom och skulle kunna få långtgående konsekvenser för våra tävlingsarrangörer.
Om hovrätten dömer annorlunda än tingsrätten innebär det dessutom att Maria Adell inte kan tilldömas något skadestånd och skulle lämna henne och hennes familj helt utan ekonomisk ersättning för olyckan.
Olyckan i Åstorp var djupt tragisk, för Maria Adell, hennes familj och föreningen, och skadeståndet kan förhoppningsvis ge henne någon lisa.
För föreningens del träder deras försäkring in.
En hovrättsdom innebär stora konsekvenser för sporten oavsett i vilken riktning hovrätten dömer.

Även om vi fortlöpande arbetar med säkerhetsarbetet är olyckan en väckarklocka för oss vad gäller säkerhet på tävlingsplatser.
Vi behöver tillsammans, i en konstruktiv dialog med våra föreningar, komma fram till hur anvisningar och rutiner för våra arrangörer ska se ut i framtiden och om något måste förändras.
Våra tävlingsarrangörer är viktiga för oss för utvecklingen av svensk ridsport och ska kunna sig trygga när de tar på sig att arrangera en tävling. Vi kommer att utveckla informationen vad gäller ansvarsfrågan, försäkringsfrågan och rutiner för säkerheten på våra tävlingsplatser.
En central utbildning för arrangörer där säkerheten står i fokus är av nöden, och de utbildningar som distrikten har borde kunna ligga som grund för ett utbildningsmaterial.

Avslutningsvis vill vi erinra om att huvudregeln är att enskilda styrelseledamöter inte har ekonomiskt ansvar för föreningens angelägenheter.

Varför uttala dig om något du inte vet så mkt om??

Dessutom om man vill få prejudikat på detta så måste man upp i högre dommmstol, men där skilljer sig åsikterna numera...

Omm du vill sätt dig in lite i sittsen så kan du läsa HD på nätet, under sporten, då nu våran ordförande har uttalat sig.

Tja, jag är nog lite mer insatt än du i den här frågan. Läs Snuffsans svar så inser du att mina misstankar stämde till fullo. För att göra de gissningar jag gjorde behöver du inte veta ngt specifikt om fallet. Det enda det har varit frågan om här är om klubben har varit vållande till olyckan eller inte. Huruvida jag sedan anser att de varit de eller inte kan jag inte svara på förräns jag läst domen och fått hela bilden.
Så om du hade taggat ner lite från början så hade du nog insett detsamma.

För att domslutet skall bli ett prejudikat så måste det ända upp till HD, det räcker inte med HovR. Sannolikheten för att fallet ska tas upp i HD är nog mkt liten. Så det som behövs göras nu är exakt det som förbundet gör -drar upp nya riktlinjer så att klubbarna fortf. vågar arrangera tävlingar och att säkerheten höjs.

Har bara skrivit vad jag har fått veta, kan ha blandat ihop lite eller inte.. ang att få fallet prejudikerat.

Pallar inte skriva mer, har tröttnat på att förklara för folk som bara har läst det de vet i tidningarna, och inte har en aning om hur verkligheten var/är IRL...
Bara själva olyckan kunde man läsa flertalet inlägg om hur olyckan gick till, kan nämna att kanske om man hade plockat någon liten bit från alla inlägg så hade man närmat sig sanningen.

Senast ändrad:

Jag kan förstå att du är upprörd över själva domslutet ang. om klubben var medvållande eller inte. Det är möjligt att TR har varit stränga i sin bedömning. Och jag håller med dig fullt i att det inte går att läsa sig till genom tidningar eller genom att höra rykten och sedan göra en skuldfrågebedömning.

Men det är inte alls det jag gör.

Jag har försökt ge en förklaring till varför förbundet möjligtvis agerade som de gjorde. Försökt visa på att förbundet agerat på ett ganska naturligt sätt. För mig är det inte konstigt att förbundet agerar som de gör, och det försökte jag förklara.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Det blev sex vinnare när Svenskt ponnyderby i hoppning och dressyr avgjordes i helgen hos Dagstorpsortens RF i Skåne...
Svar
0
· Visningar
738
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Enligt länsstyrelsen i Västerbotten finns konstaterad kvarka på en häst hos Kågedalens RF. Helgens planerade tävling är...
Svar
0
· Visningar
845
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ett D-ponnysto som tillhör Katrineholms RF angreps i hagen och skadades av ett vasst föremål natten till tisdag. Angreppet...
Svar
0
· Visningar
646
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Isabell Werths lagguld på torsdagen var hennes femte OS-guld. Det påpekar arrangörerna...
Svar
0
· Visningar
731
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama