Sv: Åsa fick pengar för framtiden - då rök socialbidraget
Men jag håller inte med, skadestånd, arv och utbetalningar från försäkringar får och ska inte påverka socialbidraget enligt lagen och det är väl ändå den som gäller och inte folks godtycklighet. Så absolut ska Åsa överklaga och kommer med största sannolikhet att få rätt också, men det är för
att hon ens ska behöva det för så pass påläst ska man vara som socialchef.
Instämmer med Boj.
Annars är det ju ingen idé att betala in till privata sjukförsäkringar och annat heller, när andra bidrag ryker om en olycka inträffar och man får ersättning för sveda och värk som är en skada som man kommer lida av resten av sitt liv. I samband med en allvarlig olycka tillkommer många fördyrande omkostnader, som att ta sig till och från sjukhus, sjukhusövernattningar, kläder som underlättar ombyte, färdigmat, med mera med mera...
Jag har fått en halskota förstörd och pga att jag inte fått några tips och råd om försäkring, så fick jag i det fallet 1000 kronor för förstörda kläder, samt 1800 för högkostnadsskydd och något mer kan ha varit sjukresor... har jag för mig i samband med stallolyckan 1999, ett öga förstört och fick faktiskt 15.000 kronor för det och ja, det gick till allmänna budgeten, där mitt enda nöje är en 26 år gammal promenadhäst ingår, men det som kostar mest är min bil, som jag MÅSTE ha för att ta mig till och från jobbet.
För er skull, hoppas jag att ni aldrig råkar ut för en olycka och får ut ett par tusen kronor i livränta för en skada som ni kommer leva med i resten av erat liv.
Om ni tror det är ROLIGT att gå till socialen och be om pengar, för att kunna köpa mat och bli stoppad i dörren, för att man fått 25 kronor för mkt den månaden för att vara berättigad socialbidrag och bara har havregryn och makaroner hemma, så får ni tro det. (Detta var när jag var nyskadad 1999-2000) "Har du inga släktingar och vänner, att låna av"? Då var jag 33 år gammal och hade haft eget hushåll, som jag skött ekonomiskt prickfritt, i 13 år.