Åsa fick pengar för framtiden - då rök socialbidraget

(Värmlands Folkblad)
Allmän Om du av någon anledning skulle få ersättning för att du fått framtida men bör du se till att ha ett jobb. Det har inte Åsa. Nu har Åsas värmländska kommun dragit in socialbidraget. I praktiken betyder det att hennes invaliditetsersättning är näst intill värdelös. 2010-05-28 12:41 PEO AJAXSON ...

Läs mer...

Sv: Åsa fick pengar för framtiden - då rök socialbidraget

Jamen det är ju så det är, socialbidrag är ju sista utvägen om inga andra pengar finns och nu har hon ju andra pengar.

Håller med dig.
Socialbidrag är inte en förmån man får istället för lön, det är en sista utväg om ingen annan inkomst finns. Finns det annan inkomst i form av en klumpsumma pengar ,ett arv, att du får några tusenlappar av släkten varje månad, ja, då blir det inget socialbidrag. Eller iaf mindre.
Självklart ska inte bidraget vara på samma villkor som en lön.

En vacker dag kanske ni också sitter med socialbidrag och då kanske ni har lite mer förståelse.

PS! Jag sitter inte med socialbidrag men jag känner flera andra som gör det och de hade mer än gärna arbetat men det är inte alltid så lätt att få jobb som man tror.

Det handlar väl inte om förståelse? Eller tja, läsförståelse handlar det ju om förstås. Socialbidrag är inte någon form av medborgarlön utan ett försörjningsstöd om man inga andra pengar har. Nu har hon ju andra pengar, vilket borde vara härligt - att slippa socialstöd en period borde väl vara en välgärning för vem som helst?

Sedan kan jag tycka att situationen är tragisk - att ingen kunnat fånga upp henne utan att hon behövt gå på socialbidrag i två år pga en handledsfraktur? Vansinne. Inte konstigt att pengarna sinar i allmänna fonder om folk inte hjälps tillbaks till arbete... :crazy:

Men jag håller inte med, skadestånd, arv och utbetalningar från försäkringar får och ska inte påverka socialbidraget enligt lagen och det är väl ändå den som gäller och inte folks godtycklighet. Så absolut ska Åsa överklaga och kommer med största sannolikhet att få rätt också, men det är för :devil: att hon ens ska behöva det för så pass påläst ska man vara som socialchef.

Är det så? Enligt vilken lag?
När jag läste (och det är lääänge sedan och mycket ytligt) om Socialtjänstlagen så var det bara hemmavarande barn och ungdomars inkomst från eget arbete som inte skulle medräknas. Har det ändrats, eller har jag lärt mig fel?

Men jag håller inte med, skadestånd, arv och utbetalningar från försäkringar får och ska inte påverka socialbidraget enligt lagen och det är väl ändå den som gäller och inte folks godtycklighet. Så absolut ska Åsa överklaga och kommer med största sannolikhet att få rätt också, men det är för :devil: att hon ens ska behöva det för så pass påläst ska man vara som socialchef.

Instämmer med Boj.

Annars är det ju ingen idé att betala in till privata sjukförsäkringar och annat heller, när andra bidrag ryker om en olycka inträffar och man får ersättning för sveda och värk som är en skada som man kommer lida av resten av sitt liv. I samband med en allvarlig olycka tillkommer många fördyrande omkostnader, som att ta sig till och från sjukhus, sjukhusövernattningar, kläder som underlättar ombyte, färdigmat, med mera med mera...

Jag har fått en halskota förstörd och pga att jag inte fått några tips och råd om försäkring, så fick jag i det fallet 1000 kronor för förstörda kläder, samt 1800 för högkostnadsskydd och något mer kan ha varit sjukresor... har jag för mig i samband med stallolyckan 1999, ett öga förstört och fick faktiskt 15.000 kronor för det och ja, det gick till allmänna budgeten, där mitt enda nöje är en 26 år gammal promenadhäst ingår, men det som kostar mest är min bil, som jag MÅSTE ha för att ta mig till och från jobbet.

För er skull, hoppas jag att ni aldrig råkar ut för en olycka och får ut ett par tusen kronor i livränta för en skada som ni kommer leva med i resten av erat liv.

Om ni tror det är ROLIGT att gå till socialen och be om pengar, för att kunna köpa mat och bli stoppad i dörren, för att man fått 25 kronor för mkt den månaden för att vara berättigad socialbidrag och bara har havregryn och makaroner hemma, så får ni tro det. (Detta var när jag var nyskadad 1999-2000) "Har du inga släktingar och vänner, att låna av"? Då var jag 33 år gammal och hade haft eget hushåll, som jag skött ekonomiskt prickfritt, i 13 år.

Senast ändrad:

I samband med en allvarlig olycka tillkommer många fördyrande omkostnader, som att ta sig till och från sjukhus, sjukhusövernattningar, kläder som underlättar ombyte, färdigmat, med mera med mera...

Men i artikeln som Soppan länkar till kan man ju läsa att "– Om skadeståndet är avsett att täcka kostnader som en person har påverkar det inte socialbidraget. Ska skadeståndet inte täcka några direkta kostnader påverkar det socialbidraget, säger socialchefen.
Socialstyrelsen ger samma bild."

Det du beskriver måste väl gå in under detta?

Det är väl ändå ingen som har sagt att det är roligt? Jag var dock övertygad om att alla inkomster och tillgångar räknades in, förutom då tillgångarna verkligen behövdes för annat (som typ en bil om det var enda möjligheten att ta sig till/från arbetsrelaterade ärenden) eller ett hus som man bor billigare i än i lgh osv?

Jag skrev ju dessutom att det var förfärligt att hon behövt gå på socialbidrag pga en handskada - det är ju vansinne!

En vacker dag kanske ni också sitter med socialbidrag och då kanske ni har lite mer förståelse.

Jag hade socialbidrag under ca fem år när jag var yngre så jag vet nog vad det innebär...

Senast ändrad:

Men varken socialstyrelsen eller socialchefen är spåkunniga får man förmoda, dessa pengar ska och kan användas framöver för den som har fått utbetalningen. Kanske till något hjälpmedel som kan underlätta, rehabilitering mm.

Betänk om man skadade sig, fick sjukpenning och när dessa pengar dök upp så tas sjukpenningen bort för man fick ju en annan inkomst. Det är en verklighet som ligger många närmare tillhands, och den risken kan alla löpa.

Men vissa sk inkomster/utbetalningar är befriade och ska alltså inte drabba ett ev socialbidrag eftersom pengarna inte är avsedda att leva på utan för andra ändamål.

Sen kan ju folk tycka att det är orättvist, men det har nog mer med den svenska avundsjukan att göra.

Betänk om man skadade sig, fick sjukpenning och när dessa pengar dök upp så tas sjukpenningen bort för man fick ju en annan inkomst. Det är en verklighet som ligger många närmare tillhands, och den risken kan alla löpa.

Fast sjukpenning är sjukpenning och socialbidrag är socialbidrag, det är olika regler.

Fast det är skilda regler som gäller för socialbidrag och sjukersättning - det är bara när man har socialbidrag som det krävs att andra möjligheter till egen försörning är uttömda. Jag hittar inte eller något lagstöd för att man ska få behålla skadestånd, arv och försäkringsutbetalningar med bibehållet socialbidrag som du hävdar - det skulle ju kunna innebära att man fick ett miljonarv från en rik släkting men ändå kunde fortsätta få bidrag om man ville det.

Jag var mer nyfiken på enligt vad, eftersom de enda inkomsterna som är i lag undantagna vad jag minns (och kunde se nu när jag var nyfiken nog att kika igen) är just inkomster från hemmavarande barns egna arbete? Stod inget i lagkommentaren heller om ytterligare undantag, så därför blev jag nyfiken eftersom du nämnde att det stod i lag?

Vore kul att se var, eftersom jag så extremt väl minns diskussionerna som fördes kring detta i skolan när vi läste det här?
Regleras detta i annan lag än socialtjänstlagen? Du verkar ju tvärsäker så skulle gärna få lite mer fakta än tramsiga påhopp om avundsjuka (på en kvinna som levt på socialbidrag i över två år pga handledsbrott - tillåt mig rysa).

Mitt exempel på sjukersättning har hänt, och kommer säkert att hända igen.

Ta kontakt med ett försäkringsbolag så kan de hjälpa dig med reglerna, för även om utbetalningen kom från kammarkollegiet så räknas det ändå som en försäkringsutbetalning. Det är många försäkringar som är befriade.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka