Åsikt om skoning

carlssonpataket

Trådstartare
Hästen är nyskodd, denna vecka, och ser ut såhär. Vad tycker ni om detta?
Jag vet vad jag tycker, men intressant att se om andra ser på saken annorlunda..

Tappskon blev idag till råga på allt.
Andra gången hovslagaren skor hästen (men en ny skall anlitas)

Tänkte ta bättre bilder imorgon

20180325_224908.webp

Underifrån ser ena trakten högre ut jämfört med den andra. Det ser skevt ut spontant? Annars ser den ganska overkad ut...

Skoning är alltid svårt att bedöma endast genom bilder, men jag skulle ändå våga påstå att den är rejält snett verkad. Utsidorna bör tas ner så att hästen landar och står plant.
Ibland blir det så här snett för att hovis vrider ut hästbenet från kroppen när hen tittar om det är plant och glömmer bort att ta hänsyn till hur hästen faktiskt står. Det är dock ingen ursäkt till att det får se ut så där!

Underifrån ser ena trakten högre ut jämfört med den andra. Det ser skevt ut spontant? Annars ser den ganska overkad ut...

Ja det ser helskevt ut, inte alls ok för att vara nyskodd..

Bägge hovarna är betydligt lägre på "insidan", samt att den skolösa hoven drar iväg rejält utåt också dessutom och är allmänt jättesned.

Då ser vi samma, fattar inte hur hovis kan vara nöjd med detta jobb :rage:

Skoning är alltid svårt att bedöma endast genom bilder, men jag skulle ändå våga påstå att den är rejält snett verkad. Utsidorna bör tas ner så att hästen landar och står plant.
Ibland blir det så här snett för att hovis vrider ut hästbenet från kroppen när hen tittar om det är plant och glömmer bort att ta hänsyn till hur hästen faktiskt står. Det är dock ingen ursäkt till att det får se ut så där!

Visst är det så.. Ska försöka ta fler bilder idag. Men tycker också att det ser mycket snett och vindt ut, olika höga trakter. Inte alls glad i detta och inget jag vill rida på förrän det är åtgärdat :banghead:

Väldigt stor skillnad på trakternas höjd. Finns det någon orsak till det?

Nej ingen anledning, och vill absolut inte ha det såhär. Inte särskilt bra för pålles ben. Lagom glad på hovslagaren i fråga. :cry:

Kan man reklamera ? :confused:

Jag hade tagit ut en annan duktig hovis eller åkt till klinik och fått det korrigerat innan hästen blir halt eller får skador
Ja jag har börjat leta efter en annan.. Är relativt nyhitflyttad så har inte haft så mycket att gå på innan tyvärr mer än rekommendationer, och då fick numret till denna. :banghead:

Måste hitta en bra och det illa kvickt. Ingen idé att sätta sig upp och rida innan detta är åtgärdat

På din fråga om reklamation. JA! Du kan reklamera och hovslagaren har 3 försök på sig att åtgärda detta så att du är nöjd utan att kräva ny ersättning. Lyckas inte hovslagaren åtgärda felet så kan du begära tillbaka pengarna. Har du tur så får din häst iaf en bättre verkning att gå med tills du hittar en ny hovslagare som kan göra det ordentligt från början. :)

På din fråga om reklamation. JA! Du kan reklamera och hovslagaren har 3 försök på sig att åtgärda detta så att du är nöjd utan att kräva ny ersättning. Lyckas inte hovslagaren åtgärda felet så kan du begära tillbaka pengarna. Har du tur så får din häst iaf en bättre verkning att gå med tills du hittar en ny hovslagare som kan göra det ordentligt från början. :)
Men det förutsätter ju att hovslagaren håller med om att ett fel föreligger.

Men det förutsätter ju att hovslagaren håller med om att ett fel föreligger.
Ja, där är ju ett problem. Förhoppningsvis har hovslagaren bara varit ouppmärksam och ser sitt misstag. Men det är inte alla som besitter den ödmjukheten.
Men man ska absolut reklamera när man är missnöjd!

Även om man kan reklamera så hade jag aldrig vågat ge en hovslagare som lämnar hästen så fler chanser. Det där är ingen liten miss utan något som kan påverka hästens hälsa och liv. Den hovslagaren hade inte kommit i närheten av mina hästar igen.

Även om man kan reklamera så hade jag aldrig vågat ge en hovslagare som lämnar hästen så fler chanser. Det där är ingen liten miss utan något som kan påverka hästens hälsa och liv. Den hovslagaren hade inte kommit i närheten av mina hästar igen.
Det är såklart man vill byta hovslagare efter en sån här verkning! Men det är viktigt att framföra vad man inte är nöjd med. Det kan ju vara så enkelt att hovis hade en dålig dag, lite brottom, inte såg, eller annan dålig bortförklaring, och behöver få se arbetet igen för att inse att den gjorde fel. En sned verkning skulle jag våga låta samma hovis rätta till under övervakning. Det handlar ju bara om att hen verkar som man vill och spikar tillbaka skorna. Hade hovslagaren gjort såna grava fel som sömstick på alla söm, verkat hål och verkligen orsakat akut smärta hade det varit annorlunda.

Det är såklart man vill byta hovslagare efter en sån här verkning! Men det är viktigt att framföra vad man inte är nöjd med. Det kan ju vara så enkelt att hovis hade en dålig dag, lite brottom, inte såg, eller annan dålig bortförklaring, och behöver få se arbetet igen för att inse att den gjorde fel. En sned verkning skulle jag våga låta samma hovis rätta till under övervakning. Det handlar ju bara om att hen verkar som man vill och spikar tillbaka skorna. Hade hovslagaren gjort såna grava fel som sömstick på alla söm, verkat hål och verkligen orsakat akut smärta hade det varit annorlunda.
Visst kan man berätta att man inte är nöjd men det förstår säkerligen hovslagaren ändå när hen inte får komma tillbaka. Det går att skicka en bild om hen är intresserad.
Även om det är ägarens ansvar att hästen är korrekt verkad och skodd så ska man kunna lita på hovslagaren att hen utför ett korrekt jobb. En mindre kunnig ägare hade kanske inte reagerat utan bara ridit på och som vanligt är det hästen som hade fått betala.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
725
Senast: Fibusen
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
426
Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
760
Senast: MiaMia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
861

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar