Sv: Åsa fick pengar för framtiden - då rök socialbidraget
Men om man tittar på den andra artikeln som det länkades till, då säger ju socialchefen att om man får pengar som går till direkta kostnader, då drar inte socialen in socialbidraget. Jag gissar att direkta kostnader är hjälpmedel och/eller rehabilitering. Och har denna tjej några sådana kostnader?
Eller kommer hon att "låsa" kontot där pengarna sitter och använda dem till rehabiliteringen?
Jag verkar ha blivit bedömd till samma invaliditet som henne, 3%. Jag fick för flera år sedan ungefär samma summa som henne, jag kan säga att exakt noll kronor gick till rehabilitering eller hjälpmedel för mig!
Ny sadel till hästen, klippmaskin, ny säng till mig samt kvarvarande stålarna in på ett allmänt sparkonto...
Och om nu reglerna för socialbidrag är sådana att man inte får ha sparpengar, då kanske det i det här fallet är så att pengarna ändå räknas som sparpengar? Eller kan tjejen garantera att hon inte rör pengarna till något annat än rehabilitering eller hjälpmedel, har soc befogenhet att kräva det?
I övrigt har jag svårt att tycka om hur hårt som är lagom hårt när det gäller socialbidrag! Jag har svårt att se "glada gänget", alltså ortens A-lagare sitta och öla och hämta sin "lön" på soc utan minsta egen insats! Varför inte kräva en mindre arbetsinsats för att få socialbidrag kan jag känna?
Samtidigt ser jag idiotin i att som för flera år sedan i kommunen jag bor i, ha den stenhårda vägen att socialbidragstagaren får inte äga en bil, inte ens hur skruttig den är. Vilket för en socialbidragstagare ledde till att den fick tacka nej till ett jobb (vägen ur socialbidragstagandet) och fortsätta ta socialbidrag för det fanns inte kollektivtrafik till arbetet, och bil fick h*n ju inte äga någon.