Åsa fick pengar för framtiden - då rök socialbidraget

(Värmlands Folkblad)
Allmän Om du av någon anledning skulle få ersättning för att du fått framtida men bör du se till att ha ett jobb. Det har inte Åsa. Nu har Åsas värmländska kommun dragit in socialbidraget. I praktiken betyder det att hennes invaliditetsersättning är näst intill värdelös. 2010-05-28 12:41 PEO AJAXSON ...

Läs mer...

Sv: Åsa fick pengar för framtiden - då rök socialbidraget

Det är alltså bara din åsikt som du uttrycker som "står i lag och går att läsa innantill"?

Du kan inte ge närmare exempel än så, t ex specifikt fall eller lagstöd?

Ämnet är inte varför kvinnan lever på socialbidrag, utan för det faktum att de pengar som betalas ut till henne nu faktiskt kapas orättmätigt av kommunen.

Och finns det något som får folk att se rött, så är det när människor som har socialbidrag får en extra slant. Så viss har det med tramsig avundsjuka att göra.;)

För det krävs att häfte, vilket du kan få från försäkringsbolaget. I annat fall är det till att söka i socialtjänstlagen.

Att jag är säker, ja jag har hjälpt minst 4 personer i samma situation som fått rätt.

Jag har läst Socialtjänstlagen och hittar precis som SaraMara bara att inkomst från hemmavarande barn undantas. I det här läget är det ju heller inte försäkringsbolagets regler som är intressanta eftersom kvinnan ifråga kommer få kammarkollegiets utbetalning som hon ska, det som är intressant är just reglerna för utbetalning av socialbidrag - det är hennes socialbidrag som minskas med motsvarande belopp.

Det är ju inte försäkringsbolagets pengar som nekas henne? Därför har jag svårt att se att försäkringsbolagets häfte är relevant? Eller vad missar jag?

Är det denna del i socialtjänstlagen ni tjafsar om ?

Vissa faktiska inkomster bör socialnämnden dock i regel inte räkna med.
Sådana inkomster är t.ex.

– ersättning för merkostnader till följd av funktionshinder,
Detta bör i vissa fall även kunna inkludera retroaktiv ersättning om den
behövs för uppdämda behov. Socialtjänsten bör göra en prövning i det
individuella fallet beroende bl.a. på typ av funktionshinder och behov,
längden på den retroaktiva ersättningsperioden och den biståndssökandes
försörjningssituation framåt.

– ersättning för omkostnader i samband med ett åtagande, t.ex. familjehemsersättningens omkostnadsdel,

– försäkringsersättningar som den enskilde får för att kompensera ekonomiska
förluster och som inte utgör ersättning för inkomstförlust,
T.ex. kompensation för tillhörigheter som förlorats vid inbrott. Detta
innebär att om den enskilde t.ex. fått ersättning för stulen hemutrustning bör denna ersättning inte påverka rätten till försörjningsstöd eftersom
tanken med ersättningen i dessa fall är att den enskilde ska kunna ersätta
det förlorade. Om ersättningen däremot är en kompensation för förlorad
arbetsinkomst ska socialtjänsten beakta den.

– skadestånd som den enskilde får för att kompensera ekonomiska förluster
och som inte utgör ersättning för inkomstförlust,
T.ex. skadestånd som den biståndssökande behöver för att betala kostnader
för rehabilitering av fysisk eller psykisk skada. ”För att principen för
socialbidrag skall kunna upprätthållas gentemot de som gör sitt yttersta
för att klara sin försörjning kan det inte vara rimligt att tillgångar inte
avräknas i sedvanlig utsträckning vid prövningen.”

Ömmande skäl utgör i sig inte något sakligt skäl för särbehandling. Som exempel på då socialtjänsten efter individuell bedömning kan göra undantag nämns när en enskild har fått ett ideellt skadestånd på grund av att han eller hon varit utsatt för ett brott av något slag, och t.ex. kan ha behov av långvariga och kostsamma behandlingar.

Är väl inget konstigt med det.
Skulle hon få ett jobb skulle hon heller inte få soc. bidrag.

Soc bidrag är ju som sagt till för dem som inte klarar sig på annat.
Visst är det tråkigt för henne att inte kunna "leva i lyx" några månader, men det är ju så det är.

Och finns det något som får folk att se rött, så är det när människor som har socialbidrag får en extra slant. Så viss har det med tramsig avundsjuka att göra.;)

Det får ju stå för dig. Jag kan iaf inte se varför någon skulle bli avundssjuk på det?

Poängen med socialbidrag är ju att man ska få det för att man måste ha det. Inte för att man ska få det så att man ska få lite extra slantar.
Dessa pengarna behövs garanterat någonannanstans också, så då är det väl bättre att de går till det som behövs.

Ämnet är inte varför kvinnan lever på socialbidrag, utan för det faktum att de pengar som betalas ut till henne nu faktiskt kapas orättmätigt av kommunen.

Nej, inte tramsig avundsjuka. Bidragspengar skall användas i nödfall, för någon som verkligen behöver det. Om man plötsligt kan betala mat och hyra så behöver man inte socialbidraget. För inte var väl pengarna öronmärkta för hjälpmedel av något slag?
Som någon skrev, inställningen gör mig nog mest konfunderad. Borde man inte tänka: "Jätteskönt att få utbetalt för min handled, skönt att slippa ta socialbidrag några månader!" Eller? :confused:

Håller med om att det är rätt. Jag har varit i samma situation. Fick ersättning för bestående men av en ridolycka. Då räknade dom ut i hur många månader de pengarna skulle räcka om jag levde på existensminimun och drog in mitt bidrag i de månaderna. Varför skulle jag få soc och sitta med 60k på kontot? Det är inte ens logiskt. Jag tyckte ju det var orättvist i början, men insåg rätt snabbt att det inte är mer än rätt.

En vacker dag kanske ni också sitter med socialbidrag och då kanske ni har lite mer förståelse.

PS! Jag sitter inte med socialbidrag men jag känner flera andra som gör det och de hade mer än gärna arbetat men det är inte alltid så lätt att få jobb som man tror.

Jag har suttit i exakt samma sits, och trots lite känsla av orättvisa i början insåg jag snabbt att det inte är mer än rätt.

Ok, vänta. Ni som tycker soc gjort fel, hur tänker ni nu?

Man får ersättning för funktionsnedsättning och utbetalning från försäringar att klara sig ekonomiskt då man inte kan jobba. När man inte längre kan klara sig ekonomiskt trots detta och inte har något jobb har man inget annat val än att vända sig till soc.
Varför skulle en person som har pengar få socbidrag??

Vad jag vet finns det en hel del jobb även för dem som har "svårt att lyfta tungt"..? Typ sitta i en reception å svara i telefon, finns miljoner annonser om jobb som telefonförsäljare osv. Inte drömjobbet direkt, men man slipper gå till soc. Då hade hon kunnat behålla utbetalningen också.

Fast OM man har jobb och får ut försäkringspengar för något, så har man ju ändå kvar sin sjukpenning eller hur ? Man har ju inte en försäkring som ska garantera inkomst om man gör illa sig..det har man väl f-kassan till. En försäkring som i detta fall regleras under skadeståndslagen. I en försäkring ingår ju massor man kan få ersättning för..inte att det ska kompensera att man inte kan gå och jobba, utan det ska kompensera: tex inkomstbortfall, dvs Ersättning för inkomstförlust vid en personskada ska motsvara skillnaden mellan den inkomst du hade före och den du har efter olyckan. Men den ska även ersätta merkostnader såsom: medicin, vård eller dyrare levnadsomkostnader pga sin olycka. Sen finns det mycket mer som ingår...men det är absolut ingen sk *lön under sjukdom*

Nej, inte tramsig avundsjuka. Bidragspengar skall användas i nödfall, för någon som verkligen behöver det. Om man plötsligt kan betala mat och hyra så behöver man inte socialbidraget. För inte var väl pengarna öronmärkta för hjälpmedel av något slag?
Som någon skrev, inställningen gör mig nog mest konfunderad. Borde man inte tänka: "Jätteskönt att få utbetalt för min handled, skönt att slippa ta socialbidrag några månader!" Eller? :confused:

Precis!
Och om det behövs extra hjälpmedel mm så har det förmodligen räknats in i socialbidraget redan eftersom personen troligen behövt det redan tidigare:confused:

Så den summan man räknar att hon ska leva på inbegriper troligen alltså även ev hjälpmedelsbehov som inte är gratis.

Nu har jag själv letat reda på ett avgörande i Regeringsrätten som kom så sent som 17 maj i år(!). Just det fallet gäller skadestånd men i domen kan man läsa:

"Det kan härvid konstateras att frågan om ideellt skadestånd vid flera tillfällen varit föremål för överväganden utan att detta lett till förändringar i lagstiftningen. Mot bakgrund härav bör ersättningar, utan uttryckligt lagstöd, i princip endast undantas vid beräkningen i de fall de utgör kompensation för särskilda merkostnader eller ekonomiska förluster av annat slag än inkomstförlust." (min fetmarkering)

Högsta instans går alltså på linjen att ideella skadestånd och försäkringar av typen "sveda och värk" inte ska undantas när man beräknar tillgångar vid ansökan om socialbidrag.

Hela domen finns att läsa här: http://www.regeringsratten.se/Domstolar/regeringsratten/Avgöranden/2010/Maj/2066-07.pdf

Men om man tittar på den andra artikeln som det länkades till, då säger ju socialchefen att om man får pengar som går till direkta kostnader, då drar inte socialen in socialbidraget. Jag gissar att direkta kostnader är hjälpmedel och/eller rehabilitering. Och har denna tjej några sådana kostnader?

Eller kommer hon att "låsa" kontot där pengarna sitter och använda dem till rehabiliteringen?
Jag verkar ha blivit bedömd till samma invaliditet som henne, 3%. Jag fick för flera år sedan ungefär samma summa som henne, jag kan säga att exakt noll kronor gick till rehabilitering eller hjälpmedel för mig! ;)
Ny sadel till hästen, klippmaskin, ny säng till mig samt kvarvarande stålarna in på ett allmänt sparkonto... :angel:

Och om nu reglerna för socialbidrag är sådana att man inte får ha sparpengar, då kanske det i det här fallet är så att pengarna ändå räknas som sparpengar? Eller kan tjejen garantera att hon inte rör pengarna till något annat än rehabilitering eller hjälpmedel, har soc befogenhet att kräva det?

I övrigt har jag svårt att tycka om hur hårt som är lagom hårt när det gäller socialbidrag! Jag har svårt att se "glada gänget", alltså ortens A-lagare sitta och öla och hämta sin "lön" på soc utan minsta egen insats! Varför inte kräva en mindre arbetsinsats för att få socialbidrag kan jag känna?
Samtidigt ser jag idiotin i att som för flera år sedan i kommunen jag bor i, ha den stenhårda vägen att socialbidragstagaren får inte äga en bil, inte ens hur skruttig den är. Vilket för en socialbidragstagare ledde till att den fick tacka nej till ett jobb (vägen ur socialbidragstagandet) och fortsätta ta socialbidrag för det fanns inte kollektivtrafik till arbetet, och bil fick h*n ju inte äga någon.

I övrigt har jag svårt att tycka om hur hårt som är lagom hårt när det gäller socialbidrag! Jag har svårt att se "glada gänget", alltså ortens A-lagare sitta och öla och hämta sin "lön" på soc utan minsta egen insats! Varför inte kräva en mindre arbetsinsats för att få socialbidrag kan jag känna?
Man måste ju stå till arbetsmarknadens förfogande (vara aktivt arbetssökande) eller ha sjukintyg för att få soc bidrag. Iaf så var det så när jag fick soc bidrag.
Alkoholism är ju en sjukdom, så de har säkert nåt intyg ifall de inte är arbetsföra.

Nja. Nu är ju fler än en av de "glada grabbarna" inte några nerdekade typer som är gravt alkoholiserade. Jag vet fler än en på min gamla bostadsort som blev jättesugna på sprit så fort de skulle arbeta. Och ja, jag har personlig erfarenhet av dem, en i styrelsen i föreningen jag var aktiv i envisades med att på diverse bidrag ha dem anställda i stallet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka